سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

چهره‌های مشهور می‌توانند در حمایت از کالای ایرانی مؤثر باشند؛

دل سلبریتی‌ها برای بیکار شدن صنعتگر ایرانی بسوزد

حمایت از کالای ایرانی

سینماپرس: انتظار می‌رود همان گونه که سلبریتی‌ها در زمان بلایای طبیعی برای جانباختگان و مصدومان ابراز همدردی می‌کنند، در شرایط بد اقتصادی و بیکار شدن صنعتگران ایرانی نیز همین احساسات را بیان کرده و از کالای ایرانی حمایت کنند.

سینماپرس - انتظار می‌رود همان گونه که سلبریتی‌ها در زمان بلایای طبیعی برای جانباختگان و مصدومان ابراز همدردی می‌کنند، در شرایط بد اقتصادی و بیکار شدن صنعتگران ایرانی نیز همین احساسات را بیان کرده و از کالای ایرانی حمایت کنند.


وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت بر نقش هنرمندان در حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد. سیدعباس صالحی در جمع پیشکسوتان فرهنگ و هنر، گفت: پیشکسوتان در حوزه‌های مختلف هنر می‌توانند مؤثر باشند. در واقع آنها، هم در حوزه خودشان و هم در دیگر حوزه‌های ملی می‌توانند مؤثر باشند و امسال نیز که سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده اینکه پیشکسوتان فرهنگ و هنر هم به این میدان وارد شوند و فضای اجتماعی را در حمایت از کالای ایرانی قرار دهند قطعاً در فضای جامعه تأثیرگذار خواهد بود.


درباره نقش آفرینی هنرمندان در عرصه حمایت از کالای ایرانی می‌توان به دو بخش فعالیت هنری با حمایت بخش دولتی برای تشویق استفاده از کالای ایرانی و بخش دوم فعالیت‌های خودجوش سلبریتی‌ها برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد. در بخش نخست امسال همزمان با نامگذاری سال حمایت از کالای ایرانی، شاهد برگزاری دومین جشنواره ایران ساخت هستیم. این جشنواره امسال در دی ماه برگزار می‌شود و در عمل بخش زیادی از زمان مفید برای معرفی کالای ایرانی در سالی که به نام حمایت از کار و تولید ایرانی معرفی شده است، از دست می‌رود، از این رو می‌توان گفت که نقش هنرمندان در معرفی کالای ایرانی را نمی‌توان معطل برنامه‌ریزی‌های دولتی کرد.


بخش دوم استفاده از ظرفیت‌هایی است که یک هنرمند می‌تواند برای معرفی کالای ایرانی ایجاد کند. هنرمندان عرصه‌های سینما، تلویزیون و موسیقی بخش عمده‌ای از چهره‌های شناخته‌شده یا همان سلبریتی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. افرادی که حتی حضورشان در محافل عمومی نیز خبرساز است و به دلیل رویکرد رسانه‌ها در قبال این چهره‌ها، پتانسیل خوبی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به موضوع یا موضوعات خاص، به شمار می‌روند. این محبوبیت و در مرکز دایره توجه بودن، باعث شده که بعضاً سیاستمداران برای نیل به اهداف سیاسی از جایگاه سلبریتی‌ها سوءاستفاده کنند، اما از سوی دیگر، هنرمند به عنوان بخشی از جامعه می‌تواند مسئولیت اجتماعی در مقابل آرمان‌های ملی داشته باشد و کنشگری فعالانه‌ای برای پیشبرد اهداف ملی نشان دهد.


سلبریتی‌ها نشان داده‌اند توانایی خوبی در ایجاد کمپین دارند و در فضای مجازی این قابلیت تاثیرگذاری، قدرتی چند برابر می‌گیرد. ایجاد کمیپن برای نخریدن برخی از کالاها، ابراز همدردی و فعالیت برای امداد به آسیب‌دیدگان طبیعی و حتی موج‌هایی از همراهی با قهرمانان ملی در عرصه‌های ورزشی برخی از حضور چهره‌های سلبریتی است. در این بین، اما تا به امروز حلقه مفقوده‌ای وجود داشته است و آن همراهی سلبریتی‌ها با موضوع ملی حمایت از کار و کالای ایرانی است. بحث اشتغال و تولید کالای ایرانی نه بحثی دولتی و سیاسی بلکه موضوع ملی است که عملی شدن آن منافع ملی را تضمین می‌کند. رحیم سرهنگی، پژوهشگر در یادداشتی با عنوان «الزامات حمایت از کالای ایرانی، نقش «من»، سلبریتی‌ها و دولت» می‌نویسد: شعار ملی که با واژه «حمایت» شروع می‌شود به چند معناست و قطعاً حمایت از کالای ایرانی صرفاً حمایت توسط مصرف‌کننده و خریدار نیست و هر شخص یا هر «من» در جایگاه خود در این شعار نقش بازی می‌کند. وی سپس «من»‌های مختلف را نام می‌برد، «من» مصرف‌کننده، «من» تولیدکننده، «من» دولت و «من» رسانه‌ها و سلبریتی‌ها. این پژوهشگر درباره نقش سلبریتی‌ها در حمایت از کالای ایرانی یادآور می‌شود: و، اما «من» در نقش صدا و سیما یا سلبریتی باید نقش گفتمان‌سازی و برندسازی را خوب ایفا کنم چراکه این شعار بیشتر از اینکه اقتصادی باشد یک شعار فرهنگی است و نیاز به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌زدایی دارد. باید بلندای این تلقی که این جنس ترک است پس جنس آن عالی است یا آن کالا ایرانی است و باید در کیفیت آن شک کرد، در ذهن مردم شکسته شود.


حالا باید دید چند نفر از سلبریتی‌ها حاضرند در صفحات اجتماعی خود به تشویق مصرف کالای ایرانی بپردازند و کمی هم برای صنعتگران ایرانی که محتاج حمایت هستند، دل بسوزانند!

* روزنامه جوان

نظرات

  • مجید ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۱۸:۲۸
    0 0
    اقای پرستویی گاهی دلنوشته های شمارا میخواندم انچه مرا متعجب میکرد ان بود که در تمام ان نوشته ها شما در مورد عده ای دیگر نظر میدادید و اگر توجیه نکنید همان نظر قضاوت شما ست پس خود را با جمله ای سخیف که رواج پیدا کرده که دیگران را قضاوت نکیم فریب ندهید این جمله در غرب پروتستان و ایمان مهم است نه عمل انسان برای ترویج و توجیه فساد وفحشا بوجود امده اما جمله صحیح انست که با اطلاع ومدرک ودر چارچوب و طبق قانون قضاوت کنیم شما با دیدن یک عکس تقلبی پست میگذارید که امنیت زیر صفراست اولا قضاوت نادرست کرده اید وایا میدانید امنیت زیر صفرچه معنایی دارد و در پست دیگری نوشته بودید که از غربت جمیله عزیزتان دلتان گرفته که عده ای در زمانی در گذشته برایش هورا میکشیدند البته انان که در کاباره ها مشروب خورده ومست میکردند برای بودن با اودر ان شب هورا میکشیدند اما نکته ای که مرا بران داشت تا این مطالب را بنویسم استفاده شما از کلام خدا بسم الله الرحمن الرحیم(بنام خداوند بخشنده مهربان) بود ایکاش شما که معتقد به قران هستی 6600 ایه دیگر قران را هم میخواندی تا در مورد خداوند اینگونه قضاوت نکنی انشااله نه شما نه من به کاباره های زمان شاه نرفته باشیم اما جمیله چه اورا رقصنده یا رقاصه بخوانیم باید بدانیم که رقاصه های کاباره ها فاحشه های هنرمند بودن((البته اگر انرا هنر بدانید)) بعد از رقص نیمه عریان هرشب را با کسی میگذراندن اگر شما دنبال غریب برای دلسوزی هستید سری به دور وبر شهرتان یا حتی کوچه خودتان بزنید وزنانی را خواهید یافت که در کمال عفت و شرافت نان اور خانه و خانواده هستند وکسی انان را نمیبیند اری باید با تمام رانت خواران واقا واقازادگان مفاسد اقتصادی برخورد خشن کرد اما یکی از مسببین این نابسامانی شما وامثال شما بودید که از اطمینان مردم برای پیروزی انکس که می خواستید استفاده کردید حال خودتان جلو افتاده ای دزد ای دزد میکنید ضمنا دلیل نمیشود که به مفاسد دیگر رسیدگی نشود سلبریتی ها به بهانه فساد اقتصادی به مبارزه با احکام خداوند بپردازند ویا عده ای هر مفسده ای بنام هنر انجام دهند و عده ای دیگر با اغراض و امراض درونی به حمایت از انان بپردازند بعد هم بگویند مارا قضاوت نکنید به تمام سلبریتی ها میگویم به جنگ خدا نروید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.