نقد فيلم

کل اخبار:298

  • پوستر فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۸

    اتاقی بی چراغ از مبنا!

    سینماپرس: اتاق تاریک، اتاقی است بی چراغ از مبنا، با پنجره‌ای از سبک‌های شیک هنری، که از بیرون آن، بیابان برهوتِ تجاوز و پلشتی معلوم است، و درونش نیز، سیاه انگاری ذات صاحبان خانه با روابط پوچ و یخ‌زده.

  • فیلم سینمایی "لاتاری" ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۶

    امیدی که نا امید شد!

    سینماپرس: هیجانی که مخاطب درگیر آن است هم از بیرون اثر ناشی می شود و سوژه ی حساس آن، در واقع سازنده با هنر قصه گویی اش بیننده را درگیر نمی کند و مضمون است که او را تا پایان پای اثر نگه می دارد.

  • پوستر فیلم به وقت شام ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۴

    «به وقت شام» سرشار از صحنه هایی شبیه فیلم های تبلیغاتی داعش

    سینماپرس: حاتمی کیا این روزها خشن شده است، حق هم دارد، اما از کارگردان حرفه ای چون او انتظار می رود بیش از اینکه با جریان احساسی به ساخت فیلمی مشغول شود، چون قدیم، خونسردی حرفه ای خود را حفظ کرده و به ساز و کار اتفاق های فیلمش منطقی بیاندیشد.

  •  فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۲

    تنگه ی روایت سیال ذهن

    سینماپرس: مشکل اصلی فیلم روایت است چراکه همین یک خطی که تنگه ی ابوقریب نباید سقوط کند خود تعلیقی را برای مخاطب ایجاد میکند تا وضعیت و ماجراهای داستانی تنگه را پیگیری کند اما روایت کارگردانی برای تصویری کردن این یک خط وجود نداشت.

  • مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۱

    فیلم سیدی کپی نعل به نعلی از فیلم شهر خدا

    سینماپرس: فضا سازی و شخصیت پردازی فیلم سیدی بیش از اینکه حاشیه نشین های تهران را برای مخاطب یادآور باشد، مشابه ریودوژانیروی شهر خدا رخ نمایی می کند.

  • پوستر فیلم سینمایی «هایلایت» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۵۷

    نگاهی به فیلمی که نقدی ندارد!

    دبیر جشنواره علت انتخاب فیلم "هایلایت" را توضیح دهد!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ هایلایت حتی مستحقِ عنوانِ فیلم های «زیرِشانه تخم مرغی» هم نیست، زیرا آن ها به هدفِ اصلی شان که خندیدنِ مخاطب است شاید دست پیدا کنند، اما در هایلایت تنها مخاطب به این نکته می رسد که بعضی ها هیچ وقت کارگردان نمی شوند.

  • فیلم سینمایی بمب ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۳

    وقتی روشنفکران خشونت ذاتی درونشان را به حکومت نسبت می‌دهند

    سینماپرس: معادی در نشست خبری ادعا می‌کند دهه شصت، دهه خشنی است اما ایرج ذکایی روشنفکر در ایام کودکی و نوجوانی آنطور که در فیلم نشان داده می‌شود خشن تربیت شده است.

  • اتاق تاریک ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۴۰

    یادداشتی بر «اتاق تاریک»؛ چیزی هست که ندیدیم

    سینماپرس: حس بیهودگی که در آخر اتاق تاریک نصیب مان می شود، ما را متوجه آن می کند که به دنبال امر بیهوده رفتن از ایده تا ساختار، در ذهن کارگردان وجود داشته است، چیزی که خود آن را ایده ای پر مغز و دارای درون مایه به حساب می آورده.

  • پوستر فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۳۹

    «تنگه ابوقُرَیب» فیلم سینمایی نیست!

    سینماپرس: خوشا به حال بهرام توکلی که توفیق ساخت یک فیلم جنگی را پیدا کرد اما این «خوشا به حال» را نمی توان به راحتی برای مسئولان سازمان اوج هم به کار برد چرا که ...

  • فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۹:۳۰

    نگاهی به فیلم "جشن دلتنگی"

    کارگردان مخالف فضای مجازی/ شاخ اینستاگرام باش و فرار کن!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ پرده نهایی جشن دلتنگی آدم را یاد گزارش رسانه ملی درباره فیلتر شدن تلگرام ونتایج مثبت آن در جامعه میاندازد، آدم های شاد و مفرح که بدون تکنولوژی زندگیشان پویاتر و امیدوار تر می شود، اما همانگونه که آن گزارش دروغین بود می توان گفت دنیای ساخته شده پوریا اذربایجانی هم واقعیت ندارد.

  • پوستر فیلم سینمایی «اتاق تاریک» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۷:۱۰

    آزار بازیگر کودک در اتاق تاریک/ کارگردان زندگی مخاطب را تلف می کند!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ اتاق تاریک ادعای پرداخت به تجاوز کودکان دارد، اما حقیقت را نمی گوید و از آن سرخوش است!

  • مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۰:۵۴

    «مغزهای کوچک زنگ زده»، فیلمی ضد دینی؛

    شورش علیه خدا در جنوب شهر

    سینماپرس: مغزهای کوچک زنگ زده را نباید فیلمی اجتماعی دانست. این فیلم «اعترافات خطرناک ذهن سیدی» است که او خودش پشت چهره های جنوب شهری ها پنهان کرده است تا هم به ژست حمایت از مردم ضعیفش برسد و هم بتواند حرفش را بزند. بزرگترین مظلومین فیلم سیدی همان جنوب شهری ها هستند که فیلمی سراسر توهین برایشان ساخته شده است.

  • فیلم سینمایی عرق سرد ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۱۰:۴۹

    وقتی مغز زنگ‌زدۀ فمینیست‌ها بیانیه می‌خواند

    سینماپرس: اکنون فمینیست‌های تازه به دوران رسیده قصد دارند با ده هزار سال تاریخ بشر مقابله کنند و آنچه را که انبیاء الهی در قرون سابق «معروف» کرده‌اند، ظلم و خلاف بشمارند و «منکرات» خودشان را به زور رسانه‌هایی از قبیل کتاب و روزنامه و سینما و تلویزیون‌های خارجی، در جهان شهرت بدهند

  • فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ۱۳۹۶-۱۱-۱۹ ۰۹:۱۶

    نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»؛

    «کاسبی» با «شهدا»/ کارگردان به دنبال تاریخ سازی برای دفاع مقدس است؟!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «سرو زیر آب» اثری تهی از منطقِ روایی و تعلیقِ داستانی است، وحتی یک گام سینمای دفاع مقدس را رو به جلو نمی برد، پس حقیقتا علت ساخت چنین آثاری با بودجه بیت المال چه چیزی می تواند باشد!؟

  •  فیلم «کشتن مرغ مقلد» ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۹:۲۲

    نگاهی به نظام قضایی در سینمای آمریکا

    احساس عدالت و اهتزاز پرچم بر فراز دادگاه

    سینماپرس: محصول کارخانۀ رؤیاسازی هالیوود همان چیزی بوده است که مردم و قدرتمندان می‌خواسته‌اند. بنا به همین دلیلِ اساسی، تصویری که هالیوود از نظام قضایی ایالات متّحده ارائه می‌کند، تصویری روتوش‌شده و دور از واقع است.

  • عرق سرد ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۱:۱۴

    «عرق سرد» یعنی استفاده ابزاری از زنان/ اروتیسم تنها دغدغه کارگردان است نه بیشتر!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «عرق سرد» دغدغه ای بیش از چند نمای اروتیک، ریاکاری در آدم های مذهبی والبته علاقه کارگردان به «صدای امریکا» ندارد.

  • مغز های کوچک زنگ زده ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۱:۰۳

    نگاهی به فیلم «مغز های کوچک زنگ زده»

    نماد گرایی که باعث نابودی اثر می شود/ چوپان اصلی و هدف حقیقی کارگردان کیست؟!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ «مغز های کوچک زنگ زده» جزفیلم هایی است که از بُعد کارگردانی، فیلمبرداری، بازیگری والبته طراحی صحنه وگریم اثری قابل تامل است، اما هومن سیدی باید بداند گاهی نماد گرایی باعث نابودی اثرش می شود  واین خطر بزرگی برای کارگردان با استعداد ایرانی است.

  • پوستر فیلم سینمایی «امیر» ۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۹:۰۸

    نگاهی به فیلم "امیر"؛

    سادیسم و یا مازوخیسم،مسئله این است!/ هیات انتخاب با چه معیاری چنین فیلمی را انتخاب کرده اند؟!

    سینماپرس: سلمان اسلامی/ نیما اقلیما سینمای«آوانگارد» را اشتباه فهمیده است، کارگردان انگار قصد دارد مخاطب ویا خودش را اذیت کند، زیرا آسان نیست ۹۰ دقیقه فیلم ساختن و حتی یک پلانِ خوب ارائه ندادن!

  • چهار راه استانبول ۱۳۹۶-۱۱-۱۶ ۱۲:۰۶

    چهار راه استانبول در هزار توی کارگردان/ تعلیق و کشش خوب وقتی دوربین به سمت پلاسکو می رود!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ زاویه دید چهار راه استانبول، دانای کل نامحدود است، مسئله ای که بیشترین ضربه را به روایت فیلم می زند، کارگردان  تکلیف خود را نمی داند تا مخاطب در این هزار توی داستانی رها و گم شود.

  • بمب،یک عاشقانه ۱۳۹۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۵۷

    نگاهی به فیلم «بمب یک عاشقانه»

    معادی با مصلحت‌اندیشی حقیقت را ذبح می‌کند/ از کاراکترهای بی‌هویت تا داستان های فرعی آبکی!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ ای‌کاش معادی کمی کتاب‌ها و حتی صوت‌های شریعتی را دقیق‌تر مطالعه می‌کرد، تا شاید می‌فهمید، حقیقتی که در جنگ به خاطرِ مصلحت‌اندیشی ذبح‌شده مسئله‌ای فراتر از یک کمدی نازل و کش‌دار است.

  • فیلم سینمایی «شعله ور» ۱۳۹۶-۱۱-۱۴ ۲۲:۰۲

    نگاهی به فیلم حمید نعمت الله؛

    شعله ور یک جبر خطی/ فیلمی متکی به دیالوگ و اغراق آمیز

    سینماپرس: مهدی خرامان/حمید نعمت اله در آخرین اثر خود علت ها و معلول ها را به ترتیب و منظم چیده است تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد، پیرنگی بر اساس جبر، که اجازه همذات پنداری به مخاطب را نمی دهد.

  • فیلم سینمایی «جاده قدیم» ۱۳۹۶-۱۱-۱۳ ۲۰:۱۹

    فیلمی متوسط که مخاطب را به تفکر وا نمی دارد!/ ملغمه ای از موضوعات مختلف در «جاده قدیم»

    سینماپرس: سلمان اسلامی/ در نگاه اول شاید بتوان گفت درون مایه دو فیلم جاده قدیم و فروشنده شباهت عجیبی با یکدیگر دارند، و هر دو قدرت خود را تقسیم به داستان های فرعی می کنند تا مخاطب با یک اثر  متوسط روبه رو شود.

  • فیلم سینمایی کامیون ۱۳۹۶-۱۱-۱۳ ۱۷:۱۵

    «کامیون» فیلم فریب کار/ آیا مدیران این فیلم را از آثار ارزشی جشنواره لحاظ کرده اند؟!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ کامیون اثری گنگ وتهوع آور است و حتی کیلومتر ها از فیلم قبلی آقای کارگردان یعنی «کافه ترانزیت» عقب تر  وبی دغدغه تر است زیرا تمام حرف های خودش را پس می گیرد

  • سد معبر ۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۸:۰۰

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «سد معبر»؛ فیلمی برای تضعیف وجهه خانواده های سنتی/ بازنمایی آسیب های اجتماعی به قصد تخریب دستاوردها و ارزش های جامعه خطایی بزرگ است

    سینماپرس: آذین منتقد سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «سد معبر» جدیدترین ساخته سینمایی محسن قرایی گفت: نکته صریح در رابطه با این فیلم آن است که هرچند توجه به مفاهیم ظالم و مظلوم و مسائل اجتماعی از نکات مثبت یک اثر اجتماعی می تواند محسوب شود اما در این فیلم به این مفاهیم توجهی نشده و «سد معبر» برخلاف ظاهرش فیلمی است که به شدت وجهه و چهره خانواده های مذهبی و سنتی را تضعیف و تخریب کرده است.

  • عشقولانس-پل خواب-کمدی انسانی ۱۳۹۶-۱۱-۰۱ ۱۱:۱۲

    نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛

    «عشقولانس» فیلمکی تجارتی و نازل، «پل خواب» اثری سطحی و «کمدی انسانی» اثری متفاوت در سینمای کشور هستند/ بازار مکاره اکران این روزها بسیار آشفته است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم «عشقولانس» به کارگردانی محسن ماهینی، «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی و «کمدی انسانی» به کارگردانی محمدهادی کریمی گفت: این روزها «عشقولانس» بازاری و نازل، «پل خواب» اقتباسی و سطحی و «کمدی انسانی» متفاوت هم به بازار مکاره اکران سینما پیوسته اند. فیلم هایی که به جز «عشقولانس» شلوغ و بی مایه، در حد متوسط نیز دیده نخواهند شد چرا که بازار مکاره اکران این روزها بسیار آشفته و شلوغ است.

  • مهران مدیری ۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۴:۱۹

    در پی انتخاب مهران مدیری برای برنامه «هفت»؛

    انتخابی به نفع هیچ‌کس!

    سینماپرس: این انتخاب نه به نفع مخاطب سینما، نه صنعت سینما و نه صنعت ریویو (Review) نویسی سینمای ایران است. این انتخاب تنها به درد صدا و سیمای ورشکسته‌ای می‌خورد که شاید با حضور چهره‌ای برندپسند بتواند به حیات دروغین خودش ادامه دهد.

  • دختر عمو و پسرعمو-کلیله و دمنه-آرمانشهر ۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۶

    نگاهی به ۳ اثر سینمایی در حال اکران؛

    «دختر عمو و پسرعمو» یک کمدی سرگرم کننده، «کلیله و دمنه» اثری سرشار از مفاهیم اخلاقی و انسانی و «آرمانشهر» فیلمی قصه گو است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم های جدید سینمایی گفت: ۳ فیلم جدید دیگر هم به ترافیک سنگین اکران و مراسم فیلمسوزان مدیران ناکارآمد سینما افزوده شده اند. ۲ فیلم «دختر عمو و پسر عمو» و انیمیشن «کلیله و دمنه» و یک فیلم خوش ساخت افغانی به نام «آرمانشهر» که متأسفانه در میان خیل انبوهی از فیلم هایی که روی پرده هستند امکان دیده شدن ندارند و همه این ها به دلیل عدم سیاست گذاری های صحیح و اصولی و باندبازی شدید در سینمای کشور است.

  • حریم شخصی-آپاندیس-خانه کاغذی ۱۳۹۶-۱۰-۱۸ ۱۱:۰۶

    نگاهی به ۳ فیلم سینمایی در حال اکران؛

    «حریم شخصی» سرگردان در گونه های خانوادگی، جنایی و معمایی، «آپاندیس» داستان گوی اجتماعی و «خانه کاغذی» اجتماعی-ژورنالیستی؛ هیچ یک اثری درخور نیستند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم جدید گفت: با اکران ۳ فیلم متوسط اجتماعی جدید به خیل فیلم های در حال نمایش اوضاع اکران سینمای ایران از شدت آشفتگی و فیلمسوزی به مرز انفجار واکنش های مردم و فیلمسازان نزدیک تر شده است. در شرایطی که سینماگران کشور با ناباوری شاهد قربانی شدن فیلم های خود در اکران هستند و چند فیلم گیشه ای با زد و بندها و تبلیغات کاذب عرصه را بر آن ها تنگ تر کرده اند فیلم های «حریم شخصی»، «آپاندیس» و «خانه کاغذی» راهی اکران شده اند که هیچ یک اثری درخور، قابل تأمل و شایسته نیستند و نمی توانند مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند!

  • آینه بغل-فهرست مقدس ۱۳۹۶-۱۰-۱۱ ۱۲:۴۲

    نگاهی به ۲ اثر سینمایی در حال اکران؛

    «آینه بغل» یک فیلم تجارتی برای گیشه و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی و انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی گفت: «آینه بغل» یک فیلم تجارتی و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است.

  • فیلم سینمایی وقتی برگشتم ۱۳۹۶-۱۰-۰۶ ۱۰:۰۶

    نقد و بررسی «وقتی برگشتم» در ارسباران

    سینماپرس: فرهنگسرای ارسباران در تازه ترین نشست باشگاه فیلم تهران میزان جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «وقتی برگشتم» با حضور سازندگان و بازیگران این اثر بود.