چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

ریلی که نسبت آن با انقلاب مشخص نیست!

انتشار برنامه جامع رئیس سازمان سینمایی برای سینمای ایران/ آیا سینمای انقلاب و دفاع مقدس اولویت دارد؟!

نشست خبری محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی برای پیشبرد سیاست‌های سینمای ایران، برنامه جامعی را تدوین کرده است. برنامه ای که مقدمه آن منتشر شده و در آن توجه ای ویژه به سینمای انقلاب دیده نمی شود.

به گزارش سینماپرس آنچه امروز به عنوان برنامه جامع رییس سازمان سینمایی برای پیشبرد اهداف سینمای ایران منتشر شده است نشان از یک غفلت بزرگ در نگاه مدیریت سینمای امروز دارد. غفلتی که سرانجام آن قطعا خسران در سینمای ارزشی و انقلابی خواهد بود.

نگاه ساختاری و ملی و در نهایت دینی در فقدان نگاه ارزشی و انقلابی به سینمای ایران مشکلی اساسی است که از ابتدای انقلاب تاکنون سینمای کشور را تهدید کرده و باعث گردیده تولیدات سینمای ایران روز به روز از نگاه های ارزشی و انقلابی فاصله بگیرد.

مقایسه ای کوتاه بین آنچه در سال ۱۳۸۹ در مقدمه دفترچه سیاست های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد با آنچه امروز در مقدمه برنامه جامع رئیس سازمان سینمایی برای سینمای ایران درج شده است خود به وضوح نشان می دهد که رویکردهای اتخاذی توسط مدیریت امروز سینمای ایران چه نسبتی با انقلاب دارد.

*****

مقدمه دفترچه سیاست های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۹:

رویکرد معاونت امور سینمایی تعامل و گفتگوی شفاف، صریح و روشن با جامعه هنرمندان و سینماگران کشور و پرهیز از ابهام، پیچیدگی و چندگانگی در میان سیاستهای مدیریتی و اجرایی است. در آغاز سال ۱۳۸۹ و در ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم و هنر، سیدمرتضی آوینی، در کنار برگزاری جلسه ای عمومی با سینماگران و دست اندرکاران فیلم و فیلمسازی کشور، کلیات سیاستهای سینمایی و رویکردهای اجرایی و مدیریتی، با هدف گشودن راهها و پنجره های تازه به عرصه های نو و تا حدی فراموش شده، تقدیم جامعه هنری و سینمایی می شود.
امید است این تدابیر قدمی هرچند آغازین،اما جدی و تعیین کننده برای اعلام سیاستهای دهه پیش روی باشد. دهه ای که به عنوان چهارمین دهه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پس از دهه های « دفاع مقدس »، « تلاش و سازندگی »، « تثبیت و شکوفایی »، به حق باید « دهه فرهنگ » نام گیرد.
تلاش شده است سیاستها و رویکردهایی که در صفحات بعد ملاحظه می کنید، منبعث از سیاستهای ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتی و چشم انداز بیست ساله باشد.
مدیریت سینمای ایران با استقبال از تاسیس و تشکیل « شورایعالی سینمای ایران » به عنوان عالی ترین مرجع سیاست گذاری و به مثابه مهمترین اتفاق در تاریخ سینمای ایران از تدابیر و مصوبات آتی این شورا در راستای اقدامات و تحولات بنیادین بهره لازم را خواهد برد. متن کامل را در اینجا ببینید

 *****

مقدمه محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی برنامه جامع سازمان سینمایی برای سینمای ایران:

امر هنری و کار فرهنگی در این زمانه با شناخت و دانشی گره خورده است که به شبکه‌ها و رسانه‌های انحصاری را به رویکردهای جامعه‌مدارانه و منعطف سوق دهد.

بایسته‌های هویتی در فرایند جهانی شدن دغدغه مهمی در تعالی و تداوم حیات فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به شمار می‌رود که با فهم فرصت‌ها و تهدیدها در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد،‌ سیاست و امنیت و همچنین اقدام مناسب در قالب مدیریت انقلابی، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در حوزه ارتباطات فرهنگی با جهان، بر پایه عزت ملی و رعایت حکمت اقتدار آفرین عملیاتی خواهد شد. علاوه بر این، در عصر مفهومی، هنرها و هنرمندان نقش بزرگی در حوزه اقتصاد ایفا خواهند کرد، چراکه حس و تمایل فرهنگی انسان امروزی بیش از همه دوران‌ها با امر معنادار، اصیل، سالم، طبیعی و هدفمند پیوند دارد و ازاین‌رو عرصه‌های اجتماعی از رهگذر هنر به باروری و بازدهی دست خواهند یافت.

در جامعه شبکه‌ای و اقتدار رسانه‌ها در جهان ارتباطات که مدام معنا و داستان زندگی در فضای مجازی بازتولید و بازنمایی می‌شود و ذائقه خاصی از بازی‌وارگی، داستان‌سازی و مشغولیت را پدید می‌آورد و مرز واقعیت را درمی‌نوردد، انسانی با اطلاعات و انتظارات بالا پیش روی سیاست‌گذاران فرهنگی هنر به ویژه سینما قرار می‌گیرد. حال در چنین زیستگاه فرهنگی، دیگر پیچ‌راه‌های تند و یک‌طرفه برای سعادت و شقاوت ملتی جوابگو نخواهد بود. هزارتوی فرهنگی امروز با مرزبندی بروکراتیک، قومی یا ایدئولوژیک به حد کافی قابل تولید نیست، بلکه مرزهای آن در صراحت و شفافیت اخلاقی و معنایی جهان معنا و جهان زیست جاری و از درون دل‌ها و جان‌های آگاه، مستقل و با شرافت تعریف می‌شود.

در چنین فضایی با مخاطبان خاص که چه‌بسا به فیلم‌نامه‌ها و داستان‌ها زودتر از سینماگران دسترسی دارند و میل فرهنگی عمیقی را جستجو می‌کنند؛ محتوا، ابزار، دانش، بینش و توانش ویژه‌ای را طلب می‌کنند که از معانی گذشته و موجود، ارزشی به قدر و فهم امروزی بسازند تا خود را برای زندگی فردا آماده کنند.

پاسخ به نیازها، تقاضاها و انتظارها در حوزه سینما با سیاست‌گذاری‌هایی پیوند دارد که در منابع و اسناد بالادستی دینی، قانونی و عرفی به آنها تأکید شده است. اگر دوره اول سیاست‌های سینمایی در سازمان سینمایی را «دوره اعتمادآفرینی» بنامیم، شایسته است که دوره جدید «کارآفرینی سینماگران» نامیده شود، تا بر اساس اولویت‌ها و نیازها، موج‌آفرینی گسترده‌ای در تنوع و تولید کیفی انواع فیلم با بهره‌گیری از همه منابع انسانی، فرهنگی و مادی با استفاده از علوم و فنون جدید فیلم‌نامه‌های غنی، سینماهای ایمن و راحت، و اطلاع‌رسانی به‌موقع اتفاق بیفتد.

سازمان سینمایی در دوره جدید کاروان سینماگران را با اولویت‌های نو که برگرفته از مسائل و واقعیت‌های موجود نزد سینماگران کشور است کمک و یاری خواهد کرد.

بی‌تردید رسیدن به سیاست‌ و هدف کلانی چون «صیانت، احیاء و تعالی فرهنگ، تمدن و هویت دینی و ملی» و دستیابی اهدافی مانند «افزایش سهم در بازار پیام تصویری جهان»، در گرو « نهضت تولید محتوا » و فعال کردن ظرفیت‌های درونی و داخلی سینمای کشور امکان‌پذیر خواهد شد. نهضتی که با تولید محتوای قوی در اشکال و سطوح متنوع، سازمان‌دهی حرفه‌ای و تخصصی فعالان حوزه فیلم و سینما، بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین تولید و توزیع و نمایش، کیفی‌سازی آموزش و پژوهش، بسترسازی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، تسهیل فرایندهای نظارتی و حمایتی، حضور فعالانه در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی، شکوفا شدن خلاقیت جوانان مستعد این حوزه، بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و گستراندن قانون مداری مبتنی بر عدالت همراه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.