شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

لوریس چکناواریان:

دستمزد اهالی موسیقی و در صدر آنها نوازندگان ناامید کننده است!

ارکستر مجلسی ارمنستان به رهبری لوریس چکناواریان

سینماپرس: لوریس چکناواریان گفت: طبیعتا وجود یک مشاور حقوقی باعث می‌شود که اهالی موسیقی در هنگام عقد قرارداد مشکلات کمتری را پیش روی خود داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، لوریس چکناواریان در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی گفت: در حال حاضر به دلیل دو سال تعطیلی کرونایی قطعات زیادی را آماده اجرا دارم، این دو سال زمان خوبی بود تا بتوانم بیشتر روی کارهایم وقت بگذارم و توانستم قطعات خوبی را تولید کنم.

وی درباره آخرین وضعیت جسمانی خود اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که طی دو سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا نشدم زیرا قطعا در سنی که من دارم این موضوع نگران کننده می‌شد، البته این را هم بگویم که به شدت رعایت کردم و نگذاشتم تا این بیماری برایم خطری ایجاد کند. البته تزریق واکسن هم این رعایت‌ها را تکمیل کرد.

چکناواریان در همین راستا ادامه داد: حال بعد از تمام سختی‌هایی که کرونا به ما تحمیل کرد وقت آن رسیده تا بار دیگر روی پایمان بایستیم. اهالی موسیقی قطعا یکی از بزرگترین ضربات را متحمل شدند، بیکاری، نبود کنسرتها و همین طور شرایط بد روحی جامعه به سبب درگذشتگان بیماری کرونا باعث شد تا موسیقی کاملا کمرنگ شود و طبیعتا این کاهش فعالیت موسیقی اهالی آن را هم متضرر روحی و مالی کرد.

لوریس چکناواریان

چکناواریان پیرامون مشکلات قرارداد اهالی موسیقی به خصوص نوازندگان اظهار کرد: پیشتر هم گفته‌ام که دستمزد اهالی موسیقی و در صدر آنها نوازندگان ناامید کننده است، آنها دستمزدی می گیرند که به هیچ وجه نمی‌توانند از آن برای امرار معاش استفاده کرد، به نظر من این وضعیت نیازمند تغییری اساسی و بازبینی جدی است.

چکناواریان: هزینه مالی و روحی عدم تعهد در قراردادها بسیار زیاد است

چکناواریان درباره عدم رعایت بندهای قانونی در برخی از قراردادها اضافه کرد: مشکل اصلی آنجاست که هنرمند با دیدگاه هنری زندگی می‌کند، آگاهی چندانی به شیوه بستن قرارداد ندارد و همین باعث می‌شود تا در اکثریت مواقع نسبت به بندهای قرارداد و الزامات آنها بی اطلاع باشد. همین بی اطلاعی بعدها مشکلات و دردسرهای فراوانی ایجاد می کند.

وی در همین رابطه اظهار کرد: به نظر من دو راه وجود دارد تا هنرمندان موسیقی از این مشکلات خارج شوند، اول اینکه شاید وجود و برگزاری برخی دوره‌های آموزشی برای هنرمندان مفید است، اینکه یک کارشناس قضایی و حقوقی به هنرمندان و تهیه کنندگان نحوه نگارش یک قرارداد استاندارد را آموزش دهد، این آموزش می‌تواند حتی وسیعتر شده و در زندگی شخصی هم به درد آنها بخورد.

چکناوریان ادامه داد: در مورد دوم می‌توان وجود مشاور حقوقی در هنگام عقد قرارداد را به یک الزام تبدیل کرد، اینکه بستن قرارداد بدون حضور یک مشاور حقوقی و قضایی امکان پذیر نباشد، این حضور می‌تواند دردسرهای به وجود آمده برای دو طرف را کاهش دهد و باعث بستن یک قرارداد کاملا استاندارد شود.

لوزیس چکناواریان

چکناواریان: وجود مشاور حقوقی در هنگام بستن قرارداد لازم است

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی در همین رابطه تاکید کرد: به طور معمول اگر یک قرارداد با مشکل روبرو شود، هر کدام از طرفین باید شکایت کنند، این شکایت زمانبر، خسته کننده و اعصاب خرد کن است، زیرا به طور کلی هنرمندان حوصله کشمکش های دادگاه را ندارند، از سویی هزینه گرفتن وکیل هم گاها از خود قرارداد بیشتر می‌شود.

چکناوریان با تاکید بر لزوم حضور مشاور حقوقی در حین بستن قرارداد خاطرنشان کرد: حضور یک مشاور حقوقی باعث می‌شود تا فرد به راحتی بتواند و بدون پشت سرگذاشتن مشکلات فوق به حق خود برسد، این حق ممکن است با هنرمند و یا تهیه کننده باشد، من نمیگویم حتما حق با هنرمند است، این را می‌گویم که هر دو سمت می‌توانند از حضور چنین مشاوری سود برده و در سرمایه روحی و مالی ‌شان صرفه جویی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.