یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۸

اسحاقی: آموزش در سینما باید مبتنی بر بازار کار باشد/ هنرجویان و خانواده هایشان قربانی کاسب کاری برخی آموزشگاه ها شده اند

علیرضا اسحاقی

سینماپرس: علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: آموزش در سینما باید مبتنی بر بازار کار باشد؛ وقتی در حال حاضر هیچ بازار کاری برای حرفه ای های سینما وجود ندارد و اغلب هنرمندان پیشکسوت سینمای ما در رشته های گوناگون بیکار و خانه نشین شده اند خیل عظیم فارغ التحصیلان سینمایی از دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد چه معنایی می تواند داشته باشد و به چه دردی می خورد؟

بازیگر فیلم سینمایی «گاهی به آسمان نگاه کن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما سالانه شاهد حضور فارغ التحصیلی بسیار هنرجویان و دانشجویان سینما هستیم که تحصیلات آکادمیک و غیر آکادمیک دارند؛ این ها بعد از فارغ التحصیلی شان به جز آنکه توهم کارگردان بودن، بازیگر بودن، نویسنده بودن و... درون شان شکل می گیرد هیچ چیز دیگری برایشان وجود ندارد. همین مسأله باعث می شود تا بسیاری از آن ها سرخورده و افسرده شوند، بسیاری به کارهای کثیف از جمله پول دادن به برخی افراد روی بیاورند تا بتوانند در سینما خودی نشان دهند و برخی دیگر هم که افرادی سست عنصر هستند به خارج از کشور مهاجرت کرده و بر علیه آرمان های نظام و انقلاب اسلامی ما مبادرت به تولید برنامه ها و کالاهای مثلاً فرهنگی کنند!

اسحاقی خاطرنشان کرد: پس آنچه امروزه بسیار مهم و حائز اهمیت است اینکه مسئولان مربوطه تدبیری اندیشه کنند تا تنها بر اساس نیازهای بازار سینمای کشور کلاس های آموزش سینمایی وجود داشته باشد و هر شخصی از گرد راه نرسیده به واسطه باندبازی های گسترده و زد و بندهای آنچنانی نتواند مجوز تأسیس آموزشگاه های سینمایی را دریافت کند.

وی سپس با بیان اینکه هنرجویان و خانواده های شان قربانی کاسب کاری برخی آموزشگاه ها شده اند اظهار داشت: آموزشگاه های آزاد سینمایی نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارند؛ متأسفانه برخلاف عنوان شان در هیچ یک از این آموزشگاه ها، آموزشی به هنرجویان داده نمی شود. متأسفانه آنچه ما شاهد هستیم این است که مبالغی کلان از هنرجویان رشته های مختلف سینمایی پول دریافت می شود و در نهایت همه این پول ها هدر شده و به جز یک مدرک که عاری از هرگونه ارزش است چیزی به هنرجویان داده نمی شود.

بازیگر فیلم سینمایی «هتل کارتن» تصریح کرد: متأسفانه فرآیند آموزش در سینمای کشور به هیچ عنوان طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد درست مدیریت نشده و اصلاً مسئولان و مدیران فرهنگی کشور این حوزه را به طور کل به دست فراموشی سپرده اند! این کثرت آموزشگاه ها و افزایش کمی آن ها متأسفانه باعث افت کیفی شان شده و هیچ نهاد ناظری هم نظارتی بر عملکرد آن ها ندارد.

این سینماگر تأکید کرد: این بسیار ناراحت کننده است که حوزه فرهنگی و آموزشی در کشور ما بدل به محلی برای بیزینس و کاسب کاری شده است! متأسفانه ما نه تنها در مبحث مهم آموزش که حتی در حوزه نشر کتاب و... هم شاهد حضور مافیا هستیم؛ در حوزه کنکور هم شاهد حضور مافیا هستیم و به همین دلیل است که علیرغم وعده های داده شده مسئولان سال ها است کنکور حذف نشده است! متأسفانه ما مرتباً خانواده ها و جوانان را قربانی مطامع خود می کنیم! این اتفاقات در شأن نظام و کشور ما نیست.

وی در پایان افزود: امیدوارم نهادهای متولی و دستگاه های ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور نسبت به این مسأله حساس و بغرنج توجهی ویژه ای داشته باشند و با اهتمام و تلاش مفرط جلوی این قبیل کاسب کاری ها و زیاده خواهی را بگیرند و بتوانند یک محیط سالم و مناسب و امن برای هنرجویان، دانشجویان و خانواده های شان به وجود آورند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.