کل اخبار:281
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۹:۰۸
نگاهی به فیلم "امیر"؛
سادیسم و یا مازوخیسم،مسئله این است!/ هیات انتخاب با چه معیاری چنین فیلمی را انتخاب کرده اند؟!
سینماپرس: سلمان اسلامی/ نیما اقلیما سینمای«آوانگارد» را اشتباه فهمیده است، کارگردان انگار قصد دارد مخاطب ویا خودش را اذیت کند، زیرا آسان نیست ۹۰ دقیقه فیلم ساختن و حتی یک پلانِ خوب ارائه ندادن!
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۲:۰۶
چهار راه استانبول در هزار توی کارگردان/ تعلیق و کشش خوب وقتی دوربین به سمت پلاسکو می رود!
سینماپرس: مهدی خرامان/ زاویه دید چهار راه استانبول، دانای کل نامحدود است، مسئله ای که بیشترین ضربه را به روایت فیلم می زند، کارگردان تکلیف خود را نمی داند تا مخاطب در این هزار توی داستانی رها و گم شود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۵۷
نگاهی به فیلم «بمب یک عاشقانه»
معادی با مصلحتاندیشی حقیقت را ذبح میکند/ از کاراکترهای بیهویت تا داستان های فرعی آبکی!
سینماپرس: مهدی خرامان/ ایکاش معادی کمی کتابها و حتی صوتهای شریعتی را دقیقتر مطالعه میکرد، تا شاید میفهمید، حقیقتی که در جنگ به خاطرِ مصلحتاندیشی ذبحشده مسئلهای فراتر از یک کمدی نازل و کشدار است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۴ ۲۲:۰۲
نگاهی به فیلم حمید نعمت الله؛
شعله ور یک جبر خطی/ فیلمی متکی به دیالوگ و اغراق آمیز
سینماپرس: مهدی خرامان/حمید نعمت اله در آخرین اثر خود علت ها و معلول ها را به ترتیب و منظم چیده است تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد، پیرنگی بر اساس جبر، که اجازه همذات پنداری به مخاطب را نمی دهد.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۳ ۲۰:۱۹
فیلمی متوسط که مخاطب را به تفکر وا نمی دارد!/ ملغمه ای از موضوعات مختلف در «جاده قدیم»
سینماپرس: سلمان اسلامی/ در نگاه اول شاید بتوان گفت درون مایه دو فیلم جاده قدیم و فروشنده شباهت عجیبی با یکدیگر دارند، و هر دو قدرت خود را تقسیم به داستان های فرعی می کنند تا مخاطب با یک اثر متوسط روبه رو شود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۳ ۱۷:۱۵
«کامیون» فیلم فریب کار/ آیا مدیران این فیلم را از آثار ارزشی جشنواره لحاظ کرده اند؟!
سینماپرس: مهدی خرامان/ کامیون اثری گنگ وتهوع آور است و حتی کیلومتر ها از فیلم قبلی آقای کارگردان یعنی «کافه ترانزیت» عقب تر وبی دغدغه تر است زیرا تمام حرف های خودش را پس می گیرد
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۸:۰۰
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«سد معبر»؛ فیلمی برای تضعیف وجهه خانواده های سنتی/ بازنمایی آسیب های اجتماعی به قصد تخریب دستاوردها و ارزش های جامعه خطایی بزرگ است
سینماپرس: آذین منتقد سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «سد معبر» جدیدترین ساخته سینمایی محسن قرایی گفت: نکته صریح در رابطه با این فیلم آن است که هرچند توجه به مفاهیم ظالم و مظلوم و مسائل اجتماعی از نکات مثبت یک اثر اجتماعی می تواند محسوب شود اما در این فیلم به این مفاهیم توجهی نشده و «سد معبر» برخلاف ظاهرش فیلمی است که به شدت وجهه و چهره خانواده های مذهبی و سنتی را تضعیف و تخریب کرده است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۱ ۱۱:۱۲
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«عشقولانس» فیلمکی تجارتی و نازل، «پل خواب» اثری سطحی و «کمدی انسانی» اثری متفاوت در سینمای کشور هستند/ بازار مکاره اکران این روزها بسیار آشفته است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم «عشقولانس» به کارگردانی محسن ماهینی، «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی و «کمدی انسانی» به کارگردانی محمدهادی کریمی گفت: این روزها «عشقولانس» بازاری و نازل، «پل خواب» اقتباسی و سطحی و «کمدی انسانی» متفاوت هم به بازار مکاره اکران سینما پیوسته اند. فیلم هایی که به جز «عشقولانس» شلوغ و بی مایه، در حد متوسط نیز دیده نخواهند شد چرا که بازار مکاره اکران این روزها بسیار آشفته و شلوغ است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۴:۱۹
در پی انتخاب مهران مدیری برای برنامه «هفت»؛
انتخابی به نفع هیچکس!
سینماپرس: این انتخاب نه به نفع مخاطب سینما، نه صنعت سینما و نه صنعت ریویو (Review) نویسی سینمای ایران است. این انتخاب تنها به درد صدا و سیمای ورشکستهای میخورد که شاید با حضور چهرهای برندپسند بتواند به حیات دروغین خودش ادامه دهد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۶
نگاهی به ۳ اثر سینمایی در حال اکران؛
«دختر عمو و پسرعمو» یک کمدی سرگرم کننده، «کلیله و دمنه» اثری سرشار از مفاهیم اخلاقی و انسانی و «آرمانشهر» فیلمی قصه گو است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم های جدید سینمایی گفت: ۳ فیلم جدید دیگر هم به ترافیک سنگین اکران و مراسم فیلمسوزان مدیران ناکارآمد سینما افزوده شده اند. ۲ فیلم «دختر عمو و پسر عمو» و انیمیشن «کلیله و دمنه» و یک فیلم خوش ساخت افغانی به نام «آرمانشهر» که متأسفانه در میان خیل انبوهی از فیلم هایی که روی پرده هستند امکان دیده شدن ندارند و همه این ها به دلیل عدم سیاست گذاری های صحیح و اصولی و باندبازی شدید در سینمای کشور است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۸ ۱۱:۰۶
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«حریم شخصی» سرگردان در گونه های خانوادگی، جنایی و معمایی، «آپاندیس» داستان گوی اجتماعی و «خانه کاغذی» اجتماعی-ژورنالیستی؛ هیچ یک اثری درخور نیستند
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم جدید گفت: با اکران ۳ فیلم متوسط اجتماعی جدید به خیل فیلم های در حال نمایش اوضاع اکران سینمای ایران از شدت آشفتگی و فیلمسوزی به مرز انفجار واکنش های مردم و فیلمسازان نزدیک تر شده است. در شرایطی که سینماگران کشور با ناباوری شاهد قربانی شدن فیلم های خود در اکران هستند و چند فیلم گیشه ای با زد و بندها و تبلیغات کاذب عرصه را بر آن ها تنگ تر کرده اند فیلم های «حریم شخصی»، «آپاندیس» و «خانه کاغذی» راهی اکران شده اند که هیچ یک اثری درخور، قابل تأمل و شایسته نیستند و نمی توانند مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند!
-
۱۳۹۶-۱۰-۱۱ ۱۲:۴۲
نگاهی به ۲ اثر سینمایی در حال اکران؛
«آینه بغل» یک فیلم تجارتی برای گیشه و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی و انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی گفت: «آینه بغل» یک فیلم تجارتی و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۶ ۱۰:۰۶
نقد و بررسی «وقتی برگشتم» در ارسباران
سینماپرس: فرهنگسرای ارسباران در تازه ترین نشست باشگاه فیلم تهران میزان جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «وقتی برگشتم» با حضور سازندگان و بازیگران این اثر بود.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۲ ۰۹:۵۹
نگاهی به ۴ فیلم سینمایی در حال اکران؛
از «قاتل اهلی» کیمیایی و فیلم جسورانه «اشنوگل» تا «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» سرگرم کننده و «صفر تا سکو» پرفراز و فرود/ مدت ها است از تولید فیلم های درخشان در سینما خبری نیست
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۴ فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی، «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به کارگردانی رضا صافی و مستند سینمایی «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی گفت: متأسفانه در امتداد اکران فیلم های متوسط، نازل و بی هویت، این فیلم های جدید نیز هیچ کدام مهم و درجه یک نیستند و این مسأله نشان از ضعف شدید تولید در سینمای کشور دارد و در این شرایط مدیران سینمایی باید تدبیری جدی برای آینده هولناک سینمای کشور بیندیشند.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۸ ۱۴:۲۹
گزارش دومین برنامه «سینماتک تهران» در حوزه هنری؛
مستغاثی: «دانکرک» عقبشینی خفتباری که به پیروزی تعبیر شد
سینماپرس: دومین برنامه «سینماتک تهران» با نمایش فیلم سینمایی «دانکرک» و با حضور سعید مستغاثی و خسرو معتضد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۸ ۱۰:۵۷
نگاهی به ۴ فیلم سینمایی اکران شده؛
«ثبت با سند برابر است»، «آذر»، «شکلاتی» و «وقتی برگشتم» هیچ یک سینما و سینماگران را حتی یک گام هم جلو نبرده اند/ متأسفانه همچنان از فیلم های مطلوب در سینما خبری نیست!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۴ فیلم سینمایی «ثبت با سند برابر است» به کارگردانی بهمن گودرزی، «آذر» به کارگردانی محمد حمزه ای، «شکلاتی» به کارگردانی سهیل موفق و «وقتی برگشتم» به کارگردانی وحید موسائیان گفت: متأسفانه این فیلم ها همگی جزو آثار متوسط و ضعیف سینما محسوب می شوند و هیچ یک سینما و سینماگران را حتی یک گام هم جلو نبرده اند و متأسفانه همچنان ما در سینما شاهد تولید و اکران این قبیل فیلم های بیهوده هستیم.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۵ ۱۵:۲۹
نمایش شعاری ترین فیلم نولان در دومین برنامه «سینماتک تهران»
سینماپرس: در دومین جلسه از سری برنامههای «سینماتک تهران» ، فیلم سینمایی«دانکرک» نقد و بررسی می شود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۳:۵۳
عصر امروز «سینماتک تهران» افتتاح می شود/ پخش مستندهای روز
سینماپرس: عصر امروز یکشنبه ۱۹ آذر، «سینماتک تهران» در حوزه هنری افتتاح میشود و در اولین نشست مستندی درخصوص مشاور رییس جمهوران جمهوریخواه آمریکا پخش می شود.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۶ ۱۸:۲۱
بررسی امکان سخن گفتن از «سکولاریسم در نقد سینمایی» در مصاحبه با اکبر نبوی
آوینی در نقد فیلم سرگشته است!
سینماپرس: شاید بیشتر علاقمندان هنر سینما اکبر نبوی را با برنامه نقد سینمایی «برداشت دو» در اوایل دهه هشتاد به یاد آورند. یکی از معروفترین گفتوگوهای او با مرحوم رسول ملاقلی پور صورت گرفت که بعدها متن مکتوب آن توسط انتشارات سروش منتشر شد. سابقه او در نقد فیلم ما را واداشت تا با یکی از مهمترین مسائل در حوزه نقد به سراغ او برویم؛ «سکولاریسم در نقد».
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۴ ۱۲:۳۹
نگاهی به فیلم «آذر»؛
چرا آقای تناردیه نمی گذارد کُزِت موتورسواری کند؟!
سینماپرس: فیلم یک سکانس شروع موتورسواری بی ربط به قصه دارد. سپس ۱۵ دقیقه شاهد کپی برداری دسته چندم فضاسازی ابتدای «درباره الی» هستیم و بعد یک دعوای کاملا بچه گانه دو مرد گنده.
-
۱۳۹۶-۰۹-۱۱ ۱۷:۱۹
مسعود فراستی:
کاش از دوران جنگ دور نمیشدیم
سینماپرس: مسعود فراستی گفت: کاش اینقدر از جنگ دور نمیشدیم چون منبع عالیای بود برای فیلم و کتاب و ... آمریکاییها که چنین جنگی نهتنها نداشتند، بلکه از هر جنگی طَرْفی بستند که دنیا را تسخیر کنند.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۹ ۰۱:۰۸
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«انزوا» اثری به دور از کلیشه های رایج سینمایی/ این اثر نشان از یک فیلمساز جوان و پرشور و پرانرژی دارد!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی گفت: «انزوا» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی گرچه یک اثر کاملاً استاندارد و بدون نقص سینمایی نیست ولی به عنوان اولین تجربه سینمایی سازنده اش اثر قابل توجهی است چرا که کارگردان آن کوشیده تا از کلیشه های رایج سینمایی در فرم و پرداخت و روایت و محتوا پرهیز کند و با استفاده از ابزار سینما حرف هایش را با مخاطب در میان بگذارد.
-
۱۳۹۶-۰۸-۲۲ ۱۰:۱۷
نگاهی به ۶ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«خفه گی»، «آزاد به قید شرط»، «شنل»، «زرد»، «قهرمانان کوچک» و «مالاریا» جزو آثار متوسط و معمولی سینما هستند/ سایر آثار در حال اکران فاجعه آمیزند
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۶ فیلم سینمایی «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «آزاد به قید شرط» به کارگردانی حسین شهابی، «شنل» به کارگردانی حسین کندری، «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی زاده، «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت و «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی گفت: هیچ یک از این فیلم ها از سطح متوسط فراتر نرفته اند اما از آنجا که این روزها سینمای ایران شاهد اکران انبوهی از آثار سینمایی ضعیف، فاجعه آمیز و نازل است این نوع فیلم ها جزو آثار برتر اکران فعلی محسوب می شوند اما این به معنای خوب و بی نقص بودن شان نیست.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۴ ۰۹:۳۱
نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛
«دریاچه ماهی»؛ تجربه ای نو در سینمای ارزشی وانسانی/ اولین تجربه سینمایی «مریم دوستی» دارای اندیشه است
سینماپرس: جبار آذین همزمان با اکران فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» نخستین ساخته سینمایی مریم دوستی اظهار داشت: این اثر سینمایی تجربه ای نو در سینمای ارزشی و انسانی است و در زمانه ای که سینمای کشور سرشار از آثار بی ارزش و سطحی شده می توان حضور این فیلم را یک اتفاق بزرگ و مثبت قلمداد نمود.
-
۱۳۹۶-۰۶-۲۱ ۰۱:۵۴
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«ماجان»، «نگار» و «من و شارمین» حاصل سینمای بیمار کشور هستند/ این فیلم ها درخور شأن سینما نیست
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی جدید گفت: «ماجان»، «نگار» و «من و شارمین» حاصل سینمای بیمار کشور هستند؛ «ماجان» فیلمکی به شدت سردستی و سرهم بندی شده، «نگار» فیلمی به شدت بی ارزش که رامبد جوان آن را تنها برای تقدیم به همسرش ساخته و «من و شارمین» یک جنگ ناموفق از انواع ژانرها و مضامین تکراری خانوادگی و اجتماعی و عاشقانه از روی آثار داخلی و خارجی است!
-
۱۳۹۶-۰۶-۱۲ ۱۳:۱۶
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«ماه در جنگل»، «تابستان داغ» و «پریناز» هیچ یک از سطح متوسط فراتر نرفته اند/ سینما به فیلم های خوب و مهم نیازمند است
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «ماه در جنگل» به کارگردانی سیامک شایقی، «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان این آثار را دارای ضعف دانست و گفت: هیچ یک از این فیلم ها از سطح متوسط فراتر نرفته اند و گرچه از نظر مضمون و محتوا با مشکلات فراوان روبرو نیستند ولی دغدغه مندی و گرایشات اجتماعی سازندگان این آثار تنها حرف قابل توجه این ۳ فیلم است و از لحاظ ساختاری و هنری فیلم ها در حد متوسط و یا زیر آن مانده اند.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۵ ۱۰:۴۰
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«زادبوم»، «فصل نرگس» و «سارا و آیدا» فیلم هایی متوسط که صرفاً برای بازارگرمی سینما اکران شده اند/ نباید مخاطب را فریب دهیم
سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «زادبوم» داودی، «فصل نرگس» آذربایجانی و «سارا و آیدا» میری گفت: این آثار فیلم های متوسط اند که صرفاً برای بازارگرمی سینما پرده های سینما را اشغال کرده اند و نمی توانند مورد استقبال مخاطبان واقع شوند. اصلاً کار شایسته ای نیست که با اکران های رنگارنگ مخاطب را فریب داده و او را مجبور کنیم برای تماشای آثار متوسط و یا کم ارزش به سالن های سینما برود.
-
۱۳۹۶-۰۵-۲۱ ۰۹:۳۵
نگاهی به ۲ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«ساعت ۵ عصر» یک سقوط هنری برای کارگردان!/ «بیست و یک روز بعد» قربانی مضمون غیرایرانی، غیرایمانی و فاقد امیدبخشی
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» به کارگردانی مهران مدیری و «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خرمندان این فیلم ها را دارای ضعف های آشکار زیادی دانست و تأکید کرد که روند اکران این قبیل آثار سینمایی در درازمدت می تواند باعث کاهش مخاطبان سینما گردد.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۴ ۰۳:۵۲
نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛
«پا تو کفش من نکن»، «گذر موقت» و «کبریت سوخته» هیچ یک برای سینما ساخته نشده اند/ اکران فیلم های ضعیف حال سینمای کشور را بد می کند!
سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما گفت: «پا تو کفش من نکن» یک فیلمفارسی بی ارزش است، «گذر موقت» ربطی به سینما ندارد و «کبریت سوخته» هم اثری معمولی است و مولفه های جذب مخاطب را در اختیار ندارد از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که این فیلم ها هیچ یک برای سینما ساخته نشده اند و به درد سینما نمی خورند!
-
۱۳۹۶-۰۵-۰۲ ۱۱:۴۸
نگاهی به فیلم «ساعت ۵ عصر» نخستین اثر سینمایی مهران مدیری
غمنومه مدیری/ رجزخوانی آقای کارگردان برای رقیبانی که با «چهره» میفروشند!
سینماپرس: «ساعت ۵ عصر» در برهوت بیمعنایی و ابتذال سینمای ایران نعمتی است، نعمتی که اگر چه دیدنش خالی از لطف نیست و در گفتوگوهای چهره به چهره نیز، آنهایی که اثر را دیدهاند مانع تماشای «ساعت ۵ عصر» نمیشوند، ولو آنچنان نیز در دیدن آن تشویق نکنند. اما ضروری است مخاطب جهانبینی مدیری را درک کند و آگاهانه بر صندلی سینما بنشیند تا بتواند حال و هوای نه چندان خوش خود را پس از بلند شدن، کنترل کرده و تغییر دهد.