سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

سینماهای ناایمن تعطیل می شوند؟

سالن سینما

«تابناک»: تماشا، شاهد، سروش، ایران، پایتخت و صحرا در این لیست هستند... سالن‌های سینما بر اساس آیین نامه ای که ۵۰ سال پیش تصویب شده، ساخته شده‌اند و همین مسئله نشان می‌دهد که سینماهای مورد اشاره تا چه میزان با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد.

با وجود هشداری سازمان آتش نشانی تهران درباره احتمال حریق شماری از سالن‌های سینمایی پایتخت، نهادهای مسئول در این زمینه اقدامی انجام ندادند تا در نهایت آتش نشانی برای مدیریت وضعیت نگران کننده به مقامات قضایی متوسل شد اما همچنان سینماداران درصدد جلوگیری از این اقدام هستند؛ شرایطی که قطعاَ با مصالح مردم تهران همراستا نیست و در شهری با بیش از ۱۵۰ سالن سینما، نباید برای روشن نگه داشتن چراغ چند سینما با جان مردم بازی کرد.

سالن‌های سینمای قدیمی تهران عمدتاً یا تخریب و نوسازی شده‌اند، یا بازسازی کلی درباره آنها صورت پذیرفته و یا تعطیل شده‌اند. در مقابل اما شماری از سینماهای قدیمی همچنان فعالیت می‌کنند و آن گونه که آتش نشانی خبر داده، در هنگام خرید بلیت این سالن‌های سینما باید با احتیاط رفتار کرد، چرا که اگر آتش سوزی در این مجموعه‌ها رخ دهد، شانس اینکه در این سینما جان سپرد، به مراتب بیش از سایر سالن‌های سینمای ایران است.

در همین ارتباط محمود قدیری معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به فهرست ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر در تهران که در میان آنها ۶ سالن سینما قرار دارد، تاکید کرد: این شش سینما اکثرا جزء سینماهای قدیمی هستند که تائیدیه سازمان آتش‌نشانی را نگرفته‌اند و اماکنی که موفق به اخذ تائیدیه این سازمان نشده باشند، ناایمن هستند.

با جان مردم بازی نکنید، سینماهای پرخطر را ببندید

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اسامی این سینماها گفت: تماشا، شاهد، سروش، ایران، پایتخت و صحرا سینماهایی هستند که برخی از آن‌ها سابقه پلمب نیز دارند و موارد ناایمنی آن‌ها اغلب به دلیل فرسودگی، فاقد سیستم اطفاء حریق، حوزه‌بندی حریق و ... است و در لیست بناهای پرخطر به معاون دادستان ارائه‌شده‌اند. سینما تماشا، ایران و صحرا اقدامات لازم برای تأمین ایمنی را آغاز کرده‌اند اما در مورد سایر سینماها اقدام خاصی انجام‌ نشده است.

گفته‌های این مقام مسئول نشان داد صرفاً سالن‌های سینمای قدیم تهدید به حساب نمی‌آیند، چرا که سینما ایران و سینما تماشا جزو سینماهای جدیدترین محسوب می‌شوند. آتش سوزی در برخی مجموعه‌های وابسته برخی سینماهای پرفروش پایتخت که منجر به تعطیلی موقت این سالن‌ها شد نیز به این نگرانی‌ها دامن زد که نکند این سالن‌ها نیز پرخطر باشد. به گفته قدیری در تقسیم‌بندی سازمان آتش‌نشانی این سینماها به دلیل اینکه مراجعه‌کنندگان تدریجی وارد سالن شده، اما در هنگام حادثه، جمعیت یکباره از آن خارج شده و فضاهای آن تاریک، ناآشنا و دارای شیب است، جز اماکن پرخطر محسوب می‌شوند.

پس از این هشدار و پیگیری آتش نشانی از دادستانی تهران برای پلمب و یا توقف فعالیت این سالن‌های سینما تا زمان ایمن سازی، محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در این زمینه واکنش نشان داده و گفته است: اتفاقا سینماهای قدیمی ایران بر اساس استاندارد و آیین نامه‌ای که در سال ۱۳۴۵ تصویب شده ساخته شده‌اند و از نظر خروجی و ورودی و موقعیت سالن انتظار و دسترسی‌های آن بسیار خوب هستند. اکثر این سالن‌ها هم نهایتا یک تا سه سالنه هستند، یعنی به صورت پردیس‌های سینمایی که تعداد سالن یا مخاطب زیادی دارند، نیستند و با همه این تفاسیر ما موظف هستیم تمام سینماها را به سیستم ایمنی آتش نشانی تجهیز کنیم اما انجام آن، قطعا هزینه زیادی در بردارد.

همانگونه که مشخص است و رئیس سالن داران اشاره کرده سالن‌های سینما بر اساس آیین نامه ای که ۵۰ سال پیش تصویب شده، ساخته شده‌اند! همین یک جمله به خوبی نشان می‌دهد که سینماهای مورد اشاره تا چه میزان با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد. در ایران تجربه تلخ آتش سوزی سینما رکس هنوز فراموش نشده و قطعاً نباید به سهل انگاری چند سینمادار که سود فروش‌شان را به جان مردم ترجیح می‌دهند، بی‌تفاوت بود و این خطر بالقوه را حفظ کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.