یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد؛

وزیر ارشاد: برنامه روشنی برای توسعه تئاتر اصیل داریم/در همه شهرها نیازمند راه اندازی حداقل یک هنرستان پسرانه و دخترانه هستیم

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با تجلیل از فعالان این عرصه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عصر امروز یکشنبه ۲۱ آذر ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، هنگامه مفید، محمدحسین ناصر بخت، کوروش زارعی، مریم معترف، اردشیر صالح پور، اتابک نادری و تعدادی دیگر از هنرمندان تئاتر و فعالان عرصه نمایش های آیینی و سنتی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که مدیران اداره کل هنرهای نمایشی، مسئولان و مدیران شهری نیز حضور داشتند از تعدادی از هنرمندان فعال نمایش‌های آیینی و سنتی قدردانی شد و در حاشیه این مراسم نیز نمایش‌های آیینی و سنتی به اجرا درآمد. این رویداد به شکل آنلاین نیز از صفحه مجازی اداره کل هنرهای نمایشی و تلویزیون تئاتر ایران پخش می شد.

مراسم با تلاوت آیانی از کلام الله مجید آغاز شد و بعد از پخش کلیپی در ارتباط با شهید حاج قاسم سلیمانی و ویدئویی که به معرفی بخش های مختلف جشنواره می پرداخت، پیمان شیخی که اجرای برنامه را بر عهده داشت از داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

فتحعلی بیگی در سخنانی کوتاه ابتدا به ارائه آماری از آثار حاضر در جشنواره پرداخت و در ادامه عنوان کرد: باید از تک تک هنرمندانی که دعوت ما را لبیک گفتند، چه آنها که کارشان در جشنواره پذیرفته شد و چه آنها که نشد، تشکر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم. همچنین از مدیران و مسئولانی که ما را مورد حمایت قرار دادند، سپاسگزاری می کنم.

درخواست از وزیر ارشاد برای احیای کانون نمایش های آیینی و سنتی

وی ادامه داد: من به عنوان دبیر ۸ دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و به نمایندگی از هنرمندان این حوزه ۲ درخواست از وزیر محترم ارشاد دارم؛ اول احیای کانون نمایش های آیینی و سنتی که زمینه ساز تشکیل بنیاد نمایش های سنتی با تمرکز بر سه شاخه اجرا، آموزش و پژوهش شود و دوم صدور فرمان حمایت از اجرای عمومی آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره در سالن های تحت حمایت دولت. همچنین باید از طرف آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به گروه های حاضر در جشنواره اعلام کنم که ان شاءالله تا یکی دو روز آینده کمک هزینه ها پرداخت می شود.

بعد از پخش کلیپی در رابطه با آثار حاضر در جشنواره، هنرمندان به اجرای قطعات موسیقی و نمایشی پرداختند.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن حضور یافت و در سخنانی بیان کرد: لطف خدای بزرگ شامل حال ما شد که بعد از مدت ها که این بیماری منحوس اجتماعات فرهنگی و هنری ما را دچار وقفه کرده بود با اتفاقات خوبی که در زمینه واکسیناسیون افتاده و بیماری در حال کنترل است، بتوانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی همه اجتماعات را به صورت صددرصدی برگزار کنیم. خوشبختانه با همت ملت و دولت و اراده ای که برای انجام این کار مهم لازم بود امروز در سطح شهر تهران بالای ۷۰ درصد هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند که جای خرسندی دارد.

وی ادامه داد: حیات فرهنگی جامعه به وجود هنرمندان خلاق آن وابسته است و اگر در کشور آن روح نشاط و افتخار را می بینیم به لطف وجود هنرمندان عرصه های مختلف بوده است. خانواده تئاتر از جمله خانواده های نجیب و پرکار ماست که به حضورشان افتخار می کنیم به همین دلیل از برنامه های اصلی ما در دولت نگاه ویژه به فرهنگ اصیل و سنتی ایران در بخش های مختلف است. ما در بخش های مختلف کشور شاهد حضور هنرمندان بزرگی در عرصه سنتی و آیینی هستیم. من در این مدت کمی که از حضورم در وزارتخانه می گذرد به شهرهای مختلفی برای حضور در جشنواره های محلی رفتم که متاسفانه نتوانستم در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کنم. بنای من این است که تا جایی که امکان دارد در این برنامه ها حضور داشته باشم و بیشتر از اینکه این حضور حالت نمادین داشته باشد برای حل مسایل و مشکلات این عزیزان خواهد بود.

درخواست وزیر از هنرمندان برای تحکیم ارتباطشان با وزارت ارشاد

وزیر ارشاد یادآور شد: ما برنامه روشنی برای توسعه تئاتر اصیل داریم و آقای سالاری در معاونت هنری به این نکته توجه داشته باشد که در همه مناطق کشور این فضای فرهنگی و هنری فراهم شود. وظیفه ما ایجاد فضای پرنشاط برای همه نقاط کشور است. تلاش ما این است که موانع را برطرف کنیم از این رو در دانشگاه ها نیاز به توسعه رشته های هنری خواهیم داشت. همچنین در همه شهرها نیز نیازمند راه اندازی حداقل یک هنرستان پسرانه و دخترانه هستیم.

وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: از همه هنرمندان خواهشمندیم ارتباط خود را با وزارت ارشاد تحکیم ببخشند. در همه سفرهای استانی سه ماه اخیر تلاش ما بر رونق زیرساخت های فرهنگی بوده است و دولت تصمیم دارد فضا و زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت ها را فراهم کنم. ان شاءالله شاهد گسترش بیش از پیش همه فعالیت های فرهنگی و هنری در ایران عزیزمان باشیم.

در ادامه با حضور وزیر ارشاد، غلامرضا منتظری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و اسماعیل خلج با اهدای لوح تقدیر از علی صدیقیان نوازنده پیشکسوت شبیه خوانی، ساسان مهرپویان خیمه شب‌باز و هنرمند نمایش ایرانی، علی یداللهی نقش پوش، عروسک گردان و هنرمند نمایش های سنتی، ملیحه حاجیلو و شهره اشتری بازیگر نمایش های ایرانی، شهناز روستایی نمایشنامه نویس، مرجان صادقی و پریسا سیمین مهر نقال و بهناز مهدی خواه از هنرمندان خیمه شب باز به پاس سال ها تلاش مستمر در اجرای نمایش های آیینی و سنتی قدردانی شد. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی نیز به امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش های آیینی و سنتی تعلق گرفت.

پیمان شیخی نیز با نام بردن از اختر تاجیک عکاس پیشکسوت تئاتر از این هنرمند قدردانی کرد. اجرای سیاه بازی توسط جواد انصافی و علی یدالهی و شاهنامه خوانی توسط رسول نجفیان از بخش های دیگر مراسم اختتامیه بود.

با پخش تصاویری یاد و نام هنرمندانی که در اثر بیماری کرونا از بین ما رفتند، گرامی داشته شد و پس از آن بخش هایی از تعزیه مسلم با هنرمندی سید محسن هاشمی و حسین حیدری به نمایش درآمد.

در بخش پایانی مراسم با حضور علی امام مدیر عامل مترو، محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱، محمد حسین ناصربخت، کوروش زارعی، هنگامه مفید و مریم معترف از بازی نامه نویسان به شرح زیر تقدیر شد:

تقدیرشدگان:

محمد فخرایی مطلق برای نگارش «جنگ نامه ای برای قحطی زدگان»

علی عزیزی برای «مجلس شبیه خوانی آزمون فریدون»

مهدی دریایی برای نگارش «مجلس نامه مقرب الخالقان»

محسن سلیمانی برای نگارش «هفت خوان رخش و رستم»

برگزیدگان:

هیات داوران سه اثر را بدون اولویت و رتبه به عنوان برگزیده اعلام کرد.

شاپور ترکمنی سرایی برای نگارش «جیک و بوک»

شهرام احمدزاده برای نگارش «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه گو»

نیما جهان پور برای نگارش «روایت آنکه صبور بود که حکمت پرودگار دید و رافت سلطان»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.