سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

پاسخ مدیر «جشنواره کن» به انتقادات؛

تیری فرمو: زمان می‌برد تا سینما خودش را پیدا کند/جشنواره سال گذشته مورد هک قرار گرفته بود!

تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن

سینماپرس: «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن در نشست خبری پیش از آغاز این رویداد به برخی انتقادات از عدم تنوع نژادی و حضور کمرنگ کارگردانان زن تا مشکلات فنی بلیت فروشی پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از اسکرین، ‌ «فرمو» مدیر باسابقه جشنواره کن درباره کمبود آثار ساخته شده توسط فیلمسازان کشورهای آفریقایی در این دوره از جشنواره کن توضیح داد که زمان می‌برد تا سینما خودش را پیدا کند و به عنوان نمونه‌ به فیلم «پدر و سرباز» حاضر در بخش نوعی نگاه کن اشاره کرد که محصول مشترک فرانسه و سنگال است و در هر دو کشور فیلمبرداری شده است که البته توسط «متدی واداپید» کارگردان مرد سفیدپوست ساخته شده است.

امسال فیلم «سلام» ساخته «آن سیسه» که در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره حضور دارد تنها فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان سیاه پوست در میان ۷۰ فیلم بخش رسمی کن به جز بخش‌های کلاسیک و سینه‌فونداسیون است.

مدیر جشنواره کن همچنین گفت: فراموش نکنید که ما از دو سال همه‌گیری کرونا خارج شده‌ایم و برخی کشورها سخت‌تر از سایرین ضربه خوردند. شرایط ساخت فیلم در فرانسه توانسته در روند استاندارد بازگردد که در همه کشورهای دیگر این شرایط ممکن نبوده است. بیایید پیش از نتیجه گیری کمی صبر کنیم.

«فرمو» همچنین به مشکلات فنی وب‌سایت فروش بلیت که باعث ایجاد دردسر برای روزنامه نگاران و منتقدان و دیگر شرکت‌کنندگان شده بود نیز پاسخ داد و فاش کرد که جشنواره سال گذشته مورد هک قرار گرفته بود و ربات‌ها در آن واحد تا ۵۰۰ بلیط درخواست می‌کردند و به همین دلیل سایت از دسترس خارج می‌شد.

او همچنین با رد کردن این موضوع که او خواسته نوشته‌های روزنامه‌نگاران را تغییر دهد یا برخی از سوالات را حذف کند تاکید کرد: «هیچ خودسانسوری وجود ندارد. اگر مصاحبه‌ای انجام می‌دهم و روزنامه‌نگار قبول کند طبق یک سنت فرانسوی، مصاحبه‌ را پیش از انتشار بازخوانی می‌کنم و اگر بخواهم چیزی را تغییر می‌دهم اما متن روزنامه نگار را تغییر نمی‌دهم».

او موضع خود را در مورد عدم حضور کارگردانان زن در جشنواره تکرار کرد و گفت: «هیچ قانون و سهمیه ای برای برابری جنسیتی وجود ندارد و فکر نمی‌کنم در مجموع پنج فیلم از ۲۱ فیلمی که در رقابت توسط زنان کارگردانی شده‌اند، «آنقدر کم» باشد و اینکه جشنواره مفتخر است که چندین جایزه مهم را در رویداد سال گذشته به زنان داده است؛ از جمله نخل طلایی، دوربین طلایی و جایزه نوعی نگاه.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از امروز ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) کلید می‌خورد و تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت و میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان و چهار هزار نفر از اهالی رسانه از ۷۵ کشور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.