دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی در حوزه فرهنگ و هنر/۵

شمقدری: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران خام است نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود/ امروزه حوزه فرهنگ به شدت مورد تاخت و تاز دشمنان انقلاب قرار گرفته است

سخنرانی جواد شمقدری در دیدار هنرمندان با رئیس جمهور

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود؛ ما تا زمانی که با این قبیل مدیران که اغلب دغدغه فرهنگ ندارند و صرفاً می خواهند در پست های مدیریتی حضور داشته باشند روبرو هستیم اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود و این عرصه به حال خود رها شده باقی خواهد ماند.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروزه حوزه فرهنگی به شدت مورد تاخت و تاز دشمنان انقلاب قرار گرفته است؛ مدیرانی که در رأس کار هستند باید بدانند و آگاه باشند که دشمن بیکار نمی نشیند و با همه ظرفیت به میدان آمده اما ما خوش خیال هستیم و فعالیت مان محدود به برخی کارهای ظاهری شده است.

وی متذکر شد: حوزه فرهنگ و هنر نیازمند طراحی و ترسیم نقشه راه است؛ این باعث تأسف است که ما امروزه در اغلب حوزه ها به صورت باری به هر جهت عمل می کنیم و به ویژه کارهای فرهنگی مان نتایج دلخواه نیروهای انقلابی را نداشته اند. بی شک برای رسیدن به فرهنگ انقلابی در سطح کشور نیازمند همت والای هنرمندان و مدیران فرهنگی هستیم تا مسیر درستی را پیش بگیرند و نگذارند این حوزه بیش از پیش دچار ولنگاری شود.

شمقدری با تأکید بر اینکه اگر مدیر طرح و برنامه دقیقی در اختیار داشته باشد و تلاش کند آن را اجرا کند نیاز به کارهای نمایشی و ارائه گزارش و... نمی بیند متذکر شد: مدیرانی که طرح و برنامه ندارند می خواهند با شعار و نمایش خود را مشغول به کار نشان دهند! بی شک حوزه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چنین مدیرانی را طلب نمی کند! ما مدیرانی را که فاقد طرح و برنامه هستند نمی خواهیم. ما نیازمند مدیرانی هستیم که طرح و برنامه جدی برای رفع بحران در حوزه فرهنگ داشته باشند و مهمتر از آن همتی والا برای اجرایی کردن آن طرح ها داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی با انتقاد از برخی رسانه ها خاطرنشان کرد: این باعث افسوس است که برخی رسانه ها از این نوع مدیران نمایشی و ظاهرگرا و شعار ده پشتیبانی می کنند! این رویه کاملاً آسیب زا است. در همه عرصه ها چنین اتفاقی آسیب زا است اما در حوزه فرهنگ به دلیل اینکه تأثیرات عمیق ماندگار دارد آسیبش بیشتر است.

کارگردان سریال های تلویزیونی «روزهای ابدی» و «فرستاده» در همین راستا ابراز داشت: ما نباید فراموش کنیم وقتی یک مدیر کار نمایشی می کند دیگرانی که خبر ندارند آن کار نمایشی است احساس می کنند فرهنگ و هنر خاصیتی ندارد و همین باعث می شود تا برنامه هایی که می توانند اثرات خوب فرهنگی داشته باشند نیز نادیده گرفته شوند. از این رو باید با چنین مدیرانی برخورد قاطعانه و جدی صورت بگیرد و تنها مدیرانی در رأس کار باشند که دغدغه مندانه، متعهدانه و دلسوزانه می خواهند در راستای توسعه و اعتلای حوزه فرهنگی و هنری کشور گام بردارند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۳
    0 0
    تکبیر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.