دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

چه کسانی خواننده‌ها را گلچین می‌کنند؟

کنسرت سیروان خسروی در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی از خوانندگان معتقدند که چند تهیه کننده، سالن‌های کنسرت را به انحصار خود درآورده اند.

برخی از خوانندگان معتقدند که چند تهیه کننده، سالن‌های کنسرت را به انحصار خود درآورده اند. ادعایی که با وجود مطرح بودن چند تهیه کننده که تعدادشان از انگشتان یک دست هم بیشتر نیست که خوانندگان فراوانی را تحت پوشش خود دارند، بعید به نظر نمی‌رسد.

خواننده‌ای که نمی خواهد نامی از خودش مطرح شود در این باره می‌گوید: «بار‌ها شده که برای اجاره سالن اقدام کرده ام، اما متاسفانه سالی یک یا دو سالن در اختیار من قرار می‌دهند؛ بنابراین عده‌ای از تهیه کنندگان که باندی در موسیقی برای خودشان تشکیل دادند، اجازه پیشرفت به دیگر خوانندگان را نمی‌دهند چرا که آنها تحت پوششان نیستند و با برگزاری کنسرت دیگر خوانندگان، سود مالی آن‌ها کم می‌شود».

همچنین حامد محضرنیا دیگر خواننده پاپ نیز با تایید این موضوع بیان کرد: «وقتی مسیر فعالیت موسیقی وارد میانبر می‌شود، چنین موضوعاتی پیش می‌آید. بحث من این است که چرا در جامعه موسیقی امروز ما ۴-۵ مدیربرنامه برند هستند که هر کدام چند خواننده دارند و  موسیقی کشور را در انحصار خودشان گرفته اند که دست زیاد نشود؟ از آن طرف در کانال‌های مشهور تلگرامی برای شنیدن صدایشان تبلیغ می‌شود».

آیا باندی برای اجرای کنسرت وجود دارد

شاید ابتدا این ادعا‌ها اغراق آمیز به نظر برسد، اما کمی جلو‌تر که برویم، حقیقت خود را نمایان می‌کند. برای شیوه زمان بندی اجرای کنسرت در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران که یکی از سالن‌های ایران است، با پوریا متقیان ناظر این سالن، گفتگویی کردیم که درباره صحت و سقم این ماجرا توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

زمان بندی اجرا‌های کنسرت با تهیه کنندگان است

متقیان در خصوص چگونگی زمان بندی جدول اجرا‌های کنسرت در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران گفت: زمان بندی کنسرت‌ها بر عهده نمایشگاه بین المللی و مسئولان سالن‌ها نیست. روابط عمومی نمایشگاه، هر چند وقت یکبار مثلا پس از پایان ماه رمضان یا پس از محرم و صفر هر سال، به منظور اینکه کنسرت‌ها مجدد برای اجرا آماده شوند، جلسه‌ای را برگزار می‌کند که طی آن تهیه کنندگان، نمایندگان خوانندگان یا خود خوانندگان برای زمان بندی دور هم جمع خواهند شد.

وی افزود: در این جلسه تهیه کنندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند و توافق می‌کنند که چه کنسرت‌هایی در چه روز‌هایی برگزار شود؛ بنابراین زمان بندی کنسرت ها، بر اساس توافق تهیه کنندگان و نمایندگان خوانندگان با یکدیگر است و نمایشگاه بین المللی و هیچ ارگان و شخصی در این تصمیم دخل و تصوری ندارند.

امکان تشکیل باند برای کنسرت‌ها وجود دارد

متقیان در خصوص شیوه نامناسب زمان بندی اجرای کنسرت‌ها اظهار کرد: البته این شیوه برای زمان بندی کنسرت‌ها از نظر من اشتباه است. چراکه برخی از تهیه کنندگان به اصطلاح «کله گنده» و برخی ضعیف و کم تجربه هستند. مثلا قدرتی که صدر الدین حسین خانی و محسن رجب پور دو تهیه کننده مشهور در موسیقی ایران پس از حدود ۲۰ سال تجربه دارند، تهیه کنندگان جوان و کم تجربه ندارند و امکان هر گونه رانت یا باند در میان تهیه کنندگان وجود دارد که من اطلاعی از آن ندارم. شاید باند باشد شاید نباشد؛ اما زمان بندی اجرای کنسرت‌ها نتیجه توافق میان تهیه کنندگان است، نه مسئولان سالن ها.

آیا باندی برای اجرای کنسرت وجود دارد

سالن‌های بزرگ برای تازه کار‌ها خوب نیست

ناظر سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران ادامه داد: پس از این که تهیه کنندگان زمان بندی را انجام می‌دهند، زمان اجرای هر خواننده را با ارسال نامه‌ای به ما اطلاع می‌دهند و ما هم آنها را ثبت می‌کنیم. البته اجرای کنسرت برای خوانندگان مشهور طبیعتا بهتر است. آنهایی که قطعه‌های مشهوری دارند و مردم دوستشان دارند، بلیت کنسرت هایشان تمام می‌شود و برای خوانندگان تازه کار، شروع کردن از سالن‌های کوچک بهتر است. به همین دلیل سالن‌ها بیشتر در اختیار خوانندگان پر طرفدار است.

لازم به ذکر است؛ با صحبت‌هایی که از ناظر سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران شنیدیم، شاید اجحاف در حق یک خواننده که حامی با تجربه ندارد، خیلی دور از ذهن نباشد. شاید گزاف نباشد که بگوییم اگر جوان مستعدی در حوزه موسیقی بخواهد، خواننده‌ای کنسرت گذار باشد و صدایش شنیده شود، باید به یکی از تهیه کنندگان برند وصل باشد تا تولید تک آهنگ و اجرای کنسرت بگیرد و به سقف آرزوهایشان برسند. تهیه کنندگانی که خیلی از جوانان را به جایگاه بالایی در موسیقی رساندند و خود از شهرت و صدای آنها، سود‌های فراوانی به دست آوردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.