سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹

چرا آثار نمایش خانگی با شکست مواجه می‌شوند؟

«قصه» حلقه مفقوده‌ی تولیدات نمایش خانگی

«ساخت ایران ۲»

سینماپرس: «قلب یخی»، «قهوه تلخ» و در این روزها «ساخت ایران ۲» نمونه هایی از ناکامی سریال‌های نمایش خانگی است که یا به طور کامل متوقف شدند یا بی نظمی‌های زیاد در روند ساخت و پخش، باعث شده تا مخاطب سریال را رها کند.

به گزارش سینماپرس، سریال «ساخت ایران ٢» که حدود دو ماه است پخش آن در سراسر کشور آغاز شده این روزها با عدم استقبال مخاطبان روبرو شده و احتمالا توزیع قسمتهای دیگر این مجموعه با مشکل مواجه شود. «ساخت ایران ٢» که انبوهی از ستاره‌های سینما در آن یه ایفای نقش پرداخته‌اند را میتوان یکی از شکست خورده ترین سریال های چندسال اخیر معرفی کرد. اما چرا سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید شده اند از اقبال خوبی برخوردار نبودند؟ شبکه نمایش خانگی از آغاز فعالیت خود تا کنون فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته. بسیاری از سینماگران شانس خود را برای حضور در این بازار آزموده‌اند که البته اغلبشان نتوانستند دستاورد خوبی داشته باشند و اکثرا آثاری با سطح کیفی پایین تولید کرده‌اند.

داوود میرباقری، ‌ کمال تبریزی، بیژن بیرنگ، مهران مدیری، بهروز شعیبی، منوچهر هادی و... همگی برای حضور در این حوزه تلاش کردند ولی نهایت با ناکامی مواجه شدند. علت عدم موفقیت آن‌ها را جدای از عدم شناخت درست این کارگردانان از بازار شبکه نمایش خانگی، باید در فقدان قصه ی خوب و جذاب و مخاطب پسند دانست. اکثر پروژه‌هایی که فیلمسازان ایرانی در شبکه نمایش خانگی دست به تولید آن‌ها زده‌اند غالبا از بازیگران مطرح و سوپراستار سینمای ایران استفاده شده و احتمالا برآورد تهیه کنندگان اثر براین بوده که وجود چند بازیگر معروف در یک مجموعه نمایشی مخاطب را به دیدن اثر ترغیب می‌کند و موفقیت سریال را رقم می‌زند، درحالیکه فقدان قصه ی جذاب و گیرا در اکثر تولیدات نمایش خانگی باعث شده که این آثار یا به علت عدم فروش مناسب با مشکلات مالی مواجه شود و به طور کامل متوقف شود و یا با پخش با تأخیر و نامنظم، رغبت پیگیری سریال را از مخاطب گرفته‌اند. «قلب یخی»، «قهوه تلخ» و در این روزها «ساخت ایران ۲» نمونه هایی از ناکامی سریال‌های نمایش خانگی است که یا به طور کامل متوقف شدند یا بی نظمی‌های زیاد در روند ساخت و پخش، باعث شده تا مخاطب سریال را رها کند.

در واقع سینماگرانی که در این عرصه حضور پیدا کردند، صرف حضور چهره‌های مطرح و بازیگران پرطرفدار را برای دیده شدن آثارشان کافی دیدند. در حالیکه برای تولید یک اثر هنری خوب، فیلم‌نامه حرف اول و آخر را می‌زند. بیشتر این آثار فقر قصه و مشکل داستان‌پردازی داشتند.

در این میان اما «شهرزاد» را می‌توان نمونه ای موفق در شبکه نمایش خانگی دانست. سریالی که گرچه حواشی پیرامون آن انتقادات زیادی را درپی داشت اما موفق شد در نهایت اکثر مخاطبان را از خود راضی نگه دارد. «شهرزاد» توانست بر خلاف سایر تولیدات نمایش خانگی اثر نسبتا موفقی از آب دربیاید. مهم‌ترین دلیل موفقیت شهرزاد را باید در فیلم‌نامه آن جست و جو کرد. امروزه داستانی عاشقانه با اتفاقات غیرقابل پیش بینی، یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی هست. فتحی در سریال شهرزاد قصه‌ای عاشقانه را در بستر پرالتهاب تاریخ کشورمان روایت می‌کند. همین قصه و پرداخت خوب آن، باعث شد ضعف های ساختاری سریال از دید مخاطب پنهان بماند. در واقع قصه‌ی جذاب شهرزاد بود که باعث شد بازی خوب بازیگران سریال مانند شهاب حسینی یا علی نصیریان در ذهن تماشاگران جاودانه بماند.

 «قصه» حلقه مفقوده ی تولیدات نمایش خانگی

آنچه تا کنون اتفاق افتاده، این است که کارگردانانی که وارد حوزه ی فعالیت در شبکه نمایش خانگی شده اند ذائقه ی مخاطب را به خوبی تشخیص ندادند تا با خلق داستانی زیبا، تمام اقشار جامعه را با اثرشان درگیر کنند. فیلمسازان علاقمند به کار در نمایش خانگی باید بدانند که برای موفقیت در این بازار، به حضور چند سوپراستار در تولیداتشان اکتفا نکنند و اول سراغ یک فیلنامه‌ی خوب و جذاب بروند تا دیگر شاهد خلق آثار ضعیفی نظیر «ساخت ایران» و «گلشیفته» و... نباشیم.

*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.