دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۴

تجار: فقدان مطالعه در اکثریت فیلمسازان سینما باعث شده تا آن ها به جای شهد و شربت، سم و زهر به خورد مخاطبان بدهند/ مدیران فرهنگی باید جلوی آثار فرومایه را بگیرند

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: بدیهی است که پدیدآورنده کالای فرهنگی زمانی که مطالعه داشته باشد می تواند برای انتقال داده های ذهنی خود در قالب اثری که تولید می کند عملکرد بهتری داشته و کالایی را در اختیار مخاطب قرار دهد که برای جامعه دارای اثرات مثبت باشد اما فقدان مطالعه در اکثریت فیلمسازان سینما باعث شده تا آن ها به جای شهد و شربت، سم و زهر به خورد مخاطبان بدهند.

عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث شرمساری است برخی فیلمسازان سینما که خودشان را مولف می دانند ارتباط شان با مطالعه کاملاً قطع شده و این قطع ارتباطات باعث شده از نظر وسعت دید و هنرشناسی دچار کاستی های جدی شوند و تأثیرات منفی روی خروجی آثارشان دیده شود.

وی ادامه داد: این حجم وسیع از آثار خام و ضعیف و فرومایه در محتوا و عاری از هنر که این روزها روی پرده سینماها می بینیم به دلیل عدم مطالعه و دانش کافی سازندگان است. بخش اعظمی از این افراد بنا به سلایق شخصی خود و تنها برای کسب مادیات تلاش می کنند و هیچ دغدغه ای برای ارتقای سطح فرهنگی و هنری آثارشان ندارند.

تجار با تأکید بر اینکه ضرر این این قبیل آثار تا ابد ادامه دارد تصریح کرد: سازندگان این گونه آثار که از فرهنگ برای کاسبکاری خود استفاده می کنند باید بدانند اگر در این دنیا پاسخگوی اعمال و رفتارشان نباشند باید در دنیای عقبی پاسخگوی این رفتار زشت خود که بر ضد منافع جامعه است باشند.

این نویسنده سپس با انتقاد شدید از انفعال مدیران فرهنگی و سینمایی در مواجهه با پدیده شوم سطحی نگری و فرومایگی در آثار سینمایی گفت: مدیران فرهنگی باید جلوی آثار فرومایه در سینما را بگیرند؛ این قبیل افراد که فرهنگ را وسیله ای برای ارتزاق خود کرده اند نباید بتوانند به راحتی در این عرصه فعالیت کنند. مدیران فرهنگی قطعاً می توانند نقش موثری در بهبود شرایط فرهنگی کشور داشته باشند و باید از جایگاه و سمتی که در آن قرار دارند به درستی بهره ببرند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: واضح و مبرهن است که مطالعه یکی از پایه های رشد هنرمند است؛ یک هنرمند تا ورودی مناسب نداشته باشد نمی تواند خروجی قابل قبولی از خود ارائه کند. هنرمند باید با مطالعه میزان دانش و ذوق خود را پرورش دهد تا دچار رخوت و سکون نشود. یک هنرمند باید دانش خود را در زمینه های مختلف عمق ببخشد و هرگز دچار ایستایی نشود، همه این ها با مطالعه امکان پذیر است و اگر هنرمندی مطالعه نکند نمی تواند به این مهم دست یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.