نقد فيلم

کل اخبار:281

  • ناگهان درخت ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۱:۲۵

    نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»

    روشنفکران؛ ذلیل، بی‌خاصیت و عقده‌ای هستند؟

    سینماپرس: اگر طبقه متوسط تیپیکال روشنفکر آنچنان که در «ناگهان درخت» می‌بینیم بچه ننه و ننر هستند،‌ ادعاهای بعدی روشنفکران برای چیست؟

  • فیلم سینمای «یلدا» ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۱:۲۳

    فیلمی که از ابتدا انتهایش معلوم است را چرا باید دید؟

    سینماپرس: جذابیت «یلدا» که تقریبا تمام آن در استودیو، اتاق فرمان و پشت صحنه یک برنامه تلویزیونی می‌گذرد، از همان برنامه تلویزیونی فراتر نخواهد رفت. واقعا کسی حاضر است برای تماشای یک قسمت از «ماه عسل» به سینما برود؟

  • متری شش و نیم ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۱:۲۲

    وقتی دست فیلمساز از داستان خالی است

    سینماپرس: روستایی در این فیلم نیز همچون کار اولش برای جبران کمبود داستان، با موقعیت‌های ملتهب و نفس‌گیر دوپینگ کرده است. گویی همه تلاش کارگردان این بوده تا توانمندی‌های خود در خلق صحنه‌ها و لحظات چشم‌گیر و تکان دهنده را اثبات کند.

  • فیلم سینمایی ۲۳ نفر ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۱:۲۰

    نوجوانان ایرانی، شجاع‌تر از بابی‌ساندز

    سینماپرس: درگیری آغازین فیلم با توجه به آشنایی حرفه‌ای کارگردان با فیلمبرداری، سکانس موفقی از کار درآمده و فضای جنگ و تیراندازی جذاب‌تر از مدل‌های مرسوم ساخته شده است.

  • اولین پوستر فیلم سینمایی «خونِ خدا» ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۱:۱۸

    نگاهی به فیلم "خون خدا":

    پیامی ارزشمند با زبانی الکن

    سینماپرس: «خون خدا» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مرتضی‌علی عباس میرزایی و تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی یکی از عجایب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌باشد.

  • شبی که ماه کامل شد ۱۳۹۷-۱۱-۱۷ ۱۰:۴۱

    نقد فیلم های حاضر در جشنواره؛

    «شبی که ماه کامل شد» یک تراژدی درخشان سینمایی

    سینماپرس: امیرافشار فتوحی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: «شبی که ماه کامل شد» اثر نرگس آبیار فیلمی درظاهر سفارشی اما آبرومند است. چهارمین اثر خانم کارگردان، فیلمی متفاوت از آثار قبلی او است که اگر مخاطب ازقبل اطلاع نداشته باشد هیچ گاه به ذهنش خطور نمی کند که سکان دار گروه تولید این فیلم پر پروداکشن یک زن باشد.

  • سال دوم دانشکده من ۱۳۹۷-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۹

    نمایش تصویر سطحی از دختران امروزی در فیلم صدرعاملی

    سینماپرس: «سال دوم دانشکده من» داستان دو دوست به نام‌های مهتاب و آواست. مهتاب به اصرار آوا همراه با دانشگاه به اردوی اصفهان می رود اما این سفر به جای خوشی و تفریح برای آنها به خاطره ای تلخ تبدیل می‌شود.

  • زهرمار ۱۳۹۷-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۸

    جشنواره فجر با طعم «زهر مار»! / فرهنگ ملی به پای سینماگران نابلد در حال ذبح شدن است

    سینماپرس: این دیگر یک زهر مار واقعی است که فیلم فارسی‌های پیش از انقلاب را نیز روسفید می‌کند، از بسیاری از کمدی‌های مبتذل اکران امسال هم مبتذل‌تر است و این هم در فرم و هم در محتوا رقم خورده است و معلوم نیست با چه معیاری از فیلتر هیئت انتخاب جشنواره فجر انقلاب عبور کرده است.

  • درخونگاه ۱۳۹۷-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۴

    هدیه وزارت ارشاد برای ۴۰ سالگی انقلاب؛

    ترسیم سیمای چرک از ایرانِ بعد از جنگ و پناه بردن به یک فاحشه

    سینماپرس: «درخونگاه» پر از دیالوگ‌ها و نماهای ضدجنگ و ضد المان‌های دهه ۶۰ از جمله کمیته‌ انقلاب است؛ آن هم در سالی که دیگر کمیته‌ای وجود ندارد! قهرمان فیلم پس از برملا شدن راز خانوادگی به یک فاحشه پناه می‌برد تا پس از ۸ سال روی آرامش ببیند!

  • فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» ۱۳۹۷-۱۱-۱۶ ۱۱:۴۲

    «روزهای نارنجی» فیلمی سرد و بی روح است

    سینماپرس: «روزهای نارنجی» ریتمی کند و کسالت بار و فیلمنامه‌ای الکن و پرحفره دارد. مخاطب تا نیمه داستان مدام از خود می پرسد این چه زندگی است که آبان دارد؟

  • سمفونی نهم ۱۳۹۷-۱۱-۱۶ ۱۱:۳۳

    نقد فیلم های حاضر در جشنواره؛

    «سمفونی نهم»؛ سمفونی شادی و مرگ!

    سینماپرس: امیرافشار فتوحی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: با شنیدن نام «سمفونی نهم» قطعا اولین چیزی که در ذهن متبادر می شود آخرین اثر تکمیل شده بتهوون شهیر است. اما قطعا بنا ندارم بگویم بازتاب فیلم هنرمند نیز همسان سمفونی نهم بتهون است که نخست‌ وزیر زیمباوه آن را به‌ عنوان سرود ملی کشورش انتخاب کرد، واتیکان از این سمفونی دفاع کرد و یا سرود شادی موومان چهارم این سمفونی، به‌عنوان سرود رسمی اتحادیه اروپا انتخاب شد.

  • قصر شیرین ۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۱:۲۸

    نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛

    کاراکتر خوب برای فیلمسازانی، چون میرکریمی کاراکتر مرده است!

    سینماپرس: فقط از یک فیلمساز ایرانی برمی‌آید که داستانش را از وسط ماجرا شروع کند و در همان حوالی هم آن را رها سازد. رضا میرکریمی با فیلم قصر شیرین تقریباً همین کار را با تماشاگر می‌کند. او ملغمه‌ای از حماقت، خودخواهی، بی‌مسئولیتی و جمعی از رذائل دیگر را در یک کاراکتر مرد جمع کرده و تماشاگر نگون‌بخت را به دنبال آن می‌کشد.

  • بنفشه آفریقایی ۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۱:۲۷

    «بنفشه آفریقایی» در پی غیرت‌زدایی از جامعه است

    تسنیم: فیلم برای اینکه مسئله غیرت را به‌چالش بکشد و فرهنگ مردان ایرانی مبتنی بر غیرت و حفظ حریم زناشویی را به‌چالش بکشد در نیمه ابتدایی فیلم خشونت رضا همسر دومش را نمایش می‌دهد و رضا واکنش خشمگینی از خود بروز می‌دهد، اما شکو موفق به مهار غیرت او می‌شود.

  •  فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» ۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۰۹:۵۶

    نقد فیلم های حاضر در جشنواره؛

    «غلامرضا تختی»؛ بازگشت قهرمان به سینما/ تابوشکنی سازندگان از مرگ یک قهرمان ملی

    سینماپرس: امیرافشار فتوحی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی دربین فیلم هایی که در دو روز اول جشنواره در سینمای رسانه اکران شدند بیشترین رضایت مندی را به همراه داشته است اما این بدان معنا نیست که این اثر حاوی اشکالاتی نیز هست!

  • پولاد کیمیایی ۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۰:۴۳

    «معکوس» خروج نسبتاً موفقیت‌آمیز پسر از زیر سایه پدر است

    سینماپرس: «معکوس» به عنوان نخستین تجربه فیلمسازی پولاد کیمیایی فیلم جسورانه‌ای است. پسر نیز همچون پدر سودای قهرمان‌سازی از کاراکترهایش را دارد؛ قهرمانانی که در اوج نامردی‌ها و ناملایمات روزگار، پرده از چهره فرو کشیده و به کنشگری منجیانه دست می‌زنند.

  • قصر شیرین ۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۰:۴۲

    چرا میرکریمی تمام مردان فیلم‌هایش را لجن‌مال می کند؟

    سینماپرس: تصادفی نیست که جناب میرکریمی در تمام هشت فیلمی که فیلمنامه‌اش را نوشته یا ایده‌اش را داده، حتی یک شخصیت مرد سالم ندارد. «قصر شیرین»، شدیدتر از همۀ فیلم‌های قبلی این کارگردان به فمینیسم دچار است.

  • سال دوم دانشکده من ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۱:۰۰

    نقدی بر ساخته جدید «رسول صدر عاملی»؛

    گاهی کارگردانان پیشکسوت در خاطرات فیلمسازی خود گیر می‌کنند!

    سینماپرس: صدرعاملی انگار با «سال دوم دانشکده من» می‌خواهد یک قدم از سینمای خود دور شود و از سینمای اجتماعی اگزجره شده آن سال ها پا به عرصه سینمای انسانی با چالش های درونی بگذارد، اما این دور شدن از سینما گاهی دور شدن از هویت فیلمسازی پیشکسوتان سینماست آن هایی که الان دیگر باید برای خود امضایی داشته باشند.

  • بنفشه آفریقایی ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۹

    بنفشه‌های آفریقاییِ بی‌رگ!

    سینماپرس: شاید هم بتوان تصور کرد که «بنفشۀ افریقایی» اساساً برای بی‌اثر کردن غیرت ساخته شده. و فراوانند فیلم‌هایی که غیرت مردانه را تمسخر می‌کنند یا برای بی‌اثر کردن آن می‌کوشند.

  • تیغ و ترمه ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۹

    نقدی کوتاه به فیلم «تیغ و ترمه»؛

    قد و قواره سینماییِ آقای ۱۹۵ سانتی!

    سینماپرس: شخصیت «ترمه» در کتاب «کِی از این چرخ و فلک پیاده می شوم؟» به قدر کافی آشفته و نسبتش با آدم های اطرافش مبهم است و این، کار را برای اقتباس سینمایی از این داستان، مشکل کرده است. شاید برای همین است که پوراحمد در پیچ و خم های داستان گم شده و نتوانسته فیلمنامه درخوری از این داستان بنویسد.

  • درخونگاه ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۸

    «درخونگاه»، فیلمی سیاه و تلخ است

    سینماپرس: درخونگاه سومین ساختۀ سیاوش اسعدی محسوب می‌شود. او زبان و لحن مخصوص به خود را دارد و فیلم‌هایش به لحاظ فرم بصری به هم شبیهند.

  • فیلم سینمایی بمب ۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۸:۵۷

    معادی درباره بمب فیلم ساخت یا موشک؟!

    سینماپرس: فیلم بمب، یک قصۀ از دست رفته است؛ یک موقعیت تازه که می‌توانست به اثری خوب و به یاد ماندنی تبدیل شود. اما در شکل کنونی، ظاهراً بازگوکنندۀ عقده‌های روانی جناب کارگردان فیلمنامه‌نویس است که برای تصویر کردن آنها، حتی واقعیات بدیهی را انکار می‌کند.

  • قانون مورفی-تخته گاز-درساژ ۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۰۹:۵۴

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «تخته گاز» به کارگردانی محمد آهنگرانی، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان گفت: «قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی که اکران های تازه سینمای بی در و پیکر مان هستند که با عناصر منحط سینمای فیلمفارسی سر هم و راهی اکران شده و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه اما اخلاق گرا است.

  • اسکی باز-دزد و پری۲-اتاق تاریک ۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۳

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط/ اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی، «دزد و پری۲» به کارگردانی حسین قناعت و «اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح الله حجازی گفت: «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط در سینمای منجمد، رهاشده و مهجور کودک و نوجوان هستند که هیچ یک از آن ها چندان اقبالی میان مخاطبان پیدا نکرده و نخواهند کرد و متأسفانه علیرغم تلاش برخی از فیلمسازان برای زنده نگاه داشتن این گونه مهم سینمایی اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است.

  • بی نامی-مارموز ۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۰:۴۵

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» یک هجویه در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «بی نامی به کارگردانی علیرضا صمدی و «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی گفت: «بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» اثری در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون و سرشار از نمایش گرایش های جناحی و سیاسی کمال تبریزی است؛ فیلمی که هیچ نشانی از سینما ندارد و در نازل ترین شکل ممکن سرهم بندی شده است!

  • برنامه تلویزیونی «تاریخ و سینما» ۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۲۰:۲۸

    نقد تاریخی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» در آی‌فیلم

    سینماپرس:فیلم سینمایی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» شنبه ۸ دی ماه در آی‌فیلم توسط خسرو معتضد از منظر تاریخی بررسی و نقد می‌شود.

  • فیلم سینمایی بمب ۱۳۹۷-۱۰-۰۳ ۱۶:۰۷

    نقدی بر فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»

    وقتی روشنفکران خشونت ذاتی درونشان را به حکومت نسبت می‌دهند

    سینماپرس: معادی در نشست خبری فیلمش ادعا کرده بود دهه شصت، دهه خشنی است اما ایرج ذکایی روشنفکر در ایام کودکی و نوجوانی آنطور که در فیلم نشان داده می‌شود خشن تربیت شده است.

  • برنامه «تاریخ و سینما» ۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۲۰:۱۴

    نقد تاریخی «کتاب استر» با حضور خسرو معتضد

    سینماپرس: خسرو معتضد در برنامه «تاریخ و سینما» شنبه ۱ دی به نقد تاریخی فیلم سینمایی «کتاب استر» در آی‌فیلم فارسی می‌پردازد.

  • بمب؛ یک عاشقانه-کلمبوس-میلیونر میامی ۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۱:۰۶

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی گفت: بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل که حتی یک ترقه عاشقانه هم نیست و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند که ترکیب فیلم های نازل و سطح پایین شبه کمدی در سینمای کشور را کامل تر کرده اند!

  • آستیگمات-پاستاریونی ۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۱۰:۳۹

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «آستیگمات» اثری ضعیف و ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی آواره در ژانرهای کودک و کمدی!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق گفت: «آستیگمات» اثری ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی به شدت ضعیف و آواره در ژانرهای کودک و کمدی و فاقد ماجراهای جذاب است.

  • وای آمپول-امین و اکوان-سرو زیرآب ۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۰:۳۶

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» در فضای آلوده و بیمار سینمای کشور اثری قابل قبول است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ اثر سینمایی «وای آمپول» به کارگردانی علیرضا محمودزاده، «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و انیمیشن بلند «امین و اکوان» به کارگردانی زحل رضوی گفت: «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» اثری در حوزه سینمای دفاع مقدس است که جان برکف بودن تمام فرزندان وطن، یکدل و یک صدا در صف دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.