سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل جدید کانون با حاشیه‌های جالب آن برگزار شد؛

از عدم حضور «علی‌اکبرزاده» تا اهدای حکم «مدیرعامل جدید» توسط «سالار عقیلی» و حضور گسترده مسئولان «سازمان تبلیغات اسلامی»!

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی و حامد علامتی در معارفه رئیس جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: مسئولان کشور در آیین معرفی مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اهمیت این نهاد باسابقه و لزوم توجه بیشتر به آن تاکید کردند.

این آیین صبح روز ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد و در آن وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یک تهیه‌کننده سینما و انیمیشن و یکی از مدیران کل کانون استان‌ها سخنرانی کردند.

کانون یعنی توسعه و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

در ابتدای این مراسم بهناز ضرابی‌زاده مدیر کل کانون استان همدان به نمایندگی از مدیران کل کانون استان‌ها با قدردانی از تلاش‌های مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل سابق کانون، گفت: کانونی بودن یعنی عشق به خدمت بی حد و حصر به کودکان و نوجوانان. صداقت و مهربانی و بی غل و غش، کوشش و ازخود گذشتگی در انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی و تلاش برای ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان آینده‌ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

وی به مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیر مقدم گفت و اظهار امیدواری کرد حامد علامتی با توکل به خدا در امر فرهنگ‌سازی سازمانی، اخلاق‌مداری و توانمندسازی نیروی انسانی و توجه تام به رسالت کانون که توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رشد استعدادهای فرهنگی هنری و ادبی در بین کودکان و نوجوانان است موفق باشد.

کودکان اثرگذارند و کنشگر

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان حدیثی از امیرالمومنین علی(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند: «عاقل‌تر کسی است که بیش از بقیه ناظر به فرداست.» در واقع اساسا نگاه عقل، نگاه به عاقبت‌اندیشی است و عاقل کسی است که آینده را جدی بگیرد. بنابراین اگر کوتاهی کردیم لازم است اهتمام مضاعف داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان صرفا در نقش مخاطب برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی نیستند بلکه خودشان کنشگر و اثرگذار هستند و این در مورد نوجوانان بیشتر است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان مظهر امید در جامعه هستند. ما پرچمداری فرهنگ این کشور را از اینها می‌خواهیم. کانونی‌ها بیشتر واقف هستند که این سرمایه‌ها اگر شکوفا شوند خودشان پیشرو می‌شوند.

حجت الاسلام محمد قمی در پایان ضمن تشکر از زحماتی که تاکنون در کانون پرورش فکری کشیده شده است سازمان تبلیغات اسلامی را نهادی کمک‌کننده در کنار کانون پرورش فکری عنوان کرد.

کانون را به جایگاه واقعی خود بازگردانید

غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: کانون یکی از نهادهای فرهنگی، تربیتی باسابقه‌ی نزدیک به ۶۰ سال در کشور است که بسیاری از بزرگان این مملکت دوران کودکی و نوجوانی خود را با کتاب‌ها و محصولات فرهنگی آن سپری کرده‌اند.

وی افزود: قدمت این نهاد مانند درخت تنومندی است که ریشه در ۶۰ سال تاریخ دارد و شاخه‌های آن در سراسر کشور گسترده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در این مدت گذشته برای این بنای فرهنگی مهم تلاش کرده‌اند خاطرنشان کرد: توجه به کودکان از مظاهر دوران جدید است و در ایران چیزی به‌نام ادبیات کودک از اواسط دهه ۳۰ شمسی معنا و هویت پیدا کرد.

او اضافه کرد: زمانی که ما دانش‌آموز بودیم هیچ ناشری در حوزه کتاب برای کودکان سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و کتاب‌های در دسترس از نظر محتوا و ظاهر ضعیف بود و تنها کتاب‌فروش‌های دوره‌گرد آن‌ها را عرضه می‌کردند اما از دهه ۳۰ به بعد ادبیات کودک جدی گرفته شد و یکی از بزرگان این عرصه استاد شهید مطهری با کتاب «داستان راستان» است که به هم‌لباس‌های خود پیام داد که ادبیات کودک اهمیت دارد.

حدادعادل ادامه داد: در مورد رابطه آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری همان‌طور که در مدرسه برنامه و فوق‌برنامه داریم در کل کشور هم می‌توان آموزش و پرورش را مسوول آموزش رسمی و کانون را مسوول فوق‌برنامه دانست.

وی اظهار داشت: مدرسه موفق آن است که به فوق‌برنامه‌ها به اندازه برنامه اهمیت بدهد چرا که امتیاز مدرسه‌ها در فوق برنامه‌های آن‌هاست و به همین دلیل کانون در زیر مجموعه آموزش و پروش قرار داده شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این‌که کانون باید مکمل آموزش و پرورش باشد افزود از عنوان کانون استفاده می‌کنم و توجه مدیرعامل جدید را به کلیدواژه «پرورش» جلب می‌کنم که باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و بیانگر راهبرد حاکم بر کانون باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در کانون باید کودکان و نوجوانان به تفکر و تعقل که لازمه پرورش فکر است سوق داده شوند تا یاد بگیرند چگونه فکر کنند و این، کار بسیار پیچیده و مهمی است که مربیان کانون می توانند با زبان هنر آن را انجام دهند.

حدادعادل در بخش دیگر از صحبت‌های خود اظهار داشت کانون در کنار توجه به فرهنگ اسلامی باید به فرهنگی ایرانی به‌ویژه زبان فارسی توجه بیشتری داشته باشد چرا که هویت ماست.

وی در ادامه با اشاره به این‌که احساس می‌شود فعالیت کانون در عرصه‌های عمومی تعلیم و تربیت کم‌فروغ و ضعیف شده است خاطر نشان کرد: کانون ناشری در حد ملی است که باید در سطح بین‌المللی برای سایر کشورها الگو باشد.

حدادعادل هم‌چنین با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی در عرصه کتاب‌های ممتاز حرف اول را می زد، از مدیرعامل جدید کانون خواست این مجموعه فرهنگی را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم‌چنین از وزیر آموزش و پرورش خواست برای رفع مشکلات این مجموعه اهتمام بیشتری داشته باشد و افراد کارآمد و شایسته برای فعالیت در کانون به‌کار گرفته شوند.

وی در پایان به همکاری کانون با سایر نهادهای مرتبط با این حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: کانون باید بیشتر به سمت و سوی کارهای بنیادی و زیرساختی حرکت کند و فعالیت‌های اجرایی را به سایر نهادها و موسسه‌های مشابه واگذارکند.

حمایت همه جانبه مجلس از کانون

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با بیان اینکه کانون شخصیت‌های مهمی را تربیت و به جامعه معرفی کرده است، افزود: با تمام وجود در مجلس از این مجموعه فرهنگی حمایت خواهیم کرد.

علیرضا منادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حاکمیت نیز باید از کانون حمایت کند، اضافه کرد: در سال گذشته از بودجه‌ای که در اختیار آموزش و پرورش بود، ۱۵میلیارد تومان به کانون اختصاص دادیم و امسال این بودجه را بیشتر خواهیم کرد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز در وضعیتی هستیم که باید کانون را بیشتر از گذشته حمایت کنیم، افزود: باید توجه کنیم نسل جدید بسیار باهوشتر از نسل‌های قبلی است و استعدادهای زیادی در کشور ما وجود دارد که باید شکوفا شود.

او گفت رودخانه آموزش و پرورش به آموزش عالی منتهی می‌شود و دانشگاه هم اگر خروجی خوبی داشته باشد، می‌تواند علم را تجاری‌سازی کند و در ادامه جریان سیال این رودخانه به شرکت‌های دانش‌بنیان برسد.

منادی با اشاره به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در مجلس بر اهمیت رتبه‌بندی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تاکید کرد.

قهرمانان ایرانی را با انیمیشن معرفی کنیم

حامد جعفری تهیه‌کننده سینما و انیمیشن در بخش دیگری از این مراسم گفت: نسل ما و قبل‌تر بیشتر با قهرمان‌هایی رشد کردیم که متعلق به کشور ما نبودند و دوست داشتیم قهرمانان کشور خود را داشته باشیم.

جعفری از انیمیشن به‌عنوان موثرترین رسانه کودک و نوجوان یاد کرد و افزود: انیمیشن در همه دنیا به تربیت نسل کمک می‌کند. گروه ما ۸ سال قبل تصمیم گرفت به سمت محصولاتی برود که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند. انیمیشن‌های «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و به تازگی «بچه زرنگ» را تولید کردیم و توانستیم زنجیره‌ای در این حوزه داشته باشیم.

این تهیه‌کننده انیمیشن با اشاره به تولید اینیمیشن «بچه زرنگ» که تازه‌ترین محصول امور سینمایی کانون است، بیان کرد: انیمیشن «بچه زرنگ» مانند کارهای به روز دنیا ۵۲ قسمت سریال دارد و ۴۰ محصول جانبی برای آن پیش‌بینی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد این آمادگی در مجموعه کانون پرورش فکری وجود دارد و می‌توانیم با قهرمان‌هایی که کانون تولید می‌کند، این مسیر را ادامه دهیم.

اهمیت نقش‌آفرینی کانون در زیست بوم جدید

وزیر آموزش و پرورش در این آیین گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در زیست‌بوم جدید نقش‌آفرینی جدی داشته باشد و از مجری به متولی تبدیل شود.

یوسف نوری تاکید کرد: کانون باید وارد عرصه سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و نظارت شود و از همه گروه‌ها و افرادی که در حوزه‌های ادبیات و هنر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند به صورت جدی حمایت کند.

وی ایجاد خانه‌های خلاق در کانون را از جمله این فعالیت‌ها برای نقش‌آفرینی کانون در زیست‌بوم جدید عنوان کرد و افزود: در این زمینه باید فعالان این‌ عرصه‌ها را سازمان‌دهی کند و با کاهش تصدی‌گری به حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و فراهم‌آوردن امکان عرضه این گروه‌ها بپردازد.

رییس مجمع عمومی کانون پرورش فکری با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت امسال ایشان با فرهنگیان، مبنی بر تلاش بیشتر برای نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی و ایرانی و معرفی مفاخر و بزرگان و نمادهای هویت ملی، یادآور شد: هنر و ادبیات موثرترین نقش را در تحکیم و ارتقاء هویت ملی برعهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از کانون خواست الگوی مقاومت مردم ایران را که طی سال‌ها با تقدیم بیش از ۳۶هزار شهید دانش‌آموز و ۵ هزار معلم شهید شکل گرفته است، به کودکان و نوجوانان معرفی کند.

نوری توضیح داد: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسان‌شناسی بر این مبنا شکل گرفته است که کودک با محوریت مربی، دست به پژوهش می‌زند و با هدایت او استعدادهایش را کشف می‌کند و در این دیدگاه تکامل‌یافته، کودک را در ۷ سال نخست زندگی برای کشف استعدادهایش آزاد می‌گذارند و ما نباید استعدادهای آن‌ها را بر اساس خواسته‌های خودمان ترسیم کنیم.

وی با توضیح درباره ‌پژوهش‌هایی که در کشور با موضوع نقش آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی انجام شده است تاکید کرد: ارزش افزوده‌ای که آموزش و پرورش در این زمینه ایجاد می‌کند بعد از معدن بالاترین ارزش است.

وزیر آموزش و پرورش در این آیین از کانون و خروجی‌های آن در سال‌های طولانی فعالیت قدردانی کرد و یادآور شد: بسیاری از هنرمندان و نویسندگان کشور کسانی هستند که در سال‌های گذشته با کانون رابطه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم داشته‌اند و کانون از جمله نهادهایی است که ارزش‌آفرینی می‌کند.

کانون گنجینه‌ای از نیروهای فعال و دغدغه‌مند

کانون پرورش فکری باید به نقطه ثقل حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان در کشور تبدیل شود.

حامد علامتی در این آیین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را گنجینه‌ای از نیروهای فعال و دغدغه‌مند دانست که زندگی خود را وقف کودکان و نوجوانان کرده‌اند و کانون در این زمینه به مربیان خود متکی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیران عامل سابق کانون و بیان این که کودکان و نوجوانان پایه‌های تمدن نوین اسلامی ایرانی هستند، از مسئولان کشور، وزیر آموزش و پرورش، هنرمندان و نویسندگان، کارکنان و مربیان و همه کسانی که به نحو مستقیم و غیر مستقیم با کانون همکاری می‌کنند خواست در دوره جدید از فعالیت‌های کانون حمایت کنند.

مدیرعامل جدید کانون اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که دغدغه مربیان و کارکنان کانون را به حداقل برسانیم و امیدوارم در دوره جدید بتوانیم گام‌های بلندی در مسیر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان برداریم.

علامتی در ابتدای سخنانش یادآور شد: شخصیت من در سال‌های کودکی و نوجوانی با هدایت والدین در مساجد، کانون پرورش فکری، و اتحادیه انجمن‌های اسلامی شکل گرفت و در این زمینه خاطرات شیرینی از عضویت در مراکز کانون در ذهن من شکل گرفته است.

وی در پایان گفت: برنامه‌ها و رویکردهای جدید کانون پرورش فکری در دوره جدید آماده و تدوین شده است که در فرصت‌های آینده اعلام خواهد کرد.

در این آیین که علاوه بر سخنرانان، جمعی از مسئولان کشوری، هنرمندان و نویسندگان عرصه‌های مختلف کودک و نوجوان و شماری از کارکنان و مربیان کانون حضور داشتند، حکم انتصاب حامد علامتی به‌عنوان مدیرعامل جدید کانون به وی اعطا و از تلاش‌های مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل سابق کانون قدردانی شد.

پخش نماهنگ معرفی کانون، گزارش یک ساله مدیریت مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل سابق و پخش نماهنگی در تجلیل از سردار شهید قاسم سلیمانی از دیگر بخش‌های این آیین بود که صبح روز ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.