دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

در قسمت شصت و هفتم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: سازمان سینمایی بودجه های زائد خود مانند گروه هنر و تجربه و... را حذف کند و به مردم بلیت یارانه ای بدهد

شصت و هفتمین قسمت برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت شصت و هفتم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با علیرضا مرادی از ایرنا با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله عدم استقبال مردم از بازگشایی سالن های سینما، افزایش قیمت بلیت سینما ها و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: سازمان سینمایی بودجه های زائد خود مانند گروه هنر و تجربه، مسافرت های خارجی مدیران به جشنواره های خارجی و... را حذف کند و از محل هزینه آن ها به مردم بلیت یارانه ای بدهد؛ از سوی دیگر اکثر فیلم ها سرشار از لودگی و ابتذال مفرط هستند، این ها مسائلی است که مردم را بیش از گذشته از سینماها گریزان می کند.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه شصت و هفتمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوأل پژمان کریمی در خصوص دلیل عدم استقبال مردم از سینماها پس از بازگشایی اظهار داشت: سازمان سینمایی مانند بسیاری از کارهای دیگرش در این زمینه نیز اهمال کاری های بسیاری انجام داد؛ بدیهی است که مردم از کرونا می ترسند و با توجه به آمار صعودی که از میزان مبتلایان و درگذشتگان این ویروس مرگبار شاهد هستیم قطعاً میزان ترس از کرونا بیشتر هم خواهد شد. نکته اینجا است که حتی بسیاری از تهیه کنندگان سینما هم مخالف بازگشایی سالن های سینما بودند. مسئولان باید بررسی کنند ببینند چرا تهیه کننده ای که سرمایه اش را برای تولید فیلمی صرف کرده و بی تردید درصدد برداشت از سرمایه اش است مخالف بازگشایی سالن های سینما است؟

وی ادامه داد: متأسفانه در سازمان سینمایی مدیریت و نظارت جدی وجود ندارد. سازمان سینمایی با اندکی تدبیر می توانست دست دوستی با سازمان صدا و سیما بدهد و از رسانه ملی درخواست آن را داشته باشد که برای بازگشایی سالن های سینما تبلیغ کند. سازمان سینمایی می توانست با انجام تدابیری به تمامی افراد علاقمند برای حضور در سالن های سینما ماسک رایگان و... در نظر بگیرد و این مسائل را از طریق رسانه ملی تبلیغ کند تا مردم بتوانند مجدداً با طیب خاطر به سالن های سینما بازگردند.

مرادی در این رابطه گفت: بیش از ۴ ماه سالن های سینما تعطیل بودند و شرایط نرمال نیست، چرا مردم باید حمله کنند که فیلم ببینند؟ فیلم جدیدی هم بعد از بازگشایی سالن ها وجود نداشت.

منتظری در پاسخ به این اظهارات گفت: همانطور که مردم تا پاساژها باز شد به آنجا هجوم بردند اگر سینما را خانه خود می دانستند و به آن علاقه داشتند از سینماها هم استقبال می کردند. البته وقتی آمارها نشان از آن دارد که ما در بهترین شرایط ممکن از جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشورمان سالانه تنها حدود ۲-۳ میلیون نفر به سینما می روند، بدیهی است که کسی در این وانفسا از سینما استقبال نخواهد کرد. همه این ها به دلیل فقدان مدیریت صحیح در سینمای کشور است. مخاطب فیلم خوب می خواهد اما از آنجا که مدیر سینمایی دغدغه ندارد که مردم به سینما بروند فیلم خوبی هم ساخته نمی شود!

وی افزود: از سوی دیگر با افزایش نرخ بلیت های سینما بدیهی است که هر کسی هم نمی تواند به سینما برود. ای کاش مدیران سینمایی اگر واقعاً تمایل به حضور مردم در سالن های سینما دارند یک یارانه ای را در نظر بگیرند تا مردم از قبل آن یارانه بتوانند راحت تر و با صرف هزینه کمتر به سینما بروند. یکی از پیشنهاداتی که بنده در این خصوص ارائه می دهم آن است که سازمان سینمایی بودجه های زائد خود مانند گروه هنر و تجربه، مسافرت های خارجی مدیران و سینماگران به جشنواره های خارجی و... را حذف کند و از محل هزینه آن ها به مردم یارانه بدهد به نحوی که مثلاً اگر قیمت بلیت سینماها حتی به ۴۰ هزار تومان هم رسید مردم بیش از ۱۵ هزار تومان از جیب شان برای حضور در سینما صرف نکنند تا در این وانفسای اقتصادی بخش بزرگتری از مردم بتوانند به سینماها بروند.

سپس مرادی با بیان اینکه ما با توجه به امکانات و بضاعت سینمای مان سینمای خوبی داریم اظهار داشت: مگر مدیران فیلم ها را مشخص می کنند که شما از آن ها انتظار تولید فیلم خوب دارید؟ در همین سینما حداقل سالی ۱۰-۱۲ فیلم خوب تولید می شود. وقتی شما می گویید همه فیلم ها بد است یعنی فیلمی مثل «خروج» هم بد است؟

منتظری تأکید کرد: بنده باز هم تکرار می کنم ما در سینمای ایران فقدان مدیریت کارآمد داریم؛ بله این مدیران سینمایی هستند که برای سینما خط مشی تعیین می کنند. آن ها هستند که در سینما ریل گذاری می کنند و زمینه را برای تولید فیلم های خوب یا بد مهیا می کنند. بی تردید سالی ۱۰-۱۲ فیلم خوب دردی از سینمای ما درمان نمی کند در حالی که اکثر فیلم ها سرشار از لودگی و ابتذال مفرط هستند. ای کاش حداقل شاهد تولید فیلم های ضداخلاقی نباشیم که به وفور هستیم!

منتظری سپس در پاسخ به پرسش کریمی مبنی بر چگونگی ارزیابی قیمت بلیت اظهار داشت: بدیهی است در شرایطی که تمامی قیمت ها در سراسر کشور افزایش پیدا کرده باید قیمت بلیت سینماها نیز افزایش پیدا کند تا هزینه سالن داران و دست اندرکاران سینماها تأمین شود اما همانطور که پیش از این اشاره کردم بحث سر این است که دولت باید یارانه ای را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه اختصاص بدهد تا آن ها بتوانند راحت تر به سینما بروند. بی شک تهیه بلیت ۲۰ هزار تومانی سینما برای هر خانواده ای آسان نیست! شما حساب کنید چطور یک خانواده ۴ نفره با این درآمد اندک می تواند به سینما بروند. سازمان سینمایی باید حمایت جدی از یارانه ای شدن قیمت بلیت های سینما داشته باشد به نحوی که هم مردم بیش از این از سینماها دور نشوند و هم در حق سینماداران اجحاف نشود.

مرادی گفت: آنچه به عنوان افزایش قیمت بلیت از آن یادمی شود در واقع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای است که قبلاً سینمادارها تقبل می کردند و حالا قرار است مردم آن را پرداخت کنند.

منتظری سپس در خصوص ۲ فیلم سینمایی «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲» که بعد از انصراف از اکران مجدداً اکران در زمان بازگشایی سینماها را پذیرفتند گفت: متأسفانه این دلیل هم به دلیل فقدان قدرت از سوی مدیران سینمایی است. این چه وضعیتی است که تهیه کننده، سینمادار و... هرکس هرطور دوست دارد باید ساز خود را بزند؟ پس مدیریت سینما چه می کند؟ وقتی مشخص می شود فلان فیلم باید از فلان تاریخ اکران شود هیچ کس نباید جرأت و جسارت آن را داشته باشد که علیرغم نظر مدیران سینمایی زیر آن بزند. بنده این را یک نمایش و بازی می دانم. این نوع مسائل تماماً بر گردن مدیران سازمان سینمایی است که قدرت نظارت و هدایت جدی ندارند.

مرادی گفت: این هم یک نوع تبلیغ است و سینما نیاز به تبلیغ دارد.

منتظری در پاسخ به وی اظهار داشت: این تبلیغ است اما تبلیغی مبتذل! چرا باید فلان تهیه کننده اجازه این را به خود بدهد تا برای سازمان سینمایی قدرت نمایی کند؟ سازمان سینمایی در این میان چه می کند و جایگاهش چیست؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.