شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

نقش رسانه‌ها در ترویج حجاب در جامعه/۵

افتخاری: دشمن برای پرده دری، بی عفتی و هنجارشکنی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری در کشورمان برنامه ریزی کرده است

لاله افتخاری در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی ستاد اربعین

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته عفاف و حجاب در رابطه با نقش رسانه ها به ویژه سینما در ترویج حجاب در جامعه گفت: دشمن برای پرده دری، بی عفتی و هنجارشکنی در عرصه تولید محصولات فرهنگی و هنری در کشورمان برنامه ریزی کرده است؛ دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی تنها به فکر منافع خودشان هستند و متأسفانه ما شاهد آسیب هایی هستیم که اهداف شوم آن ها به پیکره فرهنگی کشور وارد کرده است.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ها برای ترویج حجاب و عفاف می توانند گام های بسیار موثری بردارند؛ رسانه تنها محدود به خبرگزاری ها و سایت ها و تلویزیون و فضای مجازی نمی شود، هر عنصر و وسیله ای که بتواند یک پیام را به فرد یا افرادی برساند یک رسانه موثر است؛ این رسانه می تواند حتی حرکت دست و یا نوع نگاه یک فرد باشد. در عرصه هنر، نقاشی، تئاتر، موسیقی، سینما و... همگی یک رسانه هستند اما در میان آن ها سینما به دلیل جذابیت های بسیارش تأثیرگذاری بیشتری روی عموم افراد جامعه و به خصوص نسل جوان دارد.

وی ادامه داد: از این رو سینمای ما باید سینمایی باشد که دستاوردهایش در راستای ترویج عفاف و حجاب در جامعه، تحکیم بنیان خانواده و روابط گرم میان زوجین و امثالهم باشد؛ ما باید آگاه باشیم اگر در سینمای مان فیلم هایی تولید می شوند که نقطه بالعکس در نقطه مقابل این تعاریف قرار می گیرند آن سینما برای جامعه ضررهای بسیاری در پی خواهد داشت.

افتخاری سپس با تشبیه آثار سینمایی ضد ارزش با تزریق سم به افراد جامعه اظهار داشت: فیلم های سینمایی که نه تنها هیچ دستاوردی برای ترویج عفاف و حجاب در جامعه ندارند و بالعکس بر ضد عفاف و حجاب هستند به مثابه سمی می مانند که ذره ذره وارد بدن مخاطبان شده و آن ها را در آینده ای نه چندان دور می کشد! این سم، سمی ماندگار است و می تواند خطرات و لطمات جبران ناپذیری را برای کلیت جامعه در پی داشته باشد.

این دارنده دکترای علوم قرآنی خاطرنشان کرد: این وظیفه مسئولان فرهنگی و هنری کشور است که تدبیری اساسی برای سینمای ایران و تولیداتش داشته باشند؛ همه ما باید آگاه باشیم که اگر سینمای ما، سینمایی ارزشی باشد می تواند جایگاه خوبی در میان عموم افراد جامعه پیدا کند. بنده با اطمینان می گویم حتی کسانی که چندان پایبند به احکام دینی نیستند اما سلامت و سعادت خودشان و فرزندان شان برایشان مهم است از این سینما استقبال خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا سینمای ایران به سمت ترویج عفاف و حجاب نرفته و ما بعضاً شاهد تولید آثاری در سینما هستیم که بی حرمتی، بی اخلاقی، سیاه نمایی و... دارند اظهار داشت:  بی توجهی به «حجاب» در سینمای کشور دلایل متعدد دارد!؛ یکی از عمده دلایل این اتفاق حضور برخی سینماگران قدیمی است که پیش از انقلاب هم در سینمای کشور فعال بودند و همچنان همان رویکردهای پیش از انقلاب را دارند، دلیل دیگر تبلیغات زیاد دشمن علیه حجاب اسلامی و عفاف است.

افتخاری در خاتمه این گفتگو افزود: به این موارد می توان مسائلی همچون غرب زدگی برخی هنرمندان و علاقه شدید آن ها به مطرح شدن در سینمای غرب را نیز اضافه کرد. سینمای غرب سینمایی است که نمی خواهد ما در سینمای مان هنجار داشته باشیم و مایل است ما مرتب هنجارشکنی کنیم!؛ همچنین یکی از نکات کلیدی دیگر که نباید از آن غافل ماند عدم برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان مسئولان فرهنگی کشور برای سینما است! متأسفانه ما هیچ چشم انداز روشن و شفافی برای آینده سینمای کشور نداریم و امروزه کار به جایی رسیده که هر شخصی بر اساس سلایق و دیدگاه های شخصی خود هر کاری را که دوست دارد در سینما انجام می دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.