چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

معاون وزیر ارشاد مطرح کرد:

حساب پردرآمدها را از اکثریت اهالی هنر جدا کنیم

مالیات

سینماپرس: معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حذف معافیت مالیاتی هنرمندان که طی روزهای گذشته محل بحث و تبادل نظری طیف وسیعی از جامعه فرهنگ و هنر کشور بوده، انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از هنرمندان به لحاظ معیشتی در طبقه پایین یا متوسط جامعه قرار دارند و بازگرداندن مالیات برای این طبقه در بودجه سال آتی فشار زیادی را بر آنها وارد می‌کند.

سید محمد هاشمی تصریح کرد: شفاف سازی در نظام مالیاتی و لزوم اخذ مالیات از هنرمندانی که درآمدهای میلیاردی دارند اتفاق مبارکی است و بی‌شک امر عادلانه‌ای است که باید انجام پذیرد، اما باید حساب چهره‌های معدود هنرمندی را که درآمدهای میلیاردی دارند از قاطبه جامعه هنری جدا کرد. ما در اقشار مختلف هنرمندان از جمله نویسندگان، اهالی تئاتر و هنرهای تجسمی و… شاهد مشکلات جدی معیشتی هستیم که در دوسال اخیر و به خاطر شیوع بیماری کرونا بیشتر هم شده که حمایت بیشتر از این افراد را طلب می‌کند. در بدنه سینما هم نزدیک به ۱۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که اکثریت آنها به لحاظ مالی و معیشتی شرایطی بسیار متفاوت از چهره‌های معروف با درآمدهای میلیاردی دارند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، هنرمندان بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، اکنون نیز امیدواریم همانطور که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با ادامه معافیت مالیاتی عموم هنرمندان که وضع اقتصادی نامناسب یا معمولی دارند، موافقت کنند. به هر حال در جامعه هنری بسیار پیش می‌آید که برخی هنرمندان در طول چند ماه درآمد مناسبی دارند اما در سایر ماه‌های سال هیچ درآمدی ندارند و به همین دلیل برآیند وضعیت مالی و معیشتی خوبی را در طول سال تجربه نمی‌کنند که حمایت از این جامعه وظیفه دولت و مجلس است و موضوع معافیت مالیات برای این قشر بخشی از چتر حمایتی قانون از جامعه فرهنگ و هنر کشور است.

هاشمی با اشاره به زیان مستقیم مردم از کوچک شدن سبد کالاهای فرهنگی در سال‌های اخیر ادامه داد: امروز که با چالش‌های اقتصادی فراوانی رو به رو هستیم، کالاهای فرهنگی نخستین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار حذف می‌شود. و اضافه شدن مالیات بر قیمت کالاهای فرهنگی می‌تواند قیمت تمام شده این محصولات را افزایش داده و باعث کوچک‌تر شدن سبد فرهنگی خانواده‌ها گردد.

طبق قانون بودجه مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شده بودند که این معافیت در بررسی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و قرار است این موضوع در صحن علنی به رای گذاشته شود که حذف این معافیت موجب اعتراضاتی در صنوف مختلف هنری و فرهنگی کشور شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.