جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲

برگزاری نشست خبری نخستین «کنسرواتوار تئاتر تهران»

نشست «کنسرواتوار تئاتر تهران»

سینماپرس: مدیرعامل کنسرواتوار تهران هدف از آغاز بکار کنسرواتوار تئاتر در دل کنسرواتوار تهران را در وهله اول برداشتن گامی بزرگ درتربیت بازیگر دانست و گفت: در مراحل و دوره های بعد دانشجو مطابق علاقه و توانایی هایش گرایش بندی می شود.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری گشایش اولین کنسرواتوار تئاتر ایران با حضور بهزاد معافی موسس و رئیس کنسرواتوار تهران، علی معافی قائم مقام، ابراهیم پشت کوهی کارگردان و فعال عرصه تئاتر و رویا نونهالی بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد معافی مدیرعامل کنسرواتوار تهران با اشاره به سبقه، نوع فعالیت و دستاوردهای این مرکز آموزشی  طی بیست سال گذشته اظهار داشت: کنسرواتوار تهران در سال ۱۳۷۷  با تمرکز بر رشته موسیقی فعالیت رسمی خود را  آغاز کرد و تا به امروز موفقیت های بسیاری را در عرصه داخلی و خارجی بدست آورده است.

وی با اعلام این که در حال حاضر کنسرواتوارتهران با دوازده کشور اروپایی و چندین کشور آسیایی قرداد همکاری دارد گفت: بر این اساس سالیانه در حدود ده گروه از اساتید برجسته خارجی جهت برگزاری کلاس در این مرکز آموزشی به ایران سفر می کنند.

رئیس کنسرواتوار تهران با بیان این که مطابق برنامه هر از چندگاهی اقدام جدیدی را در این مرکز آموزشی دنبال می کنیم، اظهار داشت :با احساس جای خالی تئاتر در کنسرواتوار، تصمیم گرفتیم به کمک اساتید برجسته این حوزه، آموزش و تربیت علاقه مندان به این رشته هنری را شروع کنیم.

وی با بیان این که در پایان دوره آموزشی به فارغ التحصیلان مدرک معتبر وزارت علوم اعطا می شود گفت: همچنین مدرک ارائه شده در بسیاری از کشورهای خارجی قابل ارزشیابی است.

همچنین در ادامه این نشست علی معافی قائم مقام کنسرواتور تهران با تشریح مزیت های آموزش درنظام کنسرواتواری و تفاوت آن با سایر مراکز آموزشی به خصوص دانشگاه اظهارداشت: در دنیا آموزش رشته های هنری بخصوص تئاتر و موسیقی از طریق دو سیستم آموزشی دانشگاه و مدرسه عالی هنر دنبال می شود.

وی با بیان این که نظام آموزشی کنسرواتواری برخلاف سیستم آموزشی در دانشگاه ها روی تربیت عملی دانشجو تاکید دارد گفت: با توجه به این که سیستم آموزشی در دانشگاه تکیه بر نظام نظری دارد و یکسری علوم عمومی آموزش داده می شود در نهایت افرادی که در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، در رشته ای که تحصیل کرده اند از جنبه تئوریک بر آن تسلط دارند تا جنبه عملی.

معافی با اشاره به این که در حال حاضر تنها مدرسه ای که موسیقی را تحت نظام کنسرواتواری آموزش می دهد، کنسرواتوار تهران است تاکید کرد:هدف از کنسرواتوار موسیقی تربیت نوازنده، خواننده و آهنگ ساز است.

قائم مقام کنسرواتور تهران تصریح کرد:قرار است همین شیوه را در تئاتر دنبال کنیم، یعنی به جای این که فردی به دانشگاه برود و دروس عمومی و تخصصی بسیاری را بگذراند، در کنسرواتوار تئاتر در کوتاه ترین زمان، تخصصی ترین و کاربردی ترین آموزش ها را می بیند.

وی اذعان داشت: ضرورت راه اندازی این رشته هنری در قالب کنسرواتوار از آن جا احساس شد که داوطلبان بسیاری به دنبال چنین آموزش هایی هستند و علاقمندند مدرکی که در پایان دوره اخذ می کنند مورد تایید وزارت علوم  و همچنین قابل ارائه در هر کجای دنیا باشد.

معافی هدف از آغاز بکار کنسرواتوار تئاتر در دل کنسرواتوار تهران را در وهله اول برداشتن گامی بزرگ درتربیت بازیگر دانست و گفت: در مراحل و دوره های بعد دانشجو مطابق علاقه و توانایی هایش گرایش بندی می شود.

وی همچنین اظهار داشت: تدوین و تغییر در سر فصل های آموزشی این رشته هنری با همفکری و همکاری جمعی از متخصصین به سرعت انجام خواهد شد و نیازی به پروسه طولانی نخواهد بود.

همچنین در ادامه این نشست، ابراهیم پشت کوهی کارگردان و فعال حوزه تئاتر با تاکید بر ضرورت راه اندازی سیستم آموزشی کنسرواتواری در رشته تئاتر اظهار داشت:در سیستم کنسرواتواری ما بار علمی و عملی را در کنار یکدیگر داریم.

به طور مثال، برای کسی که علاقه مند به تحصیل در رشته بازیگری تئاتر است، دانشگاه بار علمی دارد و آموزشگاه بازیگری بار عملی و ما در کنسرواتوار تلفیق این دو را خواهیم داشت.

مدیر گروه تئاتر کنسرواتوارتهران با تاکید بر این که آنچه برای ما اهمیت دارد، گشودن دریچه ای تازه ای از تئاتر ایران به روی دنیا است گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کشورها تئاتر ایران و حتی نویسنده های بزرگ ما در این حوزه  را نمی شناسند.

وی افزود: تئاتر ما نیاز به مراوده بیشتری با جهان دارد، چنانکه انسان نیاز به مراوده بیشتر دارد و سعی مان بر این است که این اتفاق بیافتد.

پشت کوهی ادامه داد : دعوت از بزرگان تئاتر سایر کشورها جهت تدریس در قالب دوره های کوتاه مدت و همچنین بورسیه دانشجویان نخبه به مراکز مهم تئاتر دنیا از جمله اهداف برنامه ریزی شده در اولین کنسرواتوارتئاتر ایران است.

این کارگردان برجسته تئاترخاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است، کسی که از این مرکز آموزشی فارغ التحصیل می شود در حیطه تحصیلی خود یک متخصص باشد.

پشت کوهی با بیان این که تئاتر، خانه تمامی هنرهاست گفت : همجواری موسیقی و تئاتر در کنسرواتوار تهران از دیگر مزیت های این مرکز آموزشی است، چراکه در تمام دنیا اغلب به همین منوال است و بازیگران تئاتر حداقل به یک ساز مسلط هستند  و این موضوعی است که در تئاتر ما نادیده گرفته شده است.

وی تاکید کرد : از ظرفیت کنسرواتور تهران نهایت استفاده را خواهیم کرد و سعی می کنیم کسانی از این مرکز فارغ التحصیل می شوند، موسیقی، ریتم و ضربان روی صحنه را به خوبی یاد بگیرند.

همچنین رویا نونهالی بازیگر تئاتر و سینمای کشورمان در ادامه این نشست اظهار داشت: در ابتدای راهی هستیم که بخش اعظم این راه از طریق سابقه این کنسرواتوار طی شده و به اعتقاد من یکی از اتفاقات مثبت همین است.

عضو شورای آموزش گروه و مدرساولین کنسرواتوارتئاتر ایران افزود:وقتی شما دعوت به کاری می شوید بویژه کاری که مربوط به عمل و اجراست، تا زمانی که خود ماجرا شکل بگیرد بسیار زمان بر است، اما وقتی در کنار یک تجربه بسیار مفید و سابقه طولانی قرار می گیرید، فکرت رها می شود و خودت هم در فضایی قرار می گیری که برای امر آموزش می توانی به ایده هایت فکر کنی و آن ها را به نمایش بگذاری. برای ما که در امر آموزش خیال پروری می کنیم، در کنار این تجربه بزرگ قرار گرفتن بسیار مفید خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.