سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

لزوم ریل گذاری برای حضور در عرصه جهانی/۴

الماسی: حضور سینمای ایران در عرصه جهانی با سطحی نگری، سیاه نمایی و اباحه گری هیچ نفعی برای کشور ندارد/ مدیران در پی ترویج چه نوع سینمایی هستند؟

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی گفت: حضور سینمای ایران در عرصه جهانی با سطحی نگری، سیاه نمایی و اباحه گری هیچ نفعی برای کشور ندارد و مدیران سینمایی نباید اجازه دهند هر اثری به اسم سینمای ایران در این رویدادها حضور پیدا کند و تصویری کریه از جامعه ما به جهانیان ارائه نماید.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هدف داشتن و استراتژی مشخص شرط اولیه هر نوع فعالیت فرهنگی و سیاسی در ابعاد بین المللی است. ما در ابتدا باید هدف مان را در سینما مشخص کنیم. جهت گیری های مان باید مشخص شود، اهداف جزئی و کلی مان باید تعریف شود تا پس از آن بتوانیم حضوری موثر در راستای تقویت فرهنگی و سیاسی کشورمان داشته باشیم.

الماسی سپس با بیان اینکه باید قانونی در سینمای ایران به تصویب برسد که هیچ فیلمسازی اجازه نداشته باشد به صورت فردی اثر خود را به جشنواره های جهانی ارائه کند اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است رویه ای عجیب در سینمای کشور باب شده که برخی افراد به صورت فردی آثارشان را به جشنواره های غربی می فرستند و همین باعث می شود میزان نظارت به شدت کاهش پیدا کند و بعضاً جز سیاهی و تلخی شاهد ارائه هیچ تصویر امیداوارکننده ای از کشور در جشنواره های سینمایی جهان نباشیم.

این سینماگر تأکید کرد: همانطور که جشنواره های سینمایی جهان برای خود سیاست های مشخص و از پیش از تعیین شده ای دارند ما نیز باید بر اساس سیاست های مشخص خودمان گام برداریم و اجازه ندهیم که دشمنان بتوانند از قبل آثار سیاه ما به منافع خود دست پیدا کنند.

وی با طرح این پرسش که مدیران در پی ترویج چه نوع سینمایی هستند متذکر شد: سینما حساس تر از بقیه رسانه ها است و ما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم. ما باید سینما را از نو تعریف کنیم و به این سوأل پاسخ دهیم که ضرورت وجودی سینما در جامعه امروزی چیست؟ متأسفانه تا به امروز با سینما به صورت بسیار رها و باز برخورد شده و همین مسأله منجر به اباحه گری برخی سینماگران ایرانی در عرصه های جهانی شده است.

این بازیگر پیشکسوت تأکید کرد: برخی فیلم هایی که به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره های خارجی حضور پیدا می کنند جز تخریب سینمای ملی و هویت ملی و دینی ما هیچ دستاورد دیگری ندارند! این باعث تأسف است که ما همواره در سینمای ایران شاهد حضور مدیرانی هستیم که از این قبیل اتفاقات غافلگیر می شوند و تدبیری برای حل این قبیل معضلات ندارند.

الماسی در پایان این گفتگو افزود: همانطور که تکلیف اغلب جشنواره های سینمایی دنیا با خودشان مشخص است و از برخی سوژه ها و مضامین حمایت ویژه ای دارند ما نیز باید در پی تقویت اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود در سینمای کشورمان باشیم و اجازه ندهیم فیلم های ما وسلیه ای برای جشنواره های غربی شوند تا آن ها بیشتر به اهداف مورد نظرشان که یکی از آن ها تخریب کشور ما است دست پیدا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.