دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

جزییات نشست خبری آزمون‌های مهارتی هنر

نشست آزمون جامع و ادواری استانداردهای مهارتی هنر

سینماپرس: محمد اله یاری فومنی در نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنر، شیوه نظارت و صدور مجوزهای هنرستان ها و آموزشگاه های هنری تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی هنر با حضور محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری، مرتضی نیک نژاد و نسیم پرگل مدیر گروه آزمون های مهارتی و مدیر سامانه آزمون دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری قبل از ظهر امروز دوشنبه ۱۱ تیرماه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمد اله یاری در ابتدای این نشست درباره وظایف و رویکردهای دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری گفت: برگزاری آزمون جامع و ادواری دفتر سبب شد تا در مورد وظایف این دفتر نیز اطلاعاتی به رسانه ها بدهیم که یکی از ادارات چهارگانه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی بیان کرد: برگزاری آزمون‌های مهارتی حوزه فرهنگ و هنر، صدور مجوز آموزشگاه های آزاد هنری در چهار رشته تجسمی، موسیقی، نمایشی و هنرهای سنتی، کمک به شناسایی اساتید حوزه های هنری و تایید صلاحیت آنها در آموزشگاه ها، افزایش تعاملات بین المللی، برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی مربوط به بحث آموزش هنر و به طور کلی اقدامات مربوط به توسعه آموزش هنر از جمله وظایف دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری است.

اله یاری از رسانه ها درخواست کرد که به موضوع آموزش و توسعه هنری همچنان که به حوزه های تجسمی، موسیقی و نمایش توجه دارند، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری درباره اعلام نتایج این آزمون نیز عنوان کرد: خودمان را ملزم کردیم تا یک هفته بعد از برگزاری آزمون نتایج را اعلام کنیم و یک هفته بعد نیز به اعتراضات رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش درباره روند نظارت و رویکرد صدور مجوزهای آموزشگاه های هنری بیان کرد: ۳۹ هنرستان هنری در سطح کشور داریم که اداره آنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هنرستان ها بر اساس مصوبات شورای آموزش و پرورش جزو مدارس وابسته به حساب می آیند و دروس عمومی هنرستان ها بر اساس سرفصل های آموزش و پرورش و دروس تخصصی آنها بر اساس آنچه که در رشته هنر آموزش داده می شود و با توافق وزارت آموزش و پرورش و ارشاد، تعیین و تدریس می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: هنرستان ها دارای رکنی در شورای راهبردی هنرستان های زیبا دارند که در آنجا به مسایل آموزشی و مرتبط با هنرستان ها رسیدگی می شود. این شورای راهبردی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و رییسش معاون هنری است و دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری، نقش قائم مقام را دارد. افرادی به عنوان متخصص، عضو شورا هستند و سیاستگذاری های کلان در شورای راهبردی اتفاق می افتد و مسایل اجرایی هنرستان ها هم توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری در مورد آموزشگاه های هنری نیز توصیح داد: بخشی از وظایف در حیطه آموزشگاه های آزاد هنری به استان ها واگذار شده است و صدور مجوزهای حوزه تجسمی و نمایشی بر عهده ادارات ارشاد استان ها است و تمدید مجوزها در تهران صورت می گیرد. در حوزه موسیقی، هم صدور مجوز و هم تمدید آنها زیر نظر شورای مرکزی نظارت در تهران انجام می شود. تمدید مجوز و فعالیت آموزشگاه های آزاد هنری نیز برابر مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

وی تاکید کرد: یکی از بندهای این مصوبه اشاره به این موضوع دارد که در داخل وزارتخانه شورای مرکزی نظارت وجود داشته باشد که این شورای مرکزی مصوباتی برای نظارت بر نحوه عملکرد آموزشگاه های هنری دارد.

اله یاری با اشاره به فصل تابستان و استفاده بیشتر خانواده ها از آموزشگاه های هنری گفت: در ارتباط با نحوه نظارت بر آموزشگاه ها با توجه به فصل شلوغ تابستان، اعتماد مردم به آموزشگاه های هنری و شهریه های آنها از جمله بحث های مطروحه ما در شورای نظارت مرکزی است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا آموزشگاه های هنری می توانند با داشتن یک مجوز هنری، اقدام به آموزش در حوزه های هنری کنند یا خیر، توضیح داد: یک موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره می تواند مجوز برپایی دوره های آموزش سینمایی را از معاونت سینمایی بگیرد و به صورت همزمان مجوزهای مربوط به فعالیت های هنری را از ما بگیرد که در این صورت مانعی ندارد اما اگر با یک مجوز هر ۲ فعالیت را انجام دهد تخلف محسوب می شود و ما باید از آن مطلع باشیم و به آنها تذکر دهیم.

مرتضی نیک‌نژاد مدیر گروه آزمون‌های مهارتی دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری درباره آزمون جامع و ادواری این دفتر عنوان کرد: دومین آزمون جامع و ادواری مهارتی در کشور ۱۵ تیرماه ۹۷ ساعت ۱۰ صبح در ۸۱ حوزه استانی و شهرستانی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه آزمون در ۲ بخش کتبی و عملی برگزار می شود، توضیح داد: از آنجایی که آموزش های ما به صورت مهارتی صورت می گیرد، آزمون عملی به علاوه آزمون کتبی خواهیم داشت که معمولا چندین روز قبل یا بعد از برگزاری آزمون کتبی، برگزار می شود. آزمون عملی در برخی استان ها، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تیرماه و در دیگر استان های کشور شنبه و یکشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه برگزار خواهد شد.

نیک نژاد در مورد تفاوت آزمون ادواری و جامع بیان کرد: آزمون ادواری از جامع متفاوت است. آزمون ادواری متعلق به افراد و هنرمندانی است که فاقد گواهینامه رسمی هستند و آزمون جامع برای مهارت آموزان و افراد جامانده از تحصیل است که مهر و دی ماه از طریق آموزشگاه های هنری ثبت نام کرده اند. بعد از آزمون گواهینامه معتبر برای افرادی که قبول می شوند صادر خواهد داشت.

وی در مورد تفاوت گواهینامه این آزمون نسبت به دوره های قبلی آزمون گفت: در دوره های قبلی گواهینامه ها به صورت فیزیکی و با مهر و امضای دستی صادر می شد اما امسال گواهینامه ها به صورت الکترونیکی صادر می شود و مهارت آموزان با کد رهگیری مخصوص به خود می توانند اطلاعات خود را دریافت کنند.

نسیم پرگل مدیر سامانه آزمون در این نشست متذکر شد: از اسفندماه ۹۲ آزمون های دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری از طریق سامانه اداره شده است و از سال ۹۲ تاکنون ۳۱۴ هزار و ۳۱۳ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند. در سال تحصیلی جدید، برای دومین آزمون جامع و بیست و پنجمین آزمون ادواری ۴۳ هزار و ۴۱۴ نفر ثبت نام کرده اند که ۷۴ درصد آنها مرد و ۲۶ درصد آنها زن هستند.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: ۲۳۰ هزار نفر از جمله مدیران آموزشگاه ها و مدیران آموزش در سطوح مختلف به سامانه ما دسترسی دارند که ثبت نام مهارت آموزان را انجام دادند.

*مهر

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۶:۲۶
    0 0
    با سلام. کسانی که سال ها تحصیلات مرتبط ندارند اما سال ها بطور آزاد فعالیت هنری دارند‌‌‌چطور می توانند سطح هنری خودشون را بفهمند. وجایگاه وحق وحقوق خودشون را به دیگران بقبولانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.