یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

سینماگران از لزوم توجه به مبانی ارزشی در سینما می گویند؛

از تأکید بر حضور جریان نفوذ در دستگاه های فرهنگی و هنری تا انتقاد به بی توجهی مدیران به اباحه گری فرهنگی

شرف‌الدین-سلطانیان-حکمی-سجاده‌چی-امیری-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه جریان نفوذ مانع از ترویج مضامین دینی در همه ارکان جامعه شده است متذکر شدند: برخی در حال پیاده سازی سیاست های دیکته شده کاخ الیزه در کشور هستند؛ مدیران فرهنگی ما برای مقوله فرهنگ ارزش قائل نمی شوند!

به گزارش سینماپرس اهمیت سینمای دینی بر هیچ فردی پوشیده نیست! سینمای دینی آنقدر اهمیت دارد که بخش عمده ای از تولیدات سینمای هالیوود و سینمای اروپا به این مضامین اختصاص پیدا می کند؛ میزان هزینه‌ ای که بابت ساخت پروژه‌ های سینمایی در حوزه دین و اندیشه در غرب در نظر گرفته می‌شود، بسیار فراتر از حد تصور است و گواه این ادعا، نگاهی کوتاه به کارنامه پروژه‌هایی است که هالیوود حداقل در چند دهه اخیر تولید کرده است.

اما متأسفانه علیرغم آنکه تمامی هنرمندان و کارشناسان فرهنگی به اهمیت این سینمای مهم و ارزشمند واقف هستند، آمار تولید فیلم با موضوع آئین‌های مذهبی بسیار کم است؛ این در در حالی است که سینما می‌تواند به مثابه ابزار و دریچه‌ای برای معرفی این گونه آئین‌ها در جامعه باشد.

بی شک مقوله مهم نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی بیگانگان، عدم به کارگیری مدیران انقلابی، مومن و متعهد در پست های کلیدی و... می تواند از عمده دلایل بی توجهی به سینمای ارزشمند دینی در کشورمان باشد.

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، اسماعیل سلطانیان، جواد حکمی، مهدی سجاده چی، سلمان امیری و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

محمدرضا شرف الدین گفت: جریان نفوذ مانع از ترویج مضامین دینی در همه ارکان جامعه شده است! وقتی برخی مسئولان عملکرد دینی ندارند چرا باید بقیه سراغ دین بروند؟ بنده متأسفم که باید عنوان کنم برخی در حال پیاده سازی سیاست های دیکته شده کاخ الیزه در کشور هستند و از این رو نه تنها در سینما که در بسیاری مراکز دیگر هم نشانی از دین مداری وجود ندارد. آنچه غربی ها برای ما می خواهند بی دینی است و متأسفانه نفوذی ها هم بر اساس خواسته آن ها جامعه را به سمت بی دینی هدایت می کنند.

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: مسئولان به سینمای دینی به عنوان کالای تاریخ مصرف گذشته نگاه می کنند و متأسفانه این دیدگاه غلط شان باعث افت تولید در این سینمای مهم و ارزشمند شده است. این باعث تأسف و شرمساری است که باید عنوان کنم مسئولان سینمایی ما فقط به فکر پست و میز خودشان هستند و هرگز به فکر ارتقای سینما و جامعه و نوع خوراک فرهنگی که به جامعه می دهند نیستند.

جواد حکمی مدرس حوزه علمیه و فیلمساز در خصوص لزوم توجه به دین در سینما گفت: از آنجا که بنده سابقه حوزوی و علاقه شدیدی به سینما دارم همواره مسأله دین در سینما برایم دغدغه بوده و معتقدم فیلم های دینی در سینمای ما بسیار ضعیف هستند چرا که بارها فیلم هایی در این حوزه تولید شده اند که به دلیل عدم آشنایی فیلمسازان با ابزار سینما عملکردی معکوس داشته اند. در بعضی مواقع نیاز است که ما مضامین دینی را از طریق سینما بازگو کنیم که اگر سواد سینمایی نداشته باشیم عملکرد ضد دین دارد! بنده بارها فیلم هایی را دیده ام که خیلی دغدغه مندانه تولید شده اند اما چون فیلمسازان شان با ابزار سینما آشنا نبودند برعکس عمل کردند و فیلم هایی ضعیف نتیجه تولیدات آن ها بوده است.

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سینما گفت: امروزه پدیده ای به عنوان سینمای دینی نداریم و تنها اندک فیلمسازان مومنی داریم که باور الهی دارند و به دلیل دغدغه مند بودن شان می خواهند در حوزه دین فعالیت داشته باشند از سوی دیگر افرادی هم هستند که چنین دغدغه و باورمندی ندارند و یا در اولویت شان نیست که دست به تولید چنین آثاری بزنند. این برای ما یک بزنگاه هست که چگونه می توانیم فیلم هایی با گرایش دینی بیشتر و تأثیرگذارتر تولید کنیم. ما در این حوزه دچار چالش و پارادوکس هستیم که ظاهر را بر باطن ترجیح می دهیم؛ بی شک یک فیلمساز مومن در سبک زندگی و شیوه تربیتی اش تفاوت بسیار زیادی با سایر فیلمسازان وجود داشته و دلیل گرایش وی به سینمای دینی هم همین شیوه تربیتی اش است.

سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص لزوم توجّه به دین در سینما گفت: پرداختن به مقوله بسیار مهم دین در سینما نیازمند داشتن اعتقاد است! قطعاً وقتی مدیرانی نسبت به این مقوله مهم دغدغه مند نباشند نمی توانند در این زمینه کار شایسته ای انجام دهند؛ زنده یاد فرج الله سلحشور سال ها قبل در برنامه «راز» مطلب بسیار جالبی را عنوان کردند که «مدیران فرهنگی ما به اندازه فاضلاب برای مقوله فرهنگ ارزش قائل نمی شوند!» و متأسفانه این عین حقیقت است! وقتی حضرت آقا راجع به اباحه گری فرهنگی و یا تهاجم فرهنگی صحبت می کنند و هشدار می دهند همه مدیران در خواب هستند. متأسفانه نه تنها در سینما که در تلویزیون و سریال سازی هم وضعیت همین است.

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: مدیران سینمایی معمولاً همه ساله برنامه های خود را اعلام می کنند و همواره شاهد هستیم که ادعای داشتن دغدغه در خصوص پرداختن به مفاهیم دینی، انقلابی و ارزشی را دارند اما از آنجا که بخش بیمار مدیریتی افسار تولیدات سینمایی را در دست گرفته هیچ توجهی به مفاهیم دینی، انقلابی و ارزشی نمی شود! واضح است هر مقوله ارزشی و انسانی، چه دینی باشد چه انقلابی یا مسائل روز مثل اقتصاد مقاومتی و شعائر سال که مقام معظم رهبری تعیین می کنند، مقولاتی هستند که پرداختن به آن ها در تولید آثار فرهنگی و هنری به ویژه تولیدات سینمایی و تلویزیونی جزو ضروریات محسوب می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.