-
۱۳۹۸-۱۲-۱۴ ۱۵:۰۰
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و هشتم (۱)
امتداد مسیر وِل شدگی بر بستر عدول از ایدئولوژی
سینماپرس: سی و هشتمین جشنواره ی فیلم فجر در شرایطی به پایان رسید که در این میان گم شده سال های اخیر آن، بیش از همیشه نادیده گرفته شد! گمشده ای با عنوان آرمان های انقلاب اسلامی که به سبب پیگیری سیاست ایدئولوژی زدایی در عرصه های مختلف فرهنگی و بالاخص صنعت سینمای ایران در حال فراموشی است!
-
۱۳۹۸-۱۱-۳۰ ۱۰:۳۰
مجلس یازدهم و ضرورت توجه ویژه به حوزه فرهنگ
پیشنهاد ده اولویت فرهنگی به آنان که به بهارستان میروند
سینماپرس: ضعف عملکرد مجلس در عرصه فرهنگی کشور سبب شد تا حجم قابل توجهی از تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی کشور در روزگار بنفش ملت ایران به صورت های مختلف غیرت ملی، ایمان و وحدت و همبستگی را در جامعه اسلامی ایران نشانه رفته و نشاط و ابتکار در خلق تولیدات فرهنگی و بویژه سینمایی را نه بر مدار منافع ملی، بلکه بعضا در جهت مقابل با آن سامان بخشند.
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۲ ۱۰:۳۴
آقای دبیر و عدم فهم انقلاب!
داوری کارگردان حمال طلا در عهد دبیران ناآگاه/ آقای انتظامی به حال جشنواره فجر انقلاب فکری کنید!
سینماپرس: از دبیری که با افتخار از چک نکردن پاسپورت داورانی که برای جشنواره رونمایی کرده دفاع می کند نمی توان توقع داشت در خروجی داوری ها روحی از انقلاب و انقلابی گری و متناسب با نام فجر جریان داشته باشد.
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۰ ۱۲:۲۳
جشنواره فیلم فجر و انقلابی که فراموش شده!
بیگانگی ملت ایران با سینمایی که سلبریتیها و مدیران ساخته اند
سینماپرس: هزینه فایده جشنواره فجر را بسنجید و برای مردم تشریح کنید که چه ارمغانی برای مردم و کشور حاصل کرده اید. برای چند و چون جشنواره امسال که چند روز آینده است کمی تفکر کنید. نحوه برگزاری را مدیریت کنید. آقای دبیر جشنواره فرانسه درس خوانده؟ آنجا جشنواره که برگزار می شود، داوران را چطور انتخاب می کنند؟ جالب است نه! کارگردانی که کثیف ترین فیلم در کارنامه جشنواره فجر را در چهل سالگی انقلاب اسلامی ساخته حالا در چهل و یکمین سالگرد انقلاب به عنوان داور همان جشنواره معرفی می شود!
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۲ ۱۲:۴۹
بودجههای حاکمیتی یا پول جیبی مخالفساز؟!
فروکاست ثروت ملی در روزگار بنفش ملت ایران
سینماپرس: امروزه نگرانی عمیقی نسبت به وضعیت تولیدات سینمایی وجود دارد؛ تولیداتی که از رابطه ای مستقیم با وضعیت بیکاری طیف گسترده ای از سینماگران متعهد و دغدغه مند و بروز مشکلات معیشتی گوناگون برای عموم اهالی سینما و تئاتر و ... برخوردار بوده و در مجموع سبب می شود تا محصولات فرهنگی و بالاخص تولیدات سینمایی نه تنها موجب افزایش ثروت ملی نشوند؛ بلکه به عاملی از برای زایل نمودن ثروت ملی مبدل شود!
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۵ ۱۲:۱۳
نوید انقلاب فرهنگی در عرصه فرهنگ و هنر؛
کشف گروهان سری نفاق در خانه های پوشالی/ مردم به خاطر می سپارند!
سینماپرس: به راستی در این پروپاگاندا و در این جنگ رسانه ای قرار است چه عاید این قبیله ی قلیل همیشه مدعی شود که اینچنین به اسم تمامی اهالی فرهنگ و هنر از درون دیوارهای بلند کانون ها و خانه های انحصاری خود بیانیه می دهند؟ البته باید توصیه کرد که ای جماعت اندک سهمتان از غنیمت هرچه که هست فقط خود را ارزان نفروشید!
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۳:۴۸
وقتی بیبیسی هنرمندان را سیاه لشگر فتنهای جدید می خواهد + فیلم
سینماپرس: در حالی که خبر ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی از ابتدا موجب تأثر مردم شد و همگان در پی همدردی با حادثه دیدگان بودند، برخی پس از شنیدن خبر خطای انسانی در هدف قرار گرفتن این هواپیما به یکباره داغدار شدند و با تکرار تسویه حساب های سیاسی خود به فکر آشوب آفرینی های جدیدی افتاده اند!؟
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۱۱:۲۴
اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۳)
مستندسازی در مسیر هویت ملی یا اهداف بیگانگان؟/ وقتی به بهانهی نقد اجتماعی، فلاکت ترسیم میشود!
سینماپرس: برخی از تولیدات سینمایی که با بودجه و امکانات دولتی و حاکمیتی تولید و عرضه می شود، ضمن تزریق غم و اندوه به مردم و طیف مخاطبان خود، در راستای اهداف بیگانگان و به عنوان آلت دست قدرت های جهانی انجام وظیفه می نمایند. پس باید تا دیر نشده تدبیری اندیشید و به شناسایی جریاناتی پرداخت که به عنوان نقطه اتصال سینماگران ایرانی با بیگانگان عمل می نمایند، پرداخت.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۹ ۱۲:۳۸
با نگاهی به حماسه ۹ دی ۸۸؛
مقصران اصلی فتنهها چه کسانی هستند؟/ وقتی مدیران فرهنگی دغدغهای برای ثبت حماسههای ملی ندارند!
سینماپرس: متولیان فرهنگی و هنری کشور مقصران اصلی تمامی فتنه ها در طی چهل سال اخیر هستند! زیرا اگر اهمال و غفلت جاهلانه یا عامدانه صورت نمی پذیرفت و ایشان با اختصاص منابع مادی و معنوی و حمایت از هنرمندان متعهد به مشق درست و صحیح تاریخ برای ملت ایران و بالاخص نسل جوان مبادرت می ورزیدند؛ قطعا هر ده سال یکبار فتنهای در جامعه به وقوع نمی پیوست.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۱۱:۴۰
اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۲)
نفی استقلال هشداری که باید جدی گرفته شود
سینماپرس: سوای نظر از توفیقات سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت؛ اگر بخواهیم ارزش های اسلامی، فرهنگ ایرانی، اهداف کلان انقلاب اسلامی ایران و فلسفه وجودی فیلم مستند را در نظر گرفته و مبتنی بر آن مجموع تولیدات عرضه شده در بخش مسابقه ملی را مورد مداقه قرار دهیم و کلیت ۲۷ فیلم حاضر در این دوره از جشنواره را برحسب این شاخص ها مورد ارزیابی قرار دهیم؛ نتیجه ای جز تضاد و یا در بهترین حالت، نایده گرفتن معیارهای یاد شده دست نخواهد داد.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۲:۰۵
اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۱)
بیم ها و امیدها در حقیقت سیزدهم
سینماپرس: سوای نظر از بررسی کم و کیف برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، آنچه که اهمیت دارد توجه به محتوای آثار عرضه شده در این دوره از جشنواره و لزوم نقد و بررسی مجموع تولیدات سینمای مستند با رویکرد اصلاح ضعف ها و در مرحله بعدی کمک به پیشرفت این گونه ی فعال در صنعت سینمای کشور می باشد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۳ ۱۴:۵۴
سینما حقیقت (۱)
وقتی حقیقت در سینما گم می شود
سینماپرس: سینما به مثابه رسانه ی تولید کننده و جهت دهنده ی فرهنگ، جزء مهم و اساسی قدرت نرم محسوب می شود که به جهت تمرکز بر باورها و ایجاد حب و بغض، از صلابتی بسیار رقیق و لطیف برخوردار بوده و می تواند موجبات تضعیف یا تقویت قدرت کلاسیک یک کشور را در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی فراهم سازد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۳
اندر احوال سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۲)
از ترسیم فلاکت تا یأس و ناامیدی/ وقتی فیلم های کوتاه در راستای سیاستهای ابلاغی نظام لیبرالیسم تولید میشوند!
سینماپرس: عموم آثار سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، دارای ادبیات خاص و مشخصی هستند و جملگی لغتنامه مشترکی با هم مرور نمودهاند و آن هم فلاکت است و از این جهت میتوان گفت فیلمهایی که به طور ویژه و اغراقآمیز به معضلات اجتماعی پرداختهاند و تنها تصویرگر سیاهیها و مشکلات هستند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۹ ۱۱:۱۲
اندر احوال سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۱)
وقتی انجمن سینمای جوانان بستر ولنگاری فرهنگی می شود!/ آزمون مجدد شفافیت برای سازمان سینمایی
سینماپرس: سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نمودی روشن از اضمحلال انجمن سینمای جوانان ایران در عصر مدبران بنفش است؛ انجمنی که فرایند عمل آن در حوزه تولیدات فیلم کوتاه سبب شده تا عموم آثار در فضای اجتماعی خود به ترسیم فلاکت و بدبختی انسان مسلمان ایرانی روی آورده و ضمن تعمیم این فلاکت به تمامی اقشار و گروه ها، عملا به ابزاری رسانه ای برای ترسیم بیچارگی ایرانیان در منظر جهانی مبدل گردد!
-
۱۳۹۸-۰۸-۲۲ ۱۲:۵۲
وظیفه سینما در عصر پیامبر خاتم/ وقتی سینما به مکارم اخلاق تعهدی ندارد!
سینماپرس: بی تعهدی سینمای کشور به تتمیم مکارم اخلاقی آفتی جدی است و امروزه فقر اخلاق در تولیدات سینمایی موجب شده تا عموم رسانه ها و در صدر آنها سینما و تلویزیون، آرامش روانی مردم را از بین برده و امنیت روانی جامعه را مختل سازند و بعضا به ترویج بی اخلاقی در جریان زندگی جامعه پرداخته و حتی برخی از رذایل اخلاقی را به جزئی از سبک زندگی جاری در جامعه مبدل سازند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۶
چهل سال پس از ۱۳ آبان ۵۸
آیا لانههای فرهنگی آمریکا هم تسخیر میشود؟!
سینماپرس: باید انقلابی دیگر رقم زد و این بار به تسخیر سفارت ایالات متحده آمریکا در عمق وجود برخی کارگزاران و متولیان فرهنگی کشور مبادرت ورزید و از این مسیر مانع نفوذ اقدامات سازمانیافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. انقلابی فراگیر که به معنی بستن فضای فرهنگی کشور نبوده و رویکرد اصلی آن مواجهه با ولنگاری فرهنگی و صیانت از حقوق فرهنگی ملت مسلمان ایران است.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۸ ۱۰:۱۲
سیمای سینمای بنفش (۱۷)
آزمون برخورد با جُرم فرهنگی متولیان سینمایی
سینماپرس: ولنگاری حال حاضر فرهنگی را می بایست جُرم و بِزه متولیان فرهنگی و مسئولان دخیل در امر قلمداد نمود و به صورت مشخص معین ساخت آنچه که در سال های اخیر بر پرده سینماهای کشور در جریان است، مصداقی از جُرم مسئولان و متولیان سینمایی است که در شوراهای مختلف شرایط تولید و اکران چنین آثاری را فراهم ساخته و بعضا کمک های مادی و معنوی دولت جمهوری اسلامی را در اختیار نا اهلان قرار داده اند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۱۲:۰۴
سیمای سینمای بنفش (۱۶)
اکران خانه پدری و دُم خروس رده بندی سنی/ آیا خیانت فرهنگی در کارنامه مدیران فعلی سینمایی ثبت می شود؟!
سینماپرس: ماهیت اعمال شتابان نظام نامه درجهبندی سنی فیلمها صرف نظر از ماهیت پروپاگاندای آن از برای مدبران بنفش پوش؛ از منظری دیگر می تواند به عنوان یکی از پازل های تکمیل کننده در راستای پروژه نفوذ فرهنگی قلمداد شود و به نوعی مشخص می نماید که غایت مقصود آن تنها رفع مسئولیت از خود در شرایط ولنگاری فرهنگی بوده و در راستای اعمال استراتژی با گرگ دنبه خوردن و با چوپان گریه کردن می باشد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۵ ۱۰:۱۷
سیمای سینمای بنفش (۱۵)
سازمان سینمایی از شعار تا عمل
سینماپرس: مگر سازمان سینمایی یک مجموعه ژورنالیستی است که شان خود را جوسازی و پروپاگاندا می داند و آیا مگر قرار است که عملکرد سازمان سینمایی با تکثر و تعدد بخش نامه ها و گزارش ها و ... ارزیابی شود!؟
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۷ ۱۳:۴۰
سیمای سینمای بنفش (۱۴)
سندرم شفافیت و راه دشوار سازمان سینمایی
سینماپرس: کارنامه تعداد قابل توجهی از افراد تاثیرگذار در شوراهای معرفی شده ذیل سازمان سینمایی و مجموعه های تابعه، در تعارض و بعضا در تقابل با سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی بوده و از این جهت معلوم نیست که چگونه تطابق میان خروجی عملکرد و شان جایگاهی این مجموعه ها در امر حمایت از تولیدات و تولید کنندگان صنعت سینمای کشور اتفاق خواهد افتاد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۱۰ ۱۲:۰۸
سیمای سینمای بنفش (۱۳)
وقتی جُرم فرهنگی مدیران سینمایی دیده نمی شود
سینماپرس: اگر تولیدات ارزشی خارج از حوزه عملکرد سازمان سینمایی را کنار بگذاریم، آیا اثری برای بیلان دهی و پُرنمودن جاهای خالی عملکرد متولیان امر باقی می ماند و آیا مدیران بنفش سینمای ایران مصمم هستند تا به اشتغالات ذهنی خود پرداخته و مترصد باشند که تک اثری نسبتا آبرومند را در میان کثرت آثار معلوم الحال پیدا نموده و با تزریق مبالغی ناچیز خود را به عنوان سرمایه گذار به افکار عمومی معرفی نمایند!؟
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۳ ۱۵:۲۶
سیمای سینمای بنفش (۱۲)
شورای سیاستگذاری تدبیری گُل و بلبلی برای انحراف افکار عمومی است!؟
سینماپرس: تا دیر نشده باید چاره ای اندیشید و یا حتی بجای تشکیل شورای سیاستگذاری حول تعدای نام با کارنامه و عملکردی مشخص که قطعا فرجام امور را در مسیر از پیش نوشته شده ای توجیه خواهند ساخت و ... همت ویژه سازمان سینمایی را معطوف به نوعی طرح ریزی فوری برای عبور از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب نمود.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۳ ۱۲:۴۵
سیمای سینمای بنفش (۱۰)
امید به شفافیت واقعی/ نگاهی به ابهامات هزینهکردهای سازمان سینمایی
سینماپرس: باید یادآور شد که اگر چه شفافیت به هیچ عنوان در معنی و مقام حل مسئله و پاسخگویی به موضوعات ساختاری و یا سیستمی نمی باشد؛ اما قطعا به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم و زیرساخت حل انبوهی از مسائل پیش رو محسوب می شود و از این جهت اگر چه شفافیت به تنهایی فایدهای ندارد، اما میتواند و بایستی در مقدمهی بسیاری از اقدامات و سیاستهای جاری در حل مسائل قرار گیرد.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۲ ۱۰:۵۷
نوشین جعفری و بازی خوردن چندباره سلبریتیها!
لزوم برخورد قاطعانه دستگاه های نظارتی و امنیتی با اخلال گران امنیت/ ارتزاق از جیب بیت المال و حمایت از متهمان معلوم الحال؟!
سینماپرس: به تازگی لیستی از افراد در حمایت از یک متهم منتشر شده که در آن اسامی غیرشناخته شده بسیاری هم دیده می شود. این افراد در متنی حمایت خود را از نوشین جعفری، عکاس معلوم الحال بازداشتشده اعلام کردند؛ اتفاقی که نشان از بی سوادی و سیاست زدگی این قشر دارد، افرادی که خود را همه چیز دان می دانند، در دهه اول محرم اقدام به حمایت از فردی می کنند که در فضای مجازی علیه مقدسات دینی مردم فعالیت داشته است!
-
۱۳۹۸-۰۶-۰۶ ۱۱:۳۶
سیمای سینمای بنفش (۹)
مستندی از جنس نفوذ فرهنگی در شرایط ولنگاری و بیصاحبی عرصهی فرهنگ در کشور/ فریده عامل سندرم هُلندی است؟!
سینماپرس: موضوع داستان و پیشرفت دراماتیک در مستند منتخب ایران برای اسکار به نحوی است که اساسا نمیتوان از آن انتظار ترسیم فرهنگ والای ایرانی را داشت و این در حالی است که دوربین در کنار سوژه از فرنگ برگشته خود در پی نشان دادن نقاط ضعف و سیاهی جامعه ایران بوده و با این رویکرد نقاط قوت و مثبت فرهنگ ایرانی را هم به سیاهیِ همراه با تمسخر میکشاند و در مجموع موفق به خلق اثری مطلوب برای بسیاری از جشنوارههای خارجی میشود!
-
۱۳۹۸-۰۵-۳۰ ۱۶:۰۴
سیمای سینمای بنفش (۸)
به استقبال شکست می رویم/ وقتی نظامنامه ای برای حضور بین المللی سینمای ایران وجود ندارد!
سینماپرس: به راستی ملاک تعیین و تبیین شده صنعت سینمای کشور برای نمایندگی آثار سینمایی ایران در اسکار چیست؟ قطعا معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار صرفا برای حضور در یک رویداد سینمایی نیست و ایران باید از این فرصت به عنوان یک برگ برنده برای پیشبرد دیپلماسی عمومی خود و حرکت در مسیر دیپلماسی فرهنگی کشور بهره مند شود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۲۳ ۱۶:۰۴
تِکرار یا تَکرار تاریخ (۲)
تولید آثار شخصی با پول های ناشناخته/ لردهایی برای ترسیم فلاکت جامعه ایرانی!
سینماپرس: ۶۶ سال است که از ماجرای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی میگذرد؛ واقعه ای که در حافظه تاریخی عموم مردم ایران ثبت و ضبط گردیده و به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های نفوذ در تاریخ معاصر ایران شناخته می شود. پروژه ای که توسط شبکه بِدامَن (BEDAMN)، به عنوان یک شبکه مخفی رسانه ای و با کارکرد ویژه عملیات روانی در ایران اجرا گردید.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۱
تِکرار یا تَکرار تاریخ (۱)
نقش عمو سیبیلوهای خَیِر در پروژههای نفوذ
سینماپرس: حوزه اقتصاد را قطعا میبایست به عنوان یکی از اصلیترین و اساسیترین حوزههای تاثیرگذار فردی و اجتماعی قلمداد نمود که در بهترین صورت ممکن میتواند به محفلی برای پیگیری پروژه نفوذ جریانی و شبکهای در بستر یک جامعه مبدل گردد. موضوعی که به سرعت فرایند تغییر باورها را موجب شده و اسباب تغییر آرمانها و همچنین تغییر نگاهها و در نهایت تغییر سبک زندگی را برای فرد و اجتماع به همراه میآورد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۹ ۱۶:۳۰
سیمای سینمای بنفش (۷)
خشت کج بنفش و مدبران پرمُدعا
سینماپرس: مدرسه ملی سینمای ایران را می بایست تنها پرپاگاندایی ناشیانه از مدبران بنفش قلمداد نمود. مدیران بنفش پوشی که با افکار کپی برداری شده خود از سیستم فرهنگی فرانسه، اقدام به تاسیس عجولانه و راه اندازی مجموعه ای در بدنه سینمایی کشور نمودند. مجموعه ای که به سرعت ناکارآمدی خود را بروز داده و جز اتلاف منابع بیت المال، خاصیتی دیگر نداشته است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۰:۳۵
سیمای سینمای بنفش (۶)
عوام فریبی به سبک مدبران فرانسوی!
سینماپرس: عجله ویژه دولت یازدهم در ثبت یک اقدام خبرساز در حوزه سینما و فراهم نمودن خوراک تبلیغاتی و ایجاد شرایط مانور رسانه ای و ... اسباب ثبت سریع یک مجموعه ظاهرا علمی را فراهم آورد و این در حالی بود که حضور پُررنگ جریان و طیف فرانسوی در عرصه فرهنگی و سینمایی کشور و به تبع آن حقنه ی ساختارهای فرانسوی بر پیکرهی صنعت سینمای ایران سبب شد تا بر ماهیت التقاطی سیستم های فرهنگی افزوده شده و مجموع عملکرد مدبران بنفش، شرایط فرهنگی کشور را به وادی ولنگاری بکشاند.