یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

تدوین تاریخ شفاهی ۱۰۰ سال تئاتر کودکان و نوجوانان

جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد نمایش کودک

سینماپرس: در پی امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بنیاد نمایش کودک، تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودکان و نوجوانان ایران تدوین خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد نمایش کودک، غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی یادآور شد: در این ۲۷ سال بیش از هزار مصاحبه تاریخ شفاهی (در مدت زمان‌های مختلف) انجام شده و امیدوارم این پروژه علاوه بر تدوین تاریخ شفاهی این بخش از هنر، برای نسل جوان و آینده مفیده فایده باشد.

وی همچنین اظهار کرد: این اولین بار است که فعالیت‌های تاریخ شفاهی را با امضای تفاهم‌نامه با یک نهاد انجام می‌دهیم.

همچنین شفیقه سادات نیک نفس، رئیس گروه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: آشنایی با استاد کیانیان به سال ۹۵ بازمی‌گردد. زمانی که ایشان به سازمان مراجعه کرده بودند تا برای کار پژوهشی خود اسناد جبار باغچه‌بان را ملاحظه کنند. این مسئله آشنایی ما با ایشان را رقم زد که در نهایت به پیشنهاد انجام کار تاریخ شفاهی نمایش کودک و نوجوان منجر شد.

وی افزود: به دلیل اینکه این کار، پروژه‌ای تخصصی بود، پیشنهاد کردیم تا خودشان مجری طرح باشند. البته طرح این کار چندین مرتبه به شورای پژوهش سازمان و نیز کمیته تفاهم‌نامه‌ها رفت و برگشت تا در نهایت به انجام پروژه منجر شد.

رئیس گروه تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین در رابطه با گروه تاریخ شفاهی گزارشی ارائه کرد و گفت: مجموعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با موضوع هنر در این سازمان، شامل ۳۰ درصد از مجموع کل مصاحبه‌هاست. در میان مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، موضوع موسیقی با ۵۷ مصاحبه شونده در رتبه اول و تئاتر و سینما با ۳۰ مصاحبه شونده در رتبه دوم قرار دارد.

وی از علی اصغر گرمسیری، غلامحسین نقشینه، مرتضی احمدی، ساموئل خاچیکیان، ولی الله خاکدان، نصرت الله کریمی، توران مهرزاد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، عزت الله انتظامی و ... به عنوان تعدادی از مهم‌ترین مصاحبه شوندگان تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نام برد و در ادامه با اشاره به دو طرح «تاریخ شفاهی سینمای ایران به روایت نسل دوم کارگردانان مولف سینما» و «تاریخ شفاهی سینمای ایران به روایت نسل دوم بازیگران سینما» و نیز کتاب «تاریخ شفاهی نمایش در ایران مبتنی بر مصاحبه‌های تاریخ شفاهی» افزود: پیش از این نیز سه عنوان کتاب با نام‌های «گزیده اسناد نمایش در ایران از مشروطیت تا ۱۳۰۴»، «گزیده اسناد نمایش در ایران از ۱۳۰۵ تا ۱۳۲۰ شمسی» و «نمایش در تبریز» توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ و منتشر شده است.

نیک نفس انجام پروژه تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان را نیز مکمل اقداماتی دانست که تاکنون در این زمینه به انجام رسیده است.

داود کیانیان، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان حوزه کودک و نوجوان نیز، انجام پروژه مذکور را که مقارن با صدمین سال تئاتر کودک است، یک جشن خواند و گفت: اهمیت این کار در این است که علاوه بر اینکه کاری تخصصی و حتی فوق تخصصی در حوزه تئاتر کودک است، کار عمومی تئاتر نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: برای رشد فرهنگ تئاتر، نیاز است که روی حوزه کودکان و نوجوانان به صورت زیربنایی کار کنیم.

کیانیان پروژه تاریخ شفاهی نمایش کودک و نوجوان را یک اثر ملی و تاریخی خواند و اعلام کرد: در فاز اول این پروژه با ۲۱ نفر مصاحبه می‌کنیم که اولین نفر آنها پروانه باغچه‌بان، دختر مرحوم جبار باغچه‌بان است.

بر اساس همین گزار، در انتهای این نشست، تفاهم‌نامه مذکور با موضوع «همکاری در اجرای طرح تاریخ شفاهی صد سال تئاتر کودکان و نوجوانان در ایران و انجام مصاحبه با چهره‌های شاخص هنر نمایش کودک و پژوهندگان فعال در این عرصه» به امضای غلامرضا عزیزی و داود کیانیان از اعضای هیئت موسس بنیاد نمایش کودک رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.