سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

سازمان سینمایی و لزوم اصلاح محتوای آثار/۵

فارسیجانی: مسئولان سازمان سینمایی باید جلوی گسترده تر شدن ابعاد «ولنگاری فرهنگی» در سینما را بگیرند

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در خصوص لزوم اصلاح محتوای آثار توسط سازمان سینمایی گفت: مسئولان موظفند با نظارت دقیق و برخورد جدی و قاطع با سینماگرانی که راهشان را کج می روند کاری کنند تا دیگر شاهد تولید و اکران انبوه فیلم های سخیف، مبتذل و ضداخلاقی نباشیم.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  این وظیفه یکایک مدیران سازمان سینمایی است که اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را در حوزه سینما پیاده کنند و نگذارند تهاجم فرهنگی و نفوذ دشمنان بیش از پیش هنرهفتم را به سمت نابودی و اضمحلال هدایت کند. مسأله محتوای آثار سینمایی بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ این محتوا است که سینمای امروز ایران اسلامی را با سینمای پیش از انقلاب جدا می کند؛ حضرت امام خمینی (ره) بارها در فرمایشات شان تأکید داشتند که انقلاب ما انقلابی فرهنگی و انفجار نور بود. این انقلاب فرهنگی باید در آثار فرهنگی و هنری این مرز و بوم هم تجلی پیدا کند، ما باید شاهد محتوای غنی اسلامی و انقلابی در فیلم های سینمایی مان باشیم و هرگز نباید از یاد ببریم که سینما یکی از مهمترین تریبون های عرضه محتوای انقلاب است.

فارسیجانی سپس با بیان اینکه برخی فیلم های پیش از انقلاب از آثاری که امروزه تولید می شوند بسیار بهتر و ارزشمندتر هستند تصریح کرد: افسوس و هزاران افسوس که ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به وضعیتی رسیدیم که نتوانستیم روند خوب اوایل دهه ۶۰ را ادامه دهیم و سینمای مان را سینمایی ایرانی-اسلامی نگه داریم! مایه شرمساری است که از جهت محتوا برخی فیلم های امروز سینما بسیار وخیم تر و بدتر از دوران رژیم ستم شاهی است، کار به جایی رسیده که ما امروزه حاضریم برخی از آن فیلم ها را ببینیم اما فیلم های امروز را تماشا نکنیم.

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری به یک باره تمامی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و اخلاقیات را زیر پا گذاشتند اظهار داشت: هنرمندان ما در حوزه سینما به لحاظ مسائل اقتصادی حاضر شدند از بحث محتوای خوب اخلاقی و ایرانی اسلامی و اجتماعی بگذرند و برای موفقیت در گیشه از هر راهی ورود کنند، حتی زیرپا گذاشتن ارزش ها! و متأسفانه مدیران و متولیان فرهنگی هم چشم خود را روی تمامی این اتفاقات بستند و به آن ها اجازه دادند در بیراهه ای که قدم در آن گذاشته اند ادامه مسیر دهند.

وی متذکر شد: این وظیفه سازمان ها و نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، شهرداری، حوزه هنری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... است که تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند تا این قبیل فیلم ها دیگر تولید نشوند. این سازمان ها می توانند با ابزارها و رفتارهای متعدد هنرمندان را تشویق کنند تا راهی درست انتخاب کنند و آثارشان را بر اساس آرمان های انقلابی تولید کنند نه آنچه که دشمنان ما می خواهند!

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» خاطرنشان کرد: تا زمانی که متولیان سینما احساس تکلیف نکنند و همچنان به فیلم ها و فیلمسازان ضد ارزش ها و آرمان های انقلاب بها بدهند وضعیت سینما همین خواهد بود و روز به روز بدتر هم خواهد شد؛ این وظیفه شوراهای پروانه ساخت و نمایش است که اجازه تولید به آثاری که موجب ولنگاری فرهنگی می شوند را ندهند؛ بنده معتقدم ما در این خصوص دچار یک غفلت تعمدی شده ایم و ترجیح می دهیم مخاطب را به هر وسیله ممکن به سینما بکشانیم حتی به قیمت از دست دادن اخلاقیات، ارزش ها و آرمان های انقلابی، ایرانی و اسلامی!

فارسیجانی در خاتمه این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید بدانند اگر امروز بخش گسترده ای از مردم سینما را تحریم کرده و حاضر نیستند با خانواده های شان به سینما بروند به دلیل وجود فیلم های ضد اخلاق و ضد خانواده ای است که سینمای کشور را احاطه کرده است و تنها راه برون رفت از این بحران همت جمعی مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی است که محکم و استوار جلوی یکایک مبتذل سازان ایستادگی کنند و سینما را به راه سالم هدایت کنند نه راه سقوط ارزش های انسانی، دینی، اخلاقی و اسلامی! توجه به گیشه در سینما باید از بین برود و مسئولان نباید فروش فیلم ها را دلیلی بر موفقیت سینما بدانند، موفیت ما زمانی است که ارزش های انسانی را در سینما ترویج کنیم و فرصتی فراهم آوریم تا همه مردم ایران به سینما بروند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.