شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

آسیب شناسی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛

مشکلات عمده چهلمین جشنواره فیلم فجر چه بود؟/ از غیبت دبیر و عدم شفاف سازی در خصوص مسائل اجرایی تا بی تدبیری در روزهای قرمز کرونایی

یازدهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: در حالی که انتظار می رفت چهلمین جشنواره فیلم فجر در سال رسیدن به بلوغ و تکامل خود با درایت، نظم و انضباط ویژه برگزار شود، اشکالات ساختاری و محتوایی در این رویداد سینمایی خارج از انتظار بود به نحوی که عده ای از منتقدان و اهالی رسانه که سال های متمادی سابقه حضور در این رویداد سینمایی را داشتند موکداً تأکید می کردند که یکی از ضعیف ترین دوره های جشنواره فجر را شاهد هستند. وعده های مسئولان جشنواره تقریباً در اکثر موارد محقق نشد و ابهام و تیرگی جای شفاف سازی را گرفت؛ در این یادداشت سعی شده نگاهی گذرا به برخی از مهمترین مشکلات چهلمین جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

سیدرضا منتظری: بی تردید یکی از عمده ترین معضلات برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر بی تدبیری صرف در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بود. در حالی که مسئولان این رویداد سینمایی ماه ها قبل از برگزاری این جشنواره شعار رعایت شیوه نامه های بهداشتی را می دادند در نهایت تعجب شاهد بودیم که در ایام برگزاری جشنواره حتی به صورت رندومی از هیچ یک از حضار نه کارت واکسیناسیون درخواست شد و نه حتی یک تب سنجی ساده از آن ها صورت گرفت.

بدترین اتفاق اینکه تا روزهای پایانی برخلاف وعده های مسئولان جشنواره حتی امکان تست گیری از حاضرین مهیا نبود و در روزهای پایانی هم که این امکان فراهم شد نه از تست پی سی آر خبری بود و نه از تست آنتی ژنیک و تنها با یک سری از رپیدتست هایی که در داروخانه ها به فروش می رسد و ضریب خطای بسیار بالایی دارد از متقاضیان تست گرفته می شد که اغلب آن ها به صورت کاذب منفی بود و همین باعث شد تا بخشی از خبرنگاران، عکاسان و منتقدان به کرونا مبتلا شوند.

علاوه بر تمامی این بی تدبیری ها از سوی دست اندرکاران چهلمین جشنواره فیلم فجر در اتفاقی عجیب شاهد بودیم که اولین روز برگزاری جشنواره نشست های خبری در یکی از سالن های کوچک برج میلاد برگزار شد در صورتی که تجربه خوب برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ثابت کرده بود که این نشست ها باید در سالن اصلی برج میلاد برگزار شوند.

علاوه بر این صدور کارت های تردد روزانه و صدور زیاد کارت رسانه برای متقاضیان یکی دیگر از نقاط ضعف این رویداد سینمایی بود و شاید به همین علت است که برخلاف وعده ها روابط عمومی جشنواره فیلم فجر هنوز لیست درخواست کنندگان و دریافت کنندگان کارت رسانه به صورت رسمی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته و همه چیز در جشنواره به صورت ابهام آمیز پیش رفته است و هیچ شفافیتی در خصوص کارها وجود نداشته و این در حالی است که طی سال های اخیر اغلب مسائل جشنواره با شفاف سازی انجام می شد.

همچنین برخلاف وعده مسئولان جشنواره برای برچیدن بساط شوآف های غربی مانند فرش قرمز در این رویداد سینمایی به ظاهر این بخش از جشنواره حذف شده بود اما در عمل مراسم فتوکال برقرار بود و عده ای از سلبریتی ها فرصتی داشتند تا با لباس های عجیب و غریب در جشنواره فجر انقلاب به خودنمایی بپردازند و جلوی دوربین عکاسان و فیلمبردارانی که در یکدیگر می لولیدند جولان دهند!

حضور انبوهی از فیلم های ضعیف در این رویداد سینمایی که داد سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان را درآورده بود نیز یکی دیگر از نقاط ضعف جشنواره چهلم بود. بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان حیرت زده از حضور فیلم های به شدت ضعیف و نازل در این رویداد سینمایی خواستار پاسخگویی دبیر جشنواره و همچنین اعضای هیأت انتخاب در خصوص چرایی حضور این آثار در جشنواره فجر انقلاب بودند که در نهایت بهت و تعجب بهروز افخمی عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره واکنش اهالی رسانه و منتقدان به حضور فیلم‌های سینمایی «ماهان» و «لایه‌های دروغ» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: من این ۲ فیلم را ندیده‌ام، یعنی پنج یا ۶ فیلم از ۶۰ اثری که به ما نمایش داده شد، یا ناقص دیدم و یا اصلاً ندیدم. درباره این فیلم‌ها به آرای اعضای هیات انتخاب مراجعه می‌کردم تا ببینم فیلم را پذیرفته‌اند یا نه!

افخمی ادامه داد: «لایه‌های دروغ»، «ماهان»، «بیرو» و یک فیلم را دیگر را من ندیدم و به آن نمره ندادم. در حقیقت نمره دیگر اعضای هیات انتخاب را پذیرفتم و متوجه شدم فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ نمره آورده است. در این میان شنیده‌ام فیلم «بی رو» خوب و چیزی میان فیلم مستند و داستانی است، اما من هم درباره فیلم‌های «لایه‌های دروغ» و «ماهان» زیاد شنیده‌ام که در سطح مسابقه نبوده‌اند.

این اظهارات افخمی با انتقادات بسیار جدی از سوی اهالی سینما، رسانه و منتقدان روبرو شد که در نهایت وی مجبور شد ضمن مصاحبه ای با ستاد جشنواره حرف های خود را پس بگیرد!

عدم حضور دبیر جشنواره در روزهای ابتدایی این رویداد و عدم تعیین رسمی قائم مقام وی در این رویداد سینمایی نیز یکی دیگر از اشکالات عمده فجر چهلم بود. حذف سیمرغ مردمی در دقیقه ۹۰، قطع شدن صدا در پخش زنده تلویزیونی برنامه اختتامیه جشنواره، لو رفتن لیست برندگان نهایی سیمرغ قبل از مراسم اختتامیه و انتشار آن در یکی از سایت های فروش بلیت سینما از جمله سایر ضعف های آشکار این رویداد سینمایی بودند.

علاوه بر این ها انتشار نسخه قاچاق یکی از فیلم های حاضر در جشنواره در ساعات پایانی مراسم اختتامیه ثابت کرد که دست اندرکاران این رویداد سینمایی حتی نتوانسته اند از حقوق فیلمسازان صیانت کنند همانطور که نتوانستند از لیست برندگان که هیأت داوران در اختیار آن ها قرار داده بود صیانت نمایند!

به همه این اشکالات ریز و درشت باید دیده شدن فیلم ها قبل از آغاز جشنواره توسط برخی منتقدان را نیز اشاره کرد که بدون اطلاع صاحبان آثار فیلم ها را تماشا کرده بودند و حتی در صفحات شخصی شان مبادرت به اسپویل کردن این آثار کرده بودند که البته دبیرخانه جشنواره با قاطعیت هرگونه در اختیار گذاشتن نسخ فیلم ها برای این منتقدان را تکذیب کرد.

حال پرسش اینجا است که با این همه ضعف آشکار در جشنواره چهلم چه تدبیری برای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را که قرار است به صورت بین المللی برگزار شود صورت خواهد گرفت تا شاهد این حاشیه های ریز و درشت نباشیم؟!

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۳:۵۳
    0 0
    اقا دبیر کرونا گرفته بازم بیاد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.