سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

گلایه از بودجه حدود ۳ میلیارد تومانی یک برنامه گفتگو محور!

تهیه‌کننده «زندگی پس از زندگی» : هر قسمت ۸۰ میلیون تمام شد/ شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم!

برنامه زندگی پس از زندگی

سینماپرس: عباس موزون تهیه‌کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» با همراهی محمدامین نوروزی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به ارائه توضیحاتی درباره فصل اخیر این برنامه پرداختند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» با حضور عباس موزون تهیه‌کننده و مجری این برنامه و محمدامین نوروزی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما ظهر امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سازمان صداوسیما برگزار شد.

محمد امین نوروزی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فرآیند تولید فصل اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: به خاطر محدودیت مالی به همه آن چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم نرسیدیم. با پربیننده شدن فصل دوم، گفتم برای فصل سوم به هر آنچه مدنظرمان است برسیم. مثلاً می‌خواستیم تجربه‌گر خارجی به ایران بیاوریم تا برنامه بعد بین‌المللی پیدا کند تا همه بدانند این موضوع مختص شیعیان نیست، بلکه موضوع روز جهان است. ما با توجه به بازخوردهایی که از خارج از کشور گرفتیم متوجه شدیم مخاطبان خارجی داریم. مثلاً مخاطبی می‌گفت یکی از آشنایانش از کانادا تحول پیدا کرده‌است.

نوروزی در ادامه افزود: ابایی ندارم بگویم هر قسمت ۸۰ میلیون تمام شد. نیمی از پول خرج دکور و سوله شد. هزینه هنگفتی برای سوله خرج کردیم. همه کارها مستلزم هزینه بود، الان می‌توانیم از هند و اروپا مهمان بیاوریم ولی این موضوعات پول می‌خواهد، ما مهمانان خودمان را از ایران با هزینه حداقلی آوردیم. در فصل سه با اینکه ایده‌هایی داشتیم با محدودیت مواجه بودیم نمی‌دانم خودمان را باید به چه کسی اثبات می‌کردیم تا کار پرتوان‌تر باشد. انگار در یک ندیده شدن در سازمان بودیم!

افتخار صداوسیما ساخت برنامه‌های کپی است!؟

وی ادامه داد: من برنامه ساز می‌دانم همین الان برای برنامه‌های دیگر چندین برابر پول خرج می‌شود، برنامه‌ای که مخاطب خود را دارد چرا نباید با آن با دست بازتر رفتار شود؟ بگذارند همین برنامه را به بهترین شکل انجام بدهیم. افتخار برای صدا و سیما این است که برنامه‌های کپی بسازد؟ در حالی که این برنامه می‌تواند توسط دیگر کشورها کپی شود. من نمی‌گویم مثل برنامه‌های دیگر پول داشته باشیم اصلاً این برنامه اگر این همه پول واردش شود، خراب می‌شود کمااینکه برای فصل دوم مطرح شد اسپانسر بگیریم اما من مخالفت کردم.

نوروزی تأکید کرد: دنبال این نیستم که درآمدهای کذایی برنامه‌های دیگر صرف این برنامه شود، اما این برنامه باعث افتخار است و باید روی دست بگیرند، برنامه‌های کپی که افتخاری ندارد، شما می‌توانید بروید این برنامه را در یوتیوب ببینید، این برنامه‌ای است که موجش در دیگر کشورها راه افتاده و ما در پخش بین‌المللی و توزیعش ضعیف هستیم. خواهشم این است که بتوانیم برای فصل بعد اتفاق خوبی رقم بزنیم. پیدا کردن تجربه‌گر سخت است ما برای حفظ تنوع ساختاری و محتوایی الزاماتی داریم.

وی افزود: به فکر فروش خارجی هم هستیم با آقای برهمانی معاون جدید سیما صحبت کردیم و در یوتیوب به شکل مالی برای این برنامه درآمدزایی می‌شود. با ترکیه و عراق صحبت‌هایی شده چون زمینه این امر وجود دارد.

موزون: معدل واکنش مراجع دینی عالی بوده است

عباس موزون هم در ادامه این نشست بیان کرد: بحث بودجه‌ها و هزینه‌ها مهم است و فکر نمی‌کردم آقای نوروزی این حرف‌ها را بگویند. ایشان سیر تا پیاز مسأله را درون سازمان گفتند. من هم همین بحث را ادامه می‌دهم. یادم است یکی از مسئولان سازمان تماس گرفت و گفت می‌خواهیم از شما تشکر کنم. ایشان گفتند وقتی رقم کار را شنیدم تعجب کردم. همه کسانی که در کار ما هستند چند وظیفه‌ای هستند. در ده‌ها نفری که در این برنامه هستند تنها یک نفر یک کار را انجام می‌دهد و بقیه هر کدام ۶، ۷ کار را بر عهده می‌گیرند. مثلاً آنچه که شما می‌دانید این است که من پنج وظیفه در این برنامه دارم در حالی که تعداد وظایف هر کدام از ما زیاد است. اتفاقاً هر کدام از کارها را هم حرفه‌ای انجام می‌دهیم. ما در مباحث فنی مانند تدوین و تصویربرداری خلاق هستیم.

وی درباره قضاوت مراجع دینی نسبت به این برنامه هم بیان کرد: معدل این واکنش‌ها تا به امروز عالی بوده و تشویق و تمجید و نقدهای دلسوزانه برای تقویت کار داشته‌اند.

موزون درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به روایت یکی از تجربه‌گران که از ملاقات با حاج قاسم سلیمانی گفته بود هم توضیح داد: از چپ و راست به این برنامه انتقادهایی را وارد کردند. اصلاً شما فرض کنید حاج قاسم هنوز در بدن خود بود. آقایان سیاسی که به این روایت هجمه کردید آیا زمانی که حاج قاسم در بدن خود بود، تنه‌ای به دیدگاه سیاسی شما می‌زد؟ مشکل شما در برخورد روح آن دو چه بود؟ ایشان که هیچ گاه بحث سیاسی نداشته است.

وی افزود: فصل سوم برنامه بیشتر رسانه‌ای شد، ما سال گذشته هم از نظر تعداد مخاطب به این ارقام رسیده بودیم اما مردم رسانه نیستند، رسانه‌ها هر کدام از یک خطی هستند. بعد از برنامه مربوط به حاج قاسم که تجربه‌گری از ملاقات روح ایشان گفت، خطوط رسانه‌ها و توجه آن‌ها به برنامه بیشتر شد.

موزون درباره واکنش مردم هم گفت: مردم توجه زیادی به برنامه داشته‌اند، مثلاً بعد از برنامه مربوط به تجربه خودکشی، عده‌ای می‌گفتند از خودکشی منصرف شده‌اند. هفته پیش خانم دکتر فیاض در صفحه شخصی خود نوشتند که فردی به او مراجعه کرده و گفته به دلیل خیانت شوهرش می‌خواسته خودش را بکشد اما این برنامه را دیده و منصرف شده است. خانم دکتر گفتند من برنامه «زندگی پس از زندگی» را ندیده‌ام اما اگر تنها فایده این برنامه همین انصراف یک نفر از خودکشی باشد، کار خودش را انجام داده است.

وی افزود: عراق و ترکیه به دنبال این برنامه هستند. ساکنان روسیه با ما تماس گرفتند و گفتند می‌خواهیم این برنامه را ترجمه کنیم. وقتی برنامه‌ای هست که جان نجات می‌دهد، چرا نباید مورد حمایت قرار بگیرد. یادم است هزینه قندان دکور یک برنامه چند برابر کل بودجه فصل سه برنامه ما بود!

مجری و تهیه‌کننده «زندگی پس از زندگی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بعضی وقت‌ها تجربه‌گر ها موانع درون خانوادگی دارند، مثلاً می‌گویند اگر این نکته را بگوییم در خانواده دعوا می‌شود اما ما این‌طور نیستیم که مهمان را دعوت کنیم و بگوییم خودت به استودیو ما بیا. ما با خانواده‌ها دوست می‌شویم، با تجربه‌گر رفیق می‌شویم، استخر می‌رویم و بعضاً آنها را آشتی می‌دهیم.

شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم!

وی ادامه داد: شرم دارم که برخی می‌گویند به مهمانان پول داده‌ایم. در کل سه فصل یک نفر مشکل شدید مالی داشت برای اینکه دخترش را می‌خواست به خانه بخت بفرست، تجربه عالی و درست و صحیحی داشت. به او گفتم چشم این مسأله را حل می‌کنم. با یک موسسه خیریه صحبت کردیم تا جهیزیه او تأمین شود، اما همان لحظه تجربه‌گر را کنار گذاشتیم. از ترس اینکه بگویند چون جهیزیه را دادیم این‌چنین شد. امسال این تهمت را به ما زدند. قوی‌ترین سند ما برای روایت‌ها، تجربه ایمان عبدالمالکی است که آن را برای مراجع تخصصی خارجی هم ترجمه می‌کنیم. این را موسسه‌ها نمی‌توانند تایید نکنند. یک بیمارستان آن را تایید کردند. بیمارستان شهید چمران، آن بخشی که او بود را می‌خواهند به نام او نامگذاری کنند. یکی از تجربه‌گران فصل سه تماس گرفت و گفت کسی با لهجه ایرانی‌های خارج از کشور پیش ما آمد و گفت ما به تو ارز دیجیتال می‌دهیم اما جلوی دوربین ما بگو پول گرفتی و در برنامه حرف زدی!

موزون افزود: ما برای همین به پلیس مراجعه کردیم، نگاه کنید کار الان به این جاها کشیده است. اول تهمت می‌زدند وقتی می‌بینند تهمت نگرفته است، به سراغ تجربه‌گرها و چنین مواردی می‌روند، یا یک نفر از سوئد با تجربه‌گران تماس گرفته و گفته می‌خواهیم به شما پول بدهیم، ببینید به چه دست و پایی افتاده‌اند. ببینید این برنامه تا کجا اثرگذار بوده است.

کارشناس مذهبی حاضر در این نشست هم در توضیحاتی گفت: خاطرم هست فصل اول آقای موزون تماس گرفتند و گفتند احساس می‌کنم این برنامه اگر روی آنتن برود حوزه ممکن است واکنش منفی داشته باشد و کمی نگرانم. به او گفتم اصلاً نگران نباش، مطمئن باش چنان جایگاهی پیدا می‌کند که حد ندارد. من در متن حوزه هستم و می‌دانم چنان به آن در تمام سطوح علمی اقبال شده که گفتنی نیست. من مکرراً شنیده‌ام که مردم گفته‌اند بعد از چهل سال برنامه‌ای در قد و قواره جمهوری اسلامی ساخته شده است. گفته‌اند ما ماهواره داشتیم و هیچ برنامه تلویزیونی نمی‌دیدیم اما الان برنامه «زندگی پس از زندگی» را می‌بینیم. بسیاری هم می‌گفتند چرا برنامه در کل سال پخش نمی‌شود. بسیاری گفتند برنامه‌ای در قد و قواره تلویزیون می‌بینیم که از صدها هزار منبر اثرگذارتر است، از بسیاری کتب دینی بهتر است، فضا به شدت عالی پیش رفته است، قرار بود عالم غیب کاملاً غیب باشد اما حالا آن عالم غیب را از زبان تجربه‌گران لمس می‌کنند.

موزون هم عنوان کرد: در طول تاریخ، دانش بشر مرحله به مرحله د رحال دقیق‌تر شدن است، ارتباطات باعث شده داده‌های پژوهشی با هم مرتبط‌تر شود. در طول تاریخ افراد برای کسانی که غیر سالک، غیر عالم و غیر عارف هستند این تجربه‌ها را خواب می‌پنداشتند، افراد این تجربه‌ها را دسته‌بندی می‌کردند اما صرفاً در دسته‌بندی اشتباه رخ داده درواقع می‌گفتند اگر تو عالمی تجربه تو قبول است اما اگر عالم نیستی تو خواب دیده‌ای، این دسته‌بندی غلط بوده است. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.