جشنواره فیلم فجر

  • سارا و آیدا ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۲:۰۲

    نقدی بر فیلم «سارا و آیدا»

    «سارا و آیدا»؛ جعلی و ساختگی/ التهاب الکی خوش‌ها!

    سینماپرس: سارا و آیدا خط قصه بدی ندارد. مشکل این است که بلد نیست از این خط‌ قصه جذاب استفاده درستی بکند. همه چیز فیلم انقدر جعلی و الکی و سرخوشانه است که بیش از آن‌که تاثیرگذار از کار دربیاید، خنده‌دار از آب درآمده. مشکلی که میری در فیلم‌های قبلی‌اش هم داشت.

  • نشست خبری فیلم سینمایی «سارا و آیدا» ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۵۷

    اسعدیان خطاب به خبرنگاران در نشست خبری «سارا و آیدا»:

    من فیلمم را می سازم و شما انتقادتان را بکنید!

    سینماپرس: نشست پرسش و پاسخ فیلم «سارا و آیدا» با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

  • نادر طالب زاده در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۵۵

    در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

    تمجید نادر طالب زاده از فیلم مهدویان/ «ماجرای نیمروز» فیلم بکر و دست نخورده است

    سینماپرس: نادر طالب زاده گفت: ماجرای نیمروز» فیلم بکر و دست نخورده ای است و از نگاه یک جوان به اتفاقات ۳۵ سال پیش پرداخته شده است.

  • حسین گیتی ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۵۳

    انتقادات یک منتقد سینما از جشنواره فجر؛

    گیتی: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است/ ما که نه در فیلم های جشنواره شادی دیده ایم نه امید!

    سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران دچار پسرفت زیادی شده است و اغلب آثار سینمایی از منظر ساختار و محتوا ضعیف تر از سال های قبل هستند و هیچ نکته خوشایندی در آثار سینمایی مشاهده نمی شود.

  • بدون تاریخ بدون امضا ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۵۰

    نگاهی به دومین ساخته سینمایی وحید جلیلوند؛

    «بدون تاریخ، بدون امضا»؛ مانیفستی برای رویارویی وجدان های بیدار و خفته!

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ «بدون تاریخ، بدون امضا» در امتداد مضمون گسترش یافته چند سال اخیر، مبتنی بر انعکاس نشانه های دراماتیک در بطن زندگی شهری، مشکلات ناشی از فقر و تنگدستی، متلاشی شدن خانواده ها و مسائل و آسیب های اجتماعی ساخته شده و فیلمساز سعی داشته تا با ارائه یک مانیفست شخصی وجدان های بیدار و خفته جامعه را در رویارویی با یکدیگر قرار دهد!

  • سد معبر ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۴۹

    درباره فیلم سد معبر؛

    «حرام خوری» دیگر خوشمزه نیست!

    سینماپرس: بسیاری از این سینماگران عاجز در تحلیل رویدادهای مرتبط با اصناف خودشان هستند، چطور برای طبقه متوسط مجازی ساخته و پرداخته ذهنشان نسخه اجتماعی غلط می‌پیچیند و از سوی دیگر تعریف رسمی طبقه متوسط را مخدوش کرده اند.

  • رگ‌ خواب ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۴۵

    کوروش تهامی در گفتگو با سینماپرس؛

    متفاوت ترین نقشم را در «رگ خواب» بازی کرده ام/ امسال کار داوران جشنواره فیلم فجر بسیار سخت است

    سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون که با فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد گفت: حضور در این اثر سینمایی برایم تجریه بسیار عجیبی بود و خیلی خوشحالم که توانستم در این فیلم متفاوت ترین نقشم را ایفا کنم و امیدوارم که «رگ خواب» مورد توجه مخاطبان، منتقدان و داوران جشنواره قرار بگیرد.

  • ویلایی ها ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۲۶

    نگاهی به پدیده امسال جشنواره

    «ویلایی‌ها»؛ یک اتفاق جدید در سینمای جنگ!

    سینماپرس: نگاهی به تجربه‌های پیشین منیره قیدی در سینما و تلاش ده ساله او در به ثمر نشستن این قصه، به ما این اطمینان را می‌دهد که او دفاع مقدس را می‌داند، بر قصه‌ای که راوی آن است احاطه کامل دارد و نیامده برای شعار دادن و احیانا ماهی گرفتن از آبی گل‌آلود.

  • قاتل اهلی ۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۰:۲۹

    نگاهی به فیلم پرحاشیه «قاتل اهلی» 

    ظهور دوباره فیلمساز کهنه کار/ داستان ناقص زالوهایی که به جان سفره انقلاب افتاده اند

    سینماپرس: محمدتقی فهیم/ قاتل اهلی (اگر نه در کلیت) ولی چند لحظه ناب، دو تا کلیپ، یکی دوتا فصل تماشایی ، تعدادی دیالوگ حس برانگیز و یک جلال سروش و امیر جدیدی (سیاوش مطلق) دارد.  این ها برای «ما» کم نیستند چون از دو فیلم آخری کیمیایی جلوترند،  به نظر برای نسل جدید سینمارو هم جلوه گر باشد چرا که داستان گو است.

  • سارا و آیدا ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۲۲:۳۱

    نگاهی به فیلم سینمایی«سارا و آیدا» مازیار میری،

    فیلمی آشفته، با فیلمنامه ای بدون توجیه منطقی/ اثری تکراری در کارنامه یک فیلمساز

    سینماپرس: زهرا پیامی/ سارا و آیدا در کارنامه فیلمسازش اثری تکراری و کلیشه به حساب می آید که تنها مزیتش نسبت به آثار گذشته وفاداری به حقیقت و راستی است که در نهایت شخصیت اصلی را از عذاب وجدانی که دچارش شده رها می سازد.

  • زیر سقف دودی ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۲۲:۱۹

    نگاهی به فیلم «زیر سقف دودی» آخرین اثر پوران درخشنده

    اثری که بی واسطه به دل بحران خانواده می زند/ طلاق عاطفی زیر ذره بین کارگردان اجتماعی

    سینماپرس: علی دشتبان/ زیر سقف دودی بی شک یکی از آثار اجتماعی است که بی واسطه به مشکلات بسیاری از خانواده ها در نسل های مختلف در رابطه با طلاق عاطفی می پردازد، فیلمی اثرگذار و موشکافانه که با توجه به مؤلفش که جنسیت زن دارد، اسیر بیانیه های ضد مرد و فمنیسم نشده و با نگاهی تحلیل گرانه و آگاه پوسته ظاهری زندگی را کنار زده و با دقت به وارسی معضلات و مشکلات عاطفی و روحی روانی خانواده می پردازد.

  • زیر سقف دودی ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۹:۵۳

    درباره فیلم «زیر سقف دودی»

    کارگردانی که گیشه را فدای درمان «طلاق عاطفی» کرد!

    سینماپرس: «زیر سقف دودی» آخرین اثر پوران درخشنده تقریبا با همین تعالی دراماتیک، رویکرد دوگانه طرح چالش و برون رفت از بحران را مبنای دراماتیک قرار می‌دهد و حلاجی بحران اجتماعی، طلاقی عاطفی، توام با بازیابی راه‌حل را مبنای دراماتیک اثرش قرار داده است.

  • جواد عزتی در فیلم سینمایی ماجرای نیمروز ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۹:۵۱

    شانس بالای «ماجرای نیمروز» برای کسب سیمرغ‌های جشنواره

    سینماپرس: مهدویان چند قدم به پیش آمده و فیلمی ساخته که حتی آنهایی را که سریال آخرین روزهای زمستان و فیلم ایستاده در غبار را دیده‌اند غافلگیر می‌کند.

  • نشست خبری فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۹:۴۶

    در نشست خبری فیلم «زیر سقف دودی» عنوان شد:

    درخشنده: دهه هفتادی‌ها از دهه شصتی‌ها حسابگرتر هستند/ مریلا زارعی: دلم برای فیلم‌های طنز تنگ شده است

    سینماپرس: پوران درخشنده گفت: نسل دهه هفتادی ها خطرناک‌تر از دهه شصتی‌ها هستند، من اگر بخواهم یک دهه شصتی را به تصویر بکشم برایم راحتتر و آنها مظلوم‌تر هستند اما دهه هفتادی‌ها حسابگر تر هستند و روحیاتشان متفاوت است.

  • جبار آذین ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۶:۲۲

    نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۶

    آذین: مدیران سینمایی با بی خردی جشنواره را از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور کرده اند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما با انتقاد از عملکرد غلط مدیران سینمایی کشور گفت: جشنواره ای که روزگاری می خواست به عنوان ویترین سینمای ایران نمایشگر توانایی ها و قابلیت های فرهنگی و هنری کشور باشد به دلیل ندانم کاری ها، اهمال و غلط های فراوان مدیریتی و اجرایی و بی توجهی به باورها و سلیقه های مردم و با بی خردی مدیران سینمایی از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور شده و به بیراهه های بیگانه پسندی و مغایرت با فرهنگ جامعه سوق داده شده است.

  • فیلم سینمایی نگار ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۶:۱۷

    نقد شفاهی فیلم های جشنواره فجر؛

    «نگار»؛ فیلمی که محتوا را فدای فرم می کند!

    سینماپرس: امیرافشار فتوحی منتقد سینما در رابطه با جدیدترین اثر سینمایی رامبد جوان گفت: این اثر سینمایی متفاوت ترین فیلم رامبد جوان است که به دلیل استفاده درست از جلوه های بصری و بدلکاری عالی می تواند جزو فیلم های تکنیکال فوق العاده سینمای ایران قرار بگیرد و متاسفانه فیلم درست از همین ناحیه ضربه بزرگی خورده است، چرا که محتوا شدیدا فدای فرم و تکنیک شده است.

  • پشت دیوار سکوت ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۳:۰۸

    نگاهی به آخرین ساخته جوزانی؛

    «پشت دیوار سکوت» اثری مهم ولی نه چندان درخشان از خالق شاهکار شیرسنگی/ به چالش کشیدن موضوعی ملتهب با غیرت و شرافت

    سینماپرس: علی دشتبان/ فیلم«پشت دیوار سکوت» قطعا فیلم مهم و ارزشمندی است، چرا که با شرافت و غیرت موضوعی ملتهب را به چالش کشیده که بسیاری از مدعیان در هر رسانه ای از پرداخت به آن طفره رفته اند و یا به نوعی آن را پشت گوش انداخته اند، اما این زیاده خواهی و توقع بی جا نیست که به عنوان مخاطب عام یا خاص، از خالق آثاری مانند «در چشم باد» یا«شیرسنگی» انتظار بالاتری داشته باشیم، انتظاری که به نظر می رسد در این فیلم برآورده نشده است.

  • پوران درخشنده در زیر سقف دودی ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۲:۴۹

    در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

    درخشنده: «زیر سقف دودی» یک تلنگر و هشدار جدی به جامعه است/ در فیلم هایم قضاوت نمی کنم چون قاضی خوبی نیستم

    سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینمای کشور که با جدیدترین فیلمش با عنوان «زیر سقف دودی» در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: این فیلم یک تلنگر و هشدار جدی به جامعه است و به تمامی خانواده هایی که دچار چنین مشکلی شده اند گوشزد می کند برای عدم تشدید بحران باید دست به بازنگری در رفتار و اعمال خود بزنند.

  • ماجرای نیمروز ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۲:۴۷

    نقد فیلم منحصر به فرد جشنواره فجر

    از کابوس تا حماسه/ «ماجرای نیمروز»؛ فیلم بی رقیب جشنواره فجر

    سینماپرس: ذکر دقیق تاریخ هر رویداد در گوشه پایین تصویر تنها یک نشانه نیست. یک ادعای بزرگ است برای وفاداری به واقعیت. از حضور شهید بهشتی تا انفجار حزب جمهوری و از مسعود کشمیری تا انفجار نخست وزیری تا فرار مسعود رجوی و ضربه 19 بهمن همه در فیلم هست.

  • آرم فجر35 ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۲:۴۲

    کدام فیلم های فجر روز جمعه به سانس فوق‌العاده رسیدند؟

    سینماپرس: همزمان با پنجمین روز نمایش مردمی جشنواره فیلم فجر شب گذشته ۱۰ فیلم به سانس فوق العاده رسید.

  • سارا و آیدا ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۲:۲۶

    معرفی فیلم های جشنواره فجر ۳۵

    «سارا و آیدا»؛ دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟

    سینماپرس: فیلم «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

  • فراری ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۱:۵۰

    نوشته‌ای درباره «فراری» علیرضا داوودنژاد؛

    اختلاف طبقاتی کشنده؛ زیرچرخ‌های توسعه آقازادگی!

    سینمپرس: بازیگر دختر در این فیلم (گلنار) هم نمادی از متولدان دهه هفتادی و دهه هشتادی طبقه متوسط است که دنیای‌شان را با ماهواره و اینستاگرام ساخته‌اند. اشاره‌های مستقیم گلنار به سریال‌های ترکی و تاثیری که او و مادرش از این سریال‌ها گرفته‌اند، هم تایید شکل گرفتن یک توهم دائمی در این طبقه است.

  • زیر سقف دودی ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۱:۱۲

    معرفی فیلم های جشنواره فجر ۳۵

    «زیر سقف دودی» با موضوع طلاق عاطفی در سودای سیمرغ فجر

    سینماپرس: فیلم «زیر سقف دودی» ساخته پوران درخشنده در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

  • آرای مردمی ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۱۱:۰۷

    نتیجه آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در روز پنجم/ یک فیلم کم شد

    سینماپرس: نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

  • پوستر فیلم سینمایی ماجرای نیمروز ۱۳۹۵-۱۱-۱۶ ۰۹:۴۳

    نگاهی به ساخته بلند محمد حسین مهدویان 

    ماجرای این گروه دوست داشتنی/ «ماجرای نیمروز» فیلمی خوب و سنجیده که ستاره می شود

    سینماپرس: محمدتقی فهیم/ مهدویان پس از «آخرین روزهای زمستان» و خصوصا «ایستاده در غبار» موضوعی را دستمایه قرار داده که دقیقا حرکت روی لبه تیغ است ولی خوب از پس آن برآمده و ثابت می کند که فیلم های قبلی اش تصادفا خوب نشده اند. ماجرای نیمروز یکبار دیگر ثابت کرد که وقتی فیلمی خوب ساخته شود، تماشاگر مخالف متن اش هم با موضوع و مضمون اش همراهی می کند.

  • فیلم سینمایی آذر ۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۲۳:۱۸

    نگاهی به فیلم«آذر» اولین فیلم بلند محمد حمزه ای

    تصویری نامعقول و بی منطق از ظلم جامعه مرد سالار به زنی که تنها قصد کمک کردن دارد!

    سینماپرس: علی دشتبان/ منطق کلی فیلم به شدت ضعیف و زیر ده ها سؤال بی پاسخ است اما از همه این ها بی منطق تر دلیل خصومت و دشمنی پدر صابر است که در حقیقت عموی قاتل نیز به حساب می آید.

  • خوب بد جلف ۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۲۰:۰۳

    نگاهی به اولین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی

    «خوب، بد، جلف» شروعی پر انرژی اما نه چندان قدرتمند برای یک نویسنده طناز

    سینما پرس: ارسلان صمدزاده/ می توان خوب، بد ، جلف را شروعی پر انرژی اما نه چندان قدرتمند برای فیلمسازش دانست که به غایت نویسنده و طناز حرفه ای تر و کاربلد تری است. شاید در مقام مشاوره کارگردان و فعالیتش در عرصه بازیگری و نیز نویسندگی از قاسم خانی فرد موفق تری در سینما تصویر کند تا آنکه بخواهد همه کارها را یک تنه انجام داده و خود صاحب آثار نوشته شده اش باشد.

  • مادری ۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۱۹:۵۱

    نگاهی به فیلم مادری اولین تجربه سینمایی رقیه توکلی

    فیلمی زنانه که بیش از نکوداشت حس مادری، بی مسئولیتی و انفعال مردان خانواده را به تصویر می کشد

    سینماپرس: زهرا پیامی/ شاید اگر نگاه فیلمساز به نقش زن در خانواده و جامعه قدری عمیق تر بود می توانست ضعف های روایی و تکنیکی فیلم را پشت کلام عمیق و مؤثرش پنهان سازد.

  • فیلم سینمایی مادری ۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۱۳:۱۵

    نگاهی به فیلم «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی

    تو می‌توانی مادر خوبی باشی «آوا»!

    سینماپرس: روایت زندگی دو خواهر و بحران ارتباط که سایه ای به بلندای تمام فیلم دارد.

  • ماجرای نیمروز ۱۳۹۵-۱۱-۱۵ ۱۳:۰۷

    معرفی فیلم های جشنواره فیلم فجر

    «ماجرای نیمروز»؛ تریلر پلیسی در بستر قصه حوادث و وقایع سال ١٣۶٠/ رویای سیمرغ های امسال در سر مهدویان

    سینماپرس: یکی از مهمترین فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر “ماجرای نیمروز” محمدحسین مهدویان است