دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

ابهام در اقدام «سازمان اوج» برای ساخت اثری همچون «مستوران»؛

آب پرور: ژانر این سریال فانتزی و افسانه‌ای است!

«حمیدرضا آذرنگ» در سریال «مستوران»

سینماپرس: اگر چه چرایی اقدام «سازمان اوج» برای تولید اثری همچون «مستوران» مبهم است و چرایی تصمیم مدیران این سازمان در شرایطی که بسیاری از مبانی انقلاب اسلامی دچار ضعف تبیین است و موضوعات بر روی زمین مانده بسیاری برای سریال سازی در این مسیر وجود دارد شفاف نیست؛ مسعود آب پرور یکی از دو کارگردان این سریال با اشاره به پخش چند قسمت از این مجموعه درباره ژانر آن بیان کرد که این مجموعه اثری فانتزی محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مسعود آب پرور کارگردان سریال «مستوران» درباره این مجموعه که تاکنون دو قسمت از آن پخش شده و سوال‌هایی را برای مخاطب نسبت به فضاسازی رئال یا فانتزی این اثر به وجود آمده‌است به مهر بیان کرد: ژانر این سریال فانتزی و افسانه‌ای است و قصه مبنای واقعی ندارد بلکه قصه‌ها برگرفته از داستان‌های کهن ایرانی است.

وی در ادامه درباره مولفه‌هایی که نسبت به فضای فانتزی یا واقعی در سریال وجود دارد گفت: این سریال مبنای تاریخی ندارد اما چون مخاطب عادت بصری به چنین مجموعه‌هایی نداشته است شاید هنوز نتوانسته این تفکیک بین رئال و فانتزی را بپذیرد.

این کارگردان در بخش دیگر درباره پرداختن به افسانه‌های ایرانی و در عین حال برخی مؤلفه‌های دینی عنوان کرد: بخشی از آداب و مناسک دینی را هم در سریال می‌بینیم که وجود آنها هم قواعد خاص خودش را دارد ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بنیانش این فضای ایدئولوژیک را دارد. از طرفی اگر به لباس‌ها و معماری‌ها در سریال نگاه کنید به ایران ۶۰۰ سال پیش تعلق دارد که به زمان صفویه می‌رسد که شیعه هم در آن زمان شکل گرفته بود.

آب پرور درباره نمونه‌هایی چون «سلطان و شبان» و اینکه این سریال چقدر می‌تواند مانند آن آثار مخاطبش را جذب کند توضیح داد: «سلطان و شبان» نمونه خوبی از این فضای فانتزی است که آنجا فضا کمدی و طنز بود و ما وارد فضای تراژیک شدیم. ما حتی در این سریال از محمدرضا سرشار (رهگذر) به عنوان راوی استفاده کردیم تا یک نوستالژی ایجاد کرده و برای نسل جدیدتر هم خاطره‌سازی کنیم.

وی با اشاره به قسمت‌های بعدی این سریال گفت: فکر می‌کنم «مستوران» بی هیچ واسطه‌ای می‌تواند با مخاطبش ارتباط بگیرد. بافت قصه، روابط آدم‌ها، نوع تصویرپردازی و فضاسازی و… می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

کارگردان «هوش سیاه» در بخشی دیگر به یک عادت غلط اشاره و بیان کرد: مخاطب تلویزیون به شدت به طنز اعتیاد پیدا کرده است که بخشی به سلیقه سازی تلویزیون برای آن‌ها برمی‌گردد که در این سال‌ها صرفاً سراغ طنز رفته است. حالا مخاطب هم اگر طنز روی آنتن نباشد سراغ طنز را می‌گیرد درحالیکه این انحراف سلیقه مخاطب است.

وی در پایان گفت: اگر تلویزیون در سوژه مخاطب‌محور است باید سراغ همه مخاطبان برود. خود من سعی کرده‌ام سمت ساخت سلیقه بروم و در حوزه پلیسی این رویکرد را داشته‌ام. بعد از «هوش سیاه» هم سطح مطالبات تماشاگر در ژانر پلیسی بالاتر رفت و امیدوارم بعد از «مستوران» هم چنین اتفاقی رخ دهد.

نظرات

  • مازیار شیخ محبوبی ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۱۸:۱۰
    0 0
    مسعود جان رفیق کارهای قدیمی!!! اصلا این مقایسه شما به جهت تشابه کار مستوران با سلطلان و شبان! قیاس مع‌الفارق است و این اجازه را به خود نده برادرجان............................

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.