سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

نشست خبری جشن خانه سینما:

جشن بیستم قرار است جمع و جور برگزار شود / اگر فضا را دچار تشنج کنیم به ناامنی دامن زده ایم

نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران

سینماپرس: نشست خبری بیستمین و آخرین دوره برگزاری جشن خانه سینما به شیوه کنونی با حضور مدیرعامل خانه سینما و دبیر جشن و نیز تورج منصوری و مازیار میری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز سه شنبه ۱۹ تیر ماه اولین نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به دبیری علی نصیریان برگزار شد. منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علی نصیریان دبیر جشن، تورج منصوری و مازیار میری در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مازیار میری از اینکه علی نصیریان به عنوان رییس جشن این مسئولیت را پذیرفته ابراز خرسندی کرد.

منوچهر شاهسواری نیز با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوه برگزاری بیست سال گذشته است، عنوان کرد: بار اجرایی امسال بر دوش مازیار میری و هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران است.

وی افزود: مساله مهمی که امروز اعلام می کنیم این است که با توجه به روزگار امروز و مجموعه فشارهای موجود در جامعه از برپایی مراسم بزرگ خودداری می کنیم. گرچه حق سینماگران است که سالی یک بار دور هم جمع شوند اما در این دوره چنین چیزی امکان پذیر نیست.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: امسال هم بر اساس سیاست همیشگی سینما که نباید به هیچ سویه سیاسی کشیده شود، تصمیم گرفتیم جشن سینمای ایران به قوت داوری و اجرا شود اما از برگزاری هرگونه مراسم بزرگ خودداری می کنیم.

به گفته وی، این یک تصمیم جمعی بود که در هیات مدیره خانه سینما توافق و مجوز اجرای آن از سوی علی نصیریان صادر شد.

وی افزود: چنین تصمیمی برای ما سخت بود اما باید تصمیمی این چنینی می گرفتیم زیرا موظفیم به سهم خود از داشته های خانه به نفع همکاران استفاده کنیم تا این دوران سخت به اتمام برسد و یقین داریم به آن لحظه ای که باید می رسیم.

شاهسواری در پایان صحبت هایش گفت: گاهی اوقات ساده است آتش انداختن بین دو گروه و دو سلیقه ولی این کار جز سوختن چیزی ندارد. شما به ما کمک کنید و ما را راهنمایی کنید که از این مسیر خارج نشویم. یقین دارم شما در این حس و حال با ما شریک خواهید بود و مقوم این تصمیم خواهید بود. از اینکه گاهی اوقات از خانه سینما خبر و نظر می خواهید و ما کوتاهی می کنیم ما را ببخشید زیرا گاهی چاره ای جز سکوت نداریم. ما نمی توانیم اگر کاری برای همکارانمان می کنیم آن را در معرض ویترین رسانه ها بگذاریم. پیش از این هم گفته ام ما باید کار کنیم و کار کنیم و کار کنیم. فضای خانه سینما فضای کار، تلاش و تجدیدنظر در ساختارهای ما است.

در ادامه نشست علی نصیریان در سخنانی گفت: من با برگزاری جشن و جشنواره های فرهنگی و هنری موافقم اما در شرایط فعلی، جشن بیستم قرار است بسیار جمع و جور برگزار شود. جشن فرهنگی برای تشویق استعدادهای جوان لازم است اما امسال قرار است جشن بیستم در یک چهارچوب محدودتر برگزار شود.

وی تاکید کرد: جشن های هنری می تواند باعث ایجاد احترام بین هنرمندان شود. ما باید برای کار و همکاران خود احترام و حرمت قایل باشیم و از موفقیت های آنها لذت ببریم. چندی پیش به اصغر فرهادی گفتم جایزه ای که گرفته ای انگار من هم سهیمم چراکه ۵۰ سال پیش پی این سینما ریخته شد و بعد جوانان به صحنه آمدند.

نصیریان در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: از دوستان و همکاران می خواهم که از فضای  دشمنی فاصله بگیرید. نباید فراموش کرد که توسعه فرهنگی در جامعه ایجاد شده است و مردم آگاه تر شده اند و ما نیز باید نسبت به برخوردهای خود دقت کنیم. امیدوارم این جشن با شرایط فعلی با انس و الفت بیشتری برگزار شود.

سپس تورج منصوری دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برگزاری جشن که اعلام شد محدودتر خواهد بود، گفت: ما در جلسات متعددی که در طی سه سال گذشته به عنوان موسسان انجمن هنرها و فنون سینما داشتیم، سعی می کردیم به شرایط برگزاری جشن به صورتی که در اساسنامه نوشته شده نزدیک شویم.

وی افزود: همیشه یکی از دغدغه ها این بود که بودجه ای که برای شبی که جشن برگزار می شود خرج می شود زیاد است با این وجود همیشه تاکید می شده شبی که جوایز اعلام می شود شب باشکوهی باشد و همیشه تلاش بر این بوده که آن شب را بزرگ و باشکوه برگزار کنیم ولی ما به عنوان آخرین دور از شکل قبلی جشن با توجه به مسایل مالی که گریبانگیر خانواده سینما است این تصمیم را گرفتیم و احساس کردیم با صرفه جویی می توانیم دین بیشتری از حق همکارانمان را ادا کنیم.

منصوری با تاکید بر لزوم صرفه جویی در شرایط امروز گفت: ما سعی کردیم صرفه جویی کنیم تا مسایل بیمه ای و از کار افتادگی اعضای خانه را بهتر پیش ببریم و این هزینه را صرف ریکاوری مجموعه بزرگتری می کنیم. به هر حال ما به عنوان افرادی که در خانه سینما کار می کنیم و با جمع سینمایی ها در ارتباط هستیم نیاز سینما به صرفه جویی را احساس کردیم.

علی نصیریان در ادامه در پاسخ به این که حضور وی چه تاثیری در جشن دارد، گفت: تاثیر حضورم در این جشن را نمی دانم.

مازیار میری در پاسخ این پرسش گفت: برای ما افتخار بزرگی است که علی نصیریان در این جشن حضور دارد و اعتبار ما است.

تورج منصوری تاکید کرد: چگونگی برگزاری جشن هنوز مشخص نیست. اشکال گوناگون در حال بررسی است مانند برگزاری زنده مراسم یا اعلام نتایج از طریق رسانه ها، اما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده ایم. امسال خیلی دیر شروع به برنامه ریزی کردیم اما به زودی درباره چگونگی اجرا و زمان برگزاری آن تصمیم گرفته می شود.

وی در بخش دیگر نشست درباره خواسته بدنه سینما برای داوری کردن فیلم های بدون مجوز ارشاد گفت: درباره موضوعی که کانون کارگردانان درخواست کرده بود باید بگویم بهتر است جواب یک خواسته مطلوب و معقول را به جا داد تا اینکه در قبال یک سوال منطقی دست به یک جواب هیجانی زد. نمی خواهم از جمله کلیشه ای «در شرایط حساس کنونی» استفاده کنم اما باید یاد بگیریم در شرایط حساس چگونه غیرحساس رفتار کنیم و شرایط را بدتر نکنیم و فضا را آرام تر، معقول و منطقی تر کنیم. اگر ما این فضا را دچار تشنج کنیم به ناامنی دامن زده ایم و این ناامنی به نفع هیچکس نیست.

این فیلمبردار سینما افزود: کانون کارگردانان طی نامه ای درخواست کرد که اگر امکان دارد امسال حسابمان را با سینما در ظرف سه سال گذشته صاف کنیم و این قاعده را بگذاریم که هر فیلمی که ساخته شده و اکران نشده در این جشن به نمایش و داوری گذاشته شود. ما گفتیم اول باید مشخص شود از چه زمانی این فیلم ها مورد قضاوت قرار گیرد از همین رو قرار شد یک ظرفیت سه ساله در نظر گرفته شود تا فیلم هایی که دیده نشده اند توسط داوران ما دیده شوند. بعد دوستان ما گفتند باید ببینیم درباره چه تعداد فیلم باید این امر صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط داوری یکسان و عادلانه باشد، توضیح داد: چون می خواهیم تخصص های شاخه ای را قضاوت کنیم و بگوییم کدام یک بهتر هستند، این ها باید در صورتی قضاوت شوند که در شرایط یکسان باشند برای مثال فیلمی به خاطر جوی که وجود دارد بیشتر مورد نظر داوران قرار نگیرد در نتیجه باید درباره فیلم هایی داوری کنیم که به نمایش عمومی درآمده باشد تا پاداش و جزا به برخی از فیلم ها ندهند. در عین حال این فیلم ها از حالت جو و احساس و ... دور باشند

منصوری افزود: درخواست کانون باعث می شد که تصمیمات به سمت شرط پروانه فیلمسازی برود یعنی هر فیلمی که پروانه فیلمسازی داشته باشد مورد قضاوت قرار بگیرد. البته این نوع داوری در دوره هایی مرسوم بوده است اما بعد از مدتی دوستان به نتیجه رسیده بودند که این موضوع شرط کافی نبوده است از همین رو در اساسنامه شرط اکران مدنظر قرار گرفته بود با این وجود به مازیار میری که هم مورد وثوق کانون کارگردانان و هم در خانه سینما فعال بوده است ماموریت داده شد تا آمار چه شیوه ای را برای برگزاری این خواسته اتخاذ کنیم.

دبیر هیات رییسه جشن بزرگ سینمای ایران خبر داد: آماری که آمد این بود که ۴۰ فیلم در سال نود و چهار و ۴۵ فیلم در سال نود و پنج و ۴۳ فیلم در سال نود و شش که مجموعا ۱۲۸ فیلم می شدند تولید شده اند و اکران نشده اند. در نتیجه درباره تولیدات سال نود و شش نمی توانیم تصمیم گیری کنیم چون امکان اکران دارند. ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلمی اضافه می شد که حایز شرایط جشن سینما بوده اند با این تفاسیر باید در ۲ ماه روزی ۵ فیلم به نمایش بگذاریم که اصلا غیرممکن است آن هم در شرایطی که بسیاری از این فیلم ها اصلا دی وی دی نشده اند همچنین برخی از این فیلم ها پروانه فیلمسازی گرفته اند اما اکران نشده اند.

وی اضافه کرد: در نتیجه طبق بررسی دیدیم این پیشنهاد اصلا عملی نبود در حالی که ما گاردی نسبت به عملی شدن آن نداشتیم بلکه به شکل تکنیکی نمی توانستیم این کار را بکنیم. از سوی دیگر اصلا شاید بخشی از این فیلم ها در آینده به اکران عمومی در بیایند بنابراین نمی توانیم به صورت احساسی به این مسأله نگاه کنیم. این امر با شرط پروانه فیلمسازی عملی نیست و پاسخی که به کانون کارگردانان دادیم همین مطلب بود.

مازیار میری نیز درباره موضوع مطرح شده بیان کرد: سی دی فیلم هایی که وارد شبکه نمایش خانگی شده اند برای داوران ارسال می شود و فیلم های دیگر نیز در همین سالن نمایش داده می شوند و در مرحله دوم همه فیلم ها در شرایط یکسان داوری می شوند.

 منصوری در پاسخ به این پرسش که سال های پیش نیز گفته می شد داوری ها به صورت آکادمی انجام می شود، توضیح داد:  مساله اصلی ما اساسنامه است. در این سه دوره سه آیین نامه نوشته و اجرا شد اما طی چهار سال گذشته اساسنامه ای نوشته شده و با اساسنامه آکادمی های دیگر مقایسه و در بخش هایی که نیاز داشتیم بومی سازی شده است. در سه سال گذشته اساسنامه به روز شد و درنهایت اساسنامه در انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی به تصویب رسید و به خانه سینما ارایه و در حال حاضر برای مراحل قانونی و تطبیق با قوانین کشوری ارسال شده است. امیدوارم سال آینده نگوییم قراراست از سال آینده اساسنامه اجرا شود. در نهایت تاکید می کنم که مراحل قانونی زمان بر است.

سپس شاهسواری درباره هزینه های صرف شده برای جشن در سال گذشته عنوان کرد: وقتی درباره جشن بزرگ صحبت می کنیم درباره چند جشن با همه اجزای هزینه ای صحبت می کنیم. اگر کسی کار اجرایی این چنینی کرده باشد متوجه می شود ۸۲۴ میلیون تومان که سال گذشته برای برگزاری جشن صرف شد، هزینه بالایی نبوده است.

وی درباره استفاده از کادر برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در این جشن  و هزینه های بالای آن جشنواره گفت: مسأله ما خانه سینما است. اینکه چرا سازمان سینمایی جشنی برگزار می کند خودش باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل خانه سینما درباره موضع گیری اعضای خانه سینما نسبت به اتفاقات گفت: هر صنفی از اعضای خانه سینما در مقابل هر موضوعی که پیش می آید عکس العمل خود را دارد. ما تسهیل کننده هستیم و عمل کننده نیستیم. دوستانی که درگیر این ماجرا هستند نقش خانه سینما را به عنوان تسهیل کننده می دانند.

وی درباره استفاده از اسپانسرها عنوان  کرد: اصولاً خانه سینما در مقابل استفاده از اسپانسر ها تحفظ دارد و استیج خود را به هر کسی نمی دهیم. همه شما وضعیت تلویزیون را می بینید که اسپانسر یک سری درخواست ها دارد ولی ما نمی توانیم استیج خود را به آنها بسپاریم. مطلقا این تصمیم گیری ربطی به آن شایعه ندارد که سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده است. هر کسی هر کاری می کند موظف به دادن گزارش است و ما هم گزارش خود را ارایه کرده ایم و اتفاقا هیچگونه ایرادی در هیچ بخشی از حساب های ما وجود نداشت.

علی نصیریان در پایان گفت: از داوران می خواهم در انتخاب فیلم ها نگاه حرفه ای داشته باشند تا شاهد داوری درست و بحق باشیم. هنر زمانی رشد پیدا می کند که آزاد باشد. باز هم از داوران خواهش می کنم که به رابطه ها و دوستی ها و دشمنی ها فکر نکنند.

میری در پایان گفت در این دوره ۵۱۹ نفر شرایط داوری داشتند که ۹۲ خانم جزو داوران هستند و داوری ها از شنبه ۲۳ تیر ماه آغاز می شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.