دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما/۲

فهیم: سینمای ایران هم در بیرون مرزها ناکام است و هم در داخل کشور گرایش عمومی ندارد/ متولیان نهادهای سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده‌اند

محمدتقی فهیم در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی به وقت شام

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: ما جزو معدود کشورهای جهانیم که فیلم تولید می کنیم و صاحب سینما هستیم اما فیلم های مان نه متناسب با دیپلماسی عمومی است و نه متناسب با ارزش های انقلابی و اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه!

فهیم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آرمان های انقلاب اسلامی امروزه در کشورهای منطقه و دنیا پراکنده شده و مردم جهان تشنه آنند تا در رابطه با انقلاب اسلامی اطلاعات بیشتری کسب کنند اما متأسفانه سینمای ما در این وادی موضعی به شدت منفعلانه دارد و هیچ گاه سعی نکرده تا آرمان های نظام اسلامی مان را از طریق تولید فیلم هایی ارزشمند به جهانیان عرضه کند و حوزه برون مرزی در سینما برخلاف شعارهایی که برخی مدیران سینمایی می دهند، اساساً به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: سینمای ما نه تنها در عرصه بین الملل سعی نکرده باورها، ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) را عرضه کند بلکه در داخل کشور هم هیچ تلاشی برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ندارد و وضعیت آن به حدی بحرانی شده که نگرانی جدی برای دغدغه مندان و سینه سوختگان حوزه فرهنگ و هنر به وجود آورده است.

این منتقد برجسته سینما تصریح کرد: مسأله سینمای ایران این روزها بسیار پیچیده تر و بحرانی تر از گذشته است؛ ما با مدیرانی در سینما روبرو هستیم که از این هنر-صنعت در جهت بهبود اوضاع فرهنگی استفاده نمی کنند و بالعکس از تولید و عرضه آثاری حمایت می کنند که بر ضد فرهنگ و ارزش ها و باورهای جامعه است. سینمای امروز ایران یک سینمای ضد فرهنگی به تمام معنا شده؛ مایه شرمساری و تأسف است که همه مسائلی که روزی علیه آن ها قیام کردیم امروزه مجدداً در سینمای ایران ترویج می شوند.

وی در همین راستا با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به ایران اسلامی فرمودند ما با سینما مخالف نیستم بلکه با فحشا مخالفیم؛ اما سینمایی که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی وجود دارد نه تنها به هیچ عنوان متکی به انقلاب اسلامی نیست بلکه آنقدر مبتذل، تهوع آور و سخیف شده که بعضاً تفاوتی با سینمای دوران رژیم گذشته ندارد. ما اصولاً امروزه در سینمای ایران با ۲ نوع فیلم روبرو هستیم، یا آثاری که خرده انتلکتوئل ها با پول های بادآورده تولید می کنند و تولیدات شان هیچ تأثیر مثبتی برای جامعه در پی ندارد یا آثاری به شدت مبتذل همراه با شوخی های بی پروای جنسی که اصلاً در شأن و منزلت سینمای ما نیست.

فهیم خاطرنشان کرد: بنده معتقدم در شرایط فعلی باید فکر اساسی در حوزه مدیریت سینما بشود. ما نیاز به حضور مدیرانی دغدغه مند و دلسوز داریم که تمام تلاش و توان خود را به کار برند تا ما دارای یک سینما با هویت ملی و اسلامی شویم.

وی در ادامه این گفتگو با انتقاد شدید از برخی مدیران سینما که فروش بالای فیلم ها را موفقیت سینمای ایران قلمداد می کنند اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای کشور افرادی هستند که با استدلال اینکه این سینما مخاطب دارد و مردم با طیب خاطر بلیت خریداری کرده و فیلم ها را تماشا می کنند، با فراری رو به جلو می خواهند اوضاع و احوال سینما را خوب جلوه دهند در صورتی که استدلال آن ها از اساس و پایه غلط است و ایرادات اساسی دارد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تأکید کرد: کسانی که این حرف ها را می زنند نباید از یاد ببرند که بر اساس آمارها نهایت مخاطب سینما طی سال های اخیر بین ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده و این اتفاق یعنی آنکه بیش از ۹۵ درصد مردم اصلاً به سینما نمی روند. امروزه فیلم ها متکی به کف مخاطب شده اند و متأسفانه مخاطب انبوه هیچ ارتباطی با سینمای ما ندارد. نه فیلم های خوبی در سینما وجود ندارد و نه زیرساخت های سینما درست است و انزوای مطلق سینمای ایران را در برگرفته است.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از باندبازی و لابی گری در سینمای ایران اظهار داشت: بودجه های سینما تنها در دست افرادی خاص است و گعده و جریان خاصی در سینما وجود دارند که همه چیز سینما را برای خود می خواهند و به فکر این هستند تا از سینما جیب های خود را پرکنند. سینما امروزه برای این افراد محلی برای سرمایه گذاری زودبازده شده است و آن ها با کالای فرهنگی نامناسب جیب عده ای از مردم بخت برگشته را که از این کالا استفاده می کنند خالی کرده و به هیچ چیز دیگر هم نمی اندیشند. این وضعیت نه تنها در سینما که در شبکه نمایش خانگی و... هم به همین صورت است و من نمی دانم چرا جلوی این کارهای ناشایست گرفته نمی شود.

وی تصریح کرد: دستگاه های متولی سینما که باید مبلغ انقلاب باشند وا داده اند و عقب نشینی کرده و در دامان به ظاهر دینی و مذهبی پنهان شده اند. متولیان نهادهای سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده اند، انقلاب از حیطه فعالیت شان فاصله گرفته و نسبت به آن رسماً بی توجهند. این در حالی است که امروزه در کشور ما اگر سینمایی وجود دارد که این افراد مدیریت آن را بر عهده دارند به یمن برکت انقلاب اسلامی است و اگر این انقلاب نبود آن ها امروزه هیچ پست و مقام و منصبی نداشتند.

این منتقد سینما ساخته نشدن فیلم راجع به شخصیت های بزرگ انقلابی همچون حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و بسیاری از شخصیت های بزرگ سیاسی، مذهبی و دینی انقلاب اسلامی را مایه شرمساری برای سینمای کشور برشمرد و اظهار داشت: سوأل بنده از آقایان متولی سینما این است که چرا امروزه پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی راجع به امام امت فیلمی ساخته نشده؟ شخصیتی که مورد کنجکاوی مردم دنیا است و لیدر بزرگ یک قرن اخیر به شمار می رود. چرا ما برای ساخت فیلمی در مورد ایشان موج به راه نینداختیم؟

فهیم در همین راستا افزود: گویا ما یادمان رفته که سینما رسانه ای جریان ساز است و یک فیلم می تواند در سراسر گیتی موجی عظیم ایجاد کند. گویا ما یادمان رفته که انبوه مردم دنیا افرادی مانند چگوارا و گاندی و... را از طریق سینما و فیلم هایی که در مورد آن ها ساخته شده می شناسند و با عقاید و افکار آن ها از طریق فیلم های سینمایی آشنا شده اند. بنده باز هم تأکید می کنم نداشتن فیلمی راجع به بزرگان انقلاب اسلامی مایه شرمساری ما در سینما است.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: در مجموع باید بگویم آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) هیچ جایی در امروز سینمای ایران ندارد، سینما امروزه برای عده ای افراد خاص محل بیزینس و سودآوری های کلان شده و از سوی دیگر هم جریان مریض شبه روشنفکری در آن جولان می دهد. نه سبک زندگی ایرانی-اسلامی در هیچ یک از آثار سینمایی ما دیده می شود و نه هیچ یک از مدیران نگاهی به مسائل حساس همچون بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص «گام دوم انقلاب» دارند. تنها امید ما این است که دستگاه های ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی جلوی این اقدامات فاجعه بار را بگیرند و اجازه ندهند بیش از این سینما به سمت زوال برود.