دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۱۶

طالبی زاده: نشریات تخصصی سینمایی در «اغما» به سر می برند/ روابط عمومی ها از میان افراد درجه چندم رسانه انتخاب می شوند!

سارا طالبی زاده

سینماپرس: سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه «حمایت» در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: متأسفانه ساختار رسانه در شرایط کنونی، تعریف مناسبی ندارد. همه رسانه ها از خبرگزاری و سایت‌ ها گرفته تا مطبوعات در واقع یک موضوع تکراری را پوشش می دهند. نشریات تخصصی هم که کلاً در اغما به سر می ‏برند؛ نه مثل قدیم از گزارش‌ها و تحلیل‌ های دقیق خبری هست و نه اخبار ویژه خودشان را دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کاملاً به خاطر دارم که در اوایل دهه ۷۰  نشریات تخصصی حوزه سینما در قالب مجلات ماهنامه ای و هفته نامه ای مثل «گزارش فیلم» به خوبی در جذب مخاطب فعال بودند و رقابت خاص داشتند اما نشریات امروز در  حوزه فرهنگی-هنری فقط اسم تخصصی را با خود به یدک می‌ کشند.

طالبی زاده ادامه داد: موضوع دیگری که این روزها رسانه ها با آن درگیر هستند فقدان خبرنگاران تخصصی در حوزه های خبری است؛ در واقع خبرنگاران بدون داشتن تخصص و اطلاعات لازم در حوزه های مختلف حضور دارند و همه جا جولان می دهند! اجازه بدهید رک بگویم، مصاحبه ها و خبرهای آبکی، اخباری که فقط کلیک خوردن در سایت و افزایش آمار بازدید کننده را شامل می شود و امثال این ها جزو افتخارات خبرنگاران شده است. شما در یک نشست خبری مرتبط با فیلم یا سریالی شرکت کنید؛ سوالات مطرح شده از کارگردان تا بازیگر و تهیه کننده و... کاملاً بیانگر میزان سواد و اطلاعات تخصصی خبرنگاری است که در این نشست شرکت کرده است.

وی متذکر شد: متاسفانه اهالی مطبوعات که روزگاری در حوزه های تخصصی قلم می زدند این روزها یا خانه نشین شده اند و یا مشاغل دیگری انتخاب کرده‌ اند و معدود آن ها که با سختی فعال هستند در محاق بی توجهی مسئولان کار می کنند.

این فعال مطبوعاتی خاطرنشان کرد: سردبیران و مدیران مسئول هم به دلیل مشکلات فراوانی که با آن دست به گریبان هستند، مانند تأمین هزینه کاغذ و یا تامین هزینه های جاری یک نشریه و یا سایت  اجازه داده اند که رسانه شان تریبون روابط عمومی های مختلف شود. به همین علت است که این روزها فاتحه «نقد» در رسانه ها خوانده شده است.

طالبی زاده سپس به انتقاد از وضعیت نامناسب روابط عمومی های سینمایی پرداخت و اظهار داشت: زد و بند در روابط عمومی های سینمایی نیز این روزها به بالاترین حد ممکن رسیده است! آن ها با دوستان و رسانه های طرفدار و متبوع شان زد و بند می کنند و به نحوی رسانه های منتقدشان را بایکوت می کنند؛ رفتارهای غیرحرفه ای که باعث افول و نزول ارزش رسانه ها و فعالان آن شده است.

وی در پایان تأکید کرد: این بسیار بد است که بسیاری افراد بدون دانش و تبحر در رأس کاری قرار دارند که اصول اخلاقی و حرفه ای و انسانی را رعایت نمی کنند!   در واقع این زد و بند روابط عمومی و رسانه ها سبب شده که روابط عمومی‌ها، رسانه ها را عوامل خود  بدانند و  هر طوری که مایل هستند با آنها برخورد کنند. این رفتارها به هیچ عنوان مورد پذیرش حرفه ای های رسانه نیست و به همین دلیل امروز اغلب دوستان و نزدیکان روابط عمومی ها از میان افراد درجه چندم رسانه انتخاب می شوند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.