سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

آلبوم «کارآوا» به دنبال معرفی مشاغل فراموش شده

مسعود نکویی - سرپرست گروه  «مهروطن»

سینماپرس: سرپرست گروه موسیقی «مهر وطن» از تولید مجموعه آلبوم‌های «کارآوا» در جهت معرفی مشاغل ایرانی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مسعود نکویی؛ سرپرست گروه موسیقی «مهروطن» کرمان در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفت: مدت‌هاست که گروه موسیقی «مهر وطن کرمان» در حال تولید آثار موسیقی است که به معرفی مشاغل و حِرَفی که از قدیم در ایران مرسوم بوده است می‌پردازد و تمام قصد و هدف ما این است تا این مشاغل که عمدتاً به دست فراموشی سپرده شده‌اند را از طریق موسیقی احیا کند.

وی ادامه داد: تلاش گروه در این راستا تاکنون به تولید نخستین آلبوم از این سری قطعات موسیقی منجر شده است که تحت عنوان «کارآوای ۱» تکثیر و منتشر شده است و ما همچنان مشغول تولید و انتشار دیگر آلبوم‌های موسیقی با این موضوع هستیم که براساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده ۳۸۵ شغل ایرانی مشخص شده در فهرست تولید قطعات موسیقی قرار خواهند گرفت.

نکویی با اشاره به اینکه برخی از قطعات این آلبوم موسیقی به مسابقات جهانی آفریقای جنوبی نیز ارائه شده است، تصریح کرد: مشاغل و حِرَف قدیمی ایرانی با خود فرهنگی دیرپا و مترقی را به همراه داشتند که بسیاری از آنها نیز از روح و حال و هوای مذهبی برخوردار بودند؛ مصداق این مدعا حرفه خشت‌مالی و یا نمدمالی است که شخص شاغل در این حرفه حین کار ذکر «حیدر، حیدر» را به کار می‌برد و ما در تولید موسیقی برمبنای این حرفه، سعی به کار بردن این واژگان به عنوان «نام آوا» داشته‌ایم که البته سعی شده است اغلب این قطعات با برخی حرکات نمایشی تداعی‌کننده فعالیت بدنی شاغلین این کارها حین انجام کار نیز همراه باشد.

وی افزود: در شرایطی که با بروز تکنولوژی بسیاری از مشاغل سنتی ایرانی در حال فراموشی هستند اما همچنان محصولات آنها کاربرد خاص خود را دارند و بسیاری علاقه‌مند به استفاده از دسترنج فعالان این عرصه های کاری هستند، تصور می‌شود که معرفی آنها  با استفاده از ابزار موسیقی قادر باشد زمینه مناسبی فراهم آورد تا به ویژه مسئولان استان‌های مختلف به فکر احیای این مشاغل که البته به اشتغال‌زایی نیز کمک خواهد کرد، باشند.

نکویی گفت: در ایران و در حوزه صنعت کفش که اکنون به شکلی کاملاً مکانیزه و ماشینی در حال انجام است و این امر منجر شده که محصولات تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نباشند و اصطلاحاً تولید انبوه بازاری در این صنعت را شاهد هستیم همچنان بسیاری از مردم کفش دست‌دوز را مترادف با کفشی باکیفیت می‌دانند؛ ما بیش از ۸۰ نام‌آوا در مورد کفش داریم که مهمترین آنها پاپوش است، در تولید قطعه موسیقی در مورد صنعت کفش تلاش کردیم تا حداقل با ذکر این نام‌آواها، مخاطب را به مواردی که معمولاً به دست فراموشی سپرده شده‌اند حساس کنیم.

وی تأکید کرد: آنچه که ما در حوزه موسیقی در حال انجام آن هستیم، کاری فرهنگساز در راستای شعار سال یعنی «حمایت از کالای ایرانی» است و البته ناظر بر شعارهایی است که طی سالیان اخیر مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد، اشتغالزایی و ... به آن تأکید داشتند با این وجود گروه «مهر وطن کرمان» تا به این لحظه کوچکترین حمایتی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مورد کاری که مشغول به انجام آن است نشده است.

نکویی در پایان گفت: حتی برخی از دوستان مسئول با اطلاع از کاری خودجوش که ما در حال انجام آن هستیم موانعی را نیز برای ادامه کار فراهم کرده‌اند و به ویژه استانداری کرمان در این زمینه در مواردی مانع‌تراشی کرده است در نتیجه ترجیح ما این است که آنچنان به بازتاب خبری این کار دامن زده نشود تا گروه بتواند در کمال آرامش به کار پرداخته و آن را به عنوان یک میراث ماندگار فرهنگی به سرانجام برساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.