نقد فيلم

کل اخبار:281

  • پوستر «دژاوو» ۱۳۹۷-۰۴-۲۴ ۱۸:۴۲

    نقد و بررسی «دژاوو» در فرهنگسرای گلستان

    سینماپرس: همزمان با هفته عفاف و حجاب، جلسه اکران و نشست نقد و بررسی مستند «دژاوو» در فرهنگسرای گلستان برگزار می شود.

  • فیلم سینمایی مادری ۱۳۹۷-۰۴-۲۴ ۱۴:۳۳

    اکران و نقد فیلم «مادری» در فرهنگسرای ابن سینا

    سینماپرس: فیلم سینمایی «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی فردا ۲۵ تیر با حضور برخی از عوامل در فرهنگسرای ابن سینا اکران، نقد و بررسی می‌شود.

  • خاله قورباغه-دارکوب-به وقت خماری ۱۳۹۷-۰۴-۲۴ ۱۰:۴۹

    نگاهی به فیلم های سینمایی در حال اکران؛

    «خاله قورباغه» اثری تولید شده توسط مافیای سینما و سطحی، «دارکوب» دارای ساختاری قوی اما تلخ و ناامیدکننده و «به وقت خماری» حاوی انتقادهایی جهت دار و تکراری

    سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و «به وقت خماری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی گفت: «خاله قورباغه» اثری تولید شده توسط مافیای سینما و بسیار سطحی، «دارکوب» دارای ساختاری قوی اما تلخ و ناامیدکننده و «به وقت خماری» حاوی انتقادهایی جهت دار و سطحی به امور سیاسی و مسائل عریان و تکراری اجتماعی است و متأسفانه همچنان وضعیت اکران در سینمای ایران بسیار آشفته شده و شاهد حضور فیلم های درخشان و تأثیرگذار در آن نیستیم!

  • در وجه حامل-شماره ۱۷ سهیلا ۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۱:۳۸

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    آذین: «در وجه حامل» یک ملودرام اجتماعی نارس و «شماره ۱۷ سهیلا» فیلمی ضعیف همراه با موضوعی سطحی است!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری گفت: «در وجه حامل» یک ملودرام اجتماعی نارس و «شماره ۱۷ سهیلا» فیلمی ضعیف همراه با موضوعی سطحی است که هیچ بار مثبتی برای اکران محسوب نمی شوند و قطعاً مخاطبان سینما از این آثار استقبال شایان توجهی نخواهد داشت!

  • فیلم سینمایی «دلم می خواد» ۱۳۹۷-۰۴-۰۵ ۱۶:۴۱

    نگاهی به فیلم «دلم می‌خواد»؛

    بهمن فرمان‌آرا فقط در دوران اصلاحات معتبر بود/ آیا خالتوریسم، روشنفکری را احیا خواهد کرد؟!

    سینماپرس: رقصیدن رضا کیانیان در مقام نویسنده، شبیه رقصیدن آگاهانه محمود دولت آبادی در کنسرت گروه لیان و به فاصله کمی انتشار کتاب «طریق بسمل شدن» از نویسنده مذکور است.

  • فیلم مستند «در جست‌وجوی خانه خورشید» ۱۳۹۷-۰۴-۰۲ ۱۱:۳۰

    «در جست‌وجوی خانه خورشید» نمایش و نقد می شود

    سینماپرس: برنامه‌ این هفته کانون فیلم «سینماحقیقت» به نمایش و نقد فیلم مستند «در جست‌وجوی خانه خورشید» ساخته‌ مهدی باقری اختصاص دارد.

  • دشمن زن-دلم می خواد ۱۳۹۷-۰۴-۰۲ ۱۰:۵۰

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    آذین: «دشمن زن»؛ یک فیلمفارسی کیلویی و «دلم می خواد» کوشش ناموفق یک کارگردان افسرده است!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی و «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا گفت: «دشمن زن»؛ یک فیلمفارسی کیلویی دیگر از زوج فرحبخش و علیخانی و «دلم می خواد» کوشش سینمایی ناموفق یک کارگردان افسرده است!؛ فیلم هایی که نمی توانند مخاطبان سینما را از خود راضی کنند و اصلاً اکران آن ها در ایام عید سعیدفطر بسیار بی معنا است!

  • بری لارسون ۱۳۹۷-۰۳-۲۸ ۱۸:۳۶

    انتقاد برنده اسکار از نقدهای مردانه

    سینماپرس: بری لارسون، بازیگر ۲۸ ساله برنده اسکار نقدهای سینمایی را در اختیار مردان سفیدپوست دانسته و خواستار حضور بیشتر زنان و رنگین پوستان در این عرصه شد.

  • کارلوس هردرو ۱۳۹۷-۰۳-۲۱ ۱۷:۳۱

    سفر تاریخ‌شناس اسپانیایی به ایران برای تدریس نقد فیلم

    سینماپرس: یک منتقد و تاریخدان اسپانیایی جهت تدریس چند سرفصل آموزشی در مدرس ملی سینما به ایران سفر خواهد داشت.

  • خوک-چهارراه استانبول-جشن دلتنگی ۱۳۹۷-۰۳-۰۶ ۱۰:۴۹

    نقد شفاهی ۷ فیلم جدید در حال اکران/ بخش دوم

    آذین: «خوک» اثری سرشار از ادای روشنفکرمآبانه، «چهارراه استانبول» فیلمی متوسط و «جشن دلتنگی» فیلمی آشفته است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم جدید در سینماهای سراسر کشور گفت: در بخش اول نقد فیلم های اکران دوم نوروز به فیلم های «عصبانی نیستم»، «خجالت نکش»، «آن سوی ابرها» و «تگزاس» پرداختیم و اینک مروری بر 3 فیلم «خوک»، «چهارراه استانبول» و «جشن دلتنگی» داریم که متأسفانه هیچ یک از آن ها دارای ارزش ویژه ای نیستند و جزو آثار نازل و با اغماض متوسط سینمای کشور محسوب می شوند و سازندگان آن ها غنای فکری و فرهنگی مخاطبان برایشان بی اهمیت بوده و تنها به گیشه سینماها چشم داشته اند!

  • خجالت نکش-آن سوی ابرها-عصبانی نیستم ۱۳۹۷-۰۲-۲۴ ۱۱:۳۴

    نقد شفاهی ۷ فیلم جدید در حال اکران/ بخش اول

    آذین: «عصبانی نیستم» اثری تند، پرخاشگر و نازل و «آن سوی ابرها» اثری تلخ و سیاه است/ «تگزاس» اصلاً ارزش نقد شدن ندارد!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم جدید در سینماهای سراسر کشور گفت: در اکران دوم پس ازنوروز سینمای کشوربه اشغال ۷ فیلم «عصبانی نیستم»، «چهارراه استانبول»، «خوک»، «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «خجالت نکش» و «تگزاس» درآمده است؛ فیلم هایی که به جز «تگزاس» که به دلیل نازل و پیش پاافتاده بودن درمضمون و محتوا وساختارسینمایی، ارزش مکث و نقدراندارد، هرکدام ماجراها وحاشیه هایی باخودهمراه دارند و نمی توانند برای مخاطبان دارای جذابیت و برای سینمای ایران دارای ارزش محسوب شوند؛ این فیلم ها را در ۲ قسمت مرور می کنیم.

  • نگاتیو ۱۳۹۷-۰۲-۰۵ ۱۴:۲۳

    نقد و نمایش «دن کیشوت» در فرهنگسرای رسانه

    سینماپرس: فیلم «دن کیشوت» محصول سال ۱۹۵۷ روسیه در فرهنگسرای رسانه نقد و بررسی می شود.

  • علیرضا داوودنژاد ۱۳۹۷-۰۲-۰۳ ۱۱:۳۵

    «علیرضا داوودنژاد» در نشست فیلم «فِراری»:

    اگر سینمای ایران با همین فرمان جلو برود نابود می‌شود

    سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» گفت: اگر سینمای ما با همین فرمان جلو برود و به ساخت «خالتوریسم» و تقلید از فیلم‌های خارجی ادامه دهد، می‌شود آن اتفاقاتی که در سال ۵۶ افتاد.

  •  موزه هنرهای معاصرتهران ۱۳۹۷-۰۱-۲۱ ۱۰:۳۷

    نقد و بررسی «اشباح» در سینما تک موزه هنرهای معاصر

    سینماپرس: فیلم «اشباح» به کارگردانی رضا میرلوحی همراه با جلسه نقد و بررسی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.

  • به وقت شام ۱۳۹۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۴۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «به وقت شام» اثری تکنیکی و درخشان/ این فیلم با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش به توفیق رسیده است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «به وقت شام» گفت: «به وقت شام» با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش، یک اثر مقاومتی خوش منظر است و حاتمی کیا در ارائه واقعیت ها و ماهیت زشت داعش ضد بشر به توفیق نسبی رسیده است.

  • فیلم سینمایی شکل آب ۱۳۹۷-۰۱-۱۳ ۱۰:۳۲

    نگاهی به فیلم برنده شیر طلای جشنواره ونیز ۲۰۱۷ و بهترین فیلم و کارگردانی اسکار ۲۰۱۸؛

    قصه ای تکراری با شمایلی تازه/ نگاهی به فیلم سینمایی «شکل آب» ساخته گیرمو دل تورو

    سینماپرس: علی ناصری/ قصه های عاشقانه بسیاری درباره عشق بین یک انسان و موجودی غیر از انسان شنیده شده که شاید مطرح ترین آن ها «دیو و دلبر» باشد که در سینما نیز بارها این قصه جذاب به فیلم تبدیل شده، پس از «دیو و دلبر» می توان به عاشقانه های دیگری مثل «کینگ کونگ» نیز اشاره کرد.

  • مصادره ۱۳۹۷-۰۱-۱۰ ۱۱:۰۱

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «مصادره» نخستین ساخته سینمایی مهران احمدی گفت: «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است که به سرعت راهی گیشه می شوند و هدف شان تنها پول درآوردن است و بس!

  • فیلم سینمایی لاتاری ۱۳۹۷-۰۱-۰۸ ۰۹:۳۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    در «لاتاری» از ساختار منسجم فیلم های قبلی مهدویان خبری نیست!/ ارایه چهره ای مخدوش از ایرانیان آب به آسیاب دشمن و آمریکا می ریزد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «لاتاری» جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان گفت: در «لاتاری» از ساختار منسجم، فکرشده و ترکیبی فیلم های قبلی این فیلمساز خبری نیست و آنچه تحت عنوان قالب و ساختار، داستان دوپاره فیلم را در خود جای داده به جای نوآور بودن یادآور تکرار و نگاه به فیلم های قدیمی پیش از انقلاب است.

  • فراری ۱۳۹۷-۰۱-۰۵ ۲۱:۰۱

    «فِراری» داودنژاد روانی‌تر و ارتجاعی‌تر از فیلم دختر میرکریمی‌ است؛

    گول «نقی معمولی» در فیلم «فِراری» را نخورید!

    سینماپرس: مخاطب با دیدن صورت محسن تنابنده با پیش فرض طنازی‌های او در سریال پایتخت به دیدن فیلم خواهد رفت اما در پایان درخواهد یافت، فریب خورده است.

  • فراری ۱۳۹۷-۰۱-۰۴ ۰۶:۴۸

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فراری» فاقد شخصیت پردازی مناسب است/ نگاه داوودنژاد کمتر تحلیلی و عمیق بوده و بیشتر سطحی و شعاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد گفت: «فراری» فاقد شخصیت پردازی درست و مناسب و باورپذیر است و نادر و گلنار به عنوان شخصیت های اصلی این اثر سینمایی آدم هایی تخت و بدون تغییر درونی و تحول شخصیتی اند.

  • انیمیشن فیلشاه ۱۳۹۷-۰۱-۰۱ ۱۰:۰۲

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فیلشاه» در نوع خود اثری کم نظیر و تماشایی است/ این انیمیشن می تواند مخاطبانی از همه طیف های سنی داشته باشد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران انیمیشن سینمایی «فیلشاه» گفت: در ادامه تولید چندین انیمیشن قابل توجه در سینمای کشور و ساخت انیمیشن تاریخی-مذهبی خوب هادی محمدیان به نام «شاهزاده روم» از این فیلمساز در ایام نوروز ۹۷ فیلمی به روی پرده سینماها رفته که در نوع خود کم نظیر و تماشایی است.

  • فیلم سینمای «مربع» ۱۳۹۶-۱۲-۲۹ ۱۰:۱۶

    نگاهی به فیلم برنده نخل طلای کن و نامزد بهترین فیلم زبان خارجی آکادمی اسکار؛

    مربعی برای صلح!/ نگاهی به فیلم سینمای «مربع» ساخته روبن اوستلوند

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ سینما می تواند رسانه ای تأثیرگذار در برقراری ارتباط بین فرهنگ های مختلف باشد و برای شناخت فرهنگ جوامع مختلف می توان به سینمای هر کشور رجوع کرد و با فرهنگ و سبک زندگی مردم آنجا آشنا شد.

  • بدون تاریخ، بدون امضا-اسرافیل-من یک ایرانی ام-شاخ کرگدن-هاری-ما خیلی باحالیم-افسانه گل آباد ۱۳۹۶-۱۲-۲۲ ۱۰:۱۱

    نگاهی به ۷ فیلم سینمایی در حال اکران؛

    اغلب آثار اکران شده در سینماها نمایشگر انواع بیماری های سینمای مریض کشورند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم سینمایی، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده، «من یک ایرانی ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «شاخ کرگدن» به کارگردانی محسن محسنی نسب، «هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری، «ما خیلی باحالیم» به کارگردانی بهمن گودرزی و «افسانه گل آباد» به کارگردانی محمدرضا عباس نژاد به بررسی این آثار پرداخت.

  • فیلم سینمایی «دوزخ» ۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۲:۳۶

    نقد و بررسی فیلم «دوزخ» در فرهنگسرای اندیشه

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دوزخ» به کارگردانی ران هاوارد فردا ۲۴ بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه پس از نمایش، نقد و بررسی می‌شود.

  • مصادره ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۵

    «مصادره» انقلاب اسلامی را کاریکاتوریزه می‌کند

    سینماپرس: به راستی فیلم کمدی ست؟ در چند لحظه بله و در بسیاری از صحنه‌ها خیر. لحظاتی که قبل از انقلاب در اداره ساواک در میزانسنی پارادوکسیکال قرار می‌گیرد، از مخاطب خنده می‌گیرد.

  • فیلم سینمایی «ماهورا» ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۴

    «ماهورا»؛ ساختار مناسب با فیلمنامه ای ناقص

    سینماپرس: ماهورای حمید زرگر نژاد فیلمی معلق میان جنگ و زندگی است. معلق از این نظر که مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست؟

  •  فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۲

    سوژه گمشده فیلم بهرام توکلی، "مقاومت" است

    سینماپرس: تنگه ابوقریب برای مخاطبین دهه هفتادی و هشتادی اش پیامی متناسب با سلیقه و باور آن ها دارد. حال اگر این پیام بیشتر شبیه جبهه نورماندی است و حال و هوای کانال های “راه های افتخار” کوبریک را تداعی می کند، مقصر کارگردان نیست.

  •  فیلم سینمایی سوء تفاهم ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۹

    نگاهی به فیلم «سوء تفاهم»

    فکر می‌کنید که فکر می‌کنید!

    سینماپرس: «احمدرضا معتمدی» طرفدار نظریه فیلم است که در ایران، چندان بدان توجه نشده است و این هم به دلیل تک‌بعدی نگاه کردن در حیطه نظریه است. نظریه فلسفی فیلم، امری نامعلوم است، به دلیل اینکه گرایش نظریه‌پردازان ساختارگرا معلوم نیست که رویکرد آن‌ها علم است یا فلسفه؟

  • مصادره ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۶

    «خاوریِ» اختلاس‌گر روی پرده سینما

    سینماپرس: برای اولین تجربه احمدی می شود از برخی ایرادهای روایی و فنی او گذشت و به این نکته توجه داشت که کمترین مزیت اینگونه فیلم ها، خوشحال شدن کارگران و کارمندان سینماها در زمان اکران از میزان فروش آن ها است.

  • فیلم سینمایی دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۲

    «دارکوب»، فیلم بدی است!

    سینماپرس: فیلم، فضای شهری و ذات انسان و… را نه «تعریف» می‌تواند بکند و نه «توصیف»؛ درواقع لاشه خواری کردن از معضلات است توسط سبک رئالیسمِ اجتماعی که اساساً این سینما، برای سوزاندن ایده و معرفت است!