چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۱۰

پوریامین: اربعین در فرهنگ شیعه یک دانایی بزرگ است/ هنر خود را با ساخت درامی زیبا از پیاده روی اربعینیان به رخ جهانیان بکشانید

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: اربعین در فرهنگ شیعه یک دانایی بزرگ است؛ یک راه جدید که در آسمان همدلی می درخشد. روایت دیدنی که قدرت تصویر را می شکند و از پس همه صحنه ها برمی آید. میزانسنی که با شعور چیده شده و دکوپاژ منظمی که برای مخاطبش حیرت انگیز است.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:برای تولد یک فیلم نیاز به یک جادثه تاریخی یا رویداد طبیعی یا روابط پیچیده اجتماعی یا غلیان های روحی و یا آداب، رسوم و سنن اجتماعی است. سینما می تواند صحنه شگرف از تبادل فرهنگ بین ملت ها بسازد و راه را باز کند برای آنکه نادانسته ها را بدانند و ندیده ها را ببینند و نشنیده ها را بشنوند.

وی ادامه داد: اقتباس شگفت انگیز پیاده روی اربعین از واقعه عاشورا منظری حقیقی می سازد. درنگ جایزه نیست، دوربین را به سمت واقعه عظیم همت رهروان اربعین روشن کنید. سینمای ما با حضور هنرمندانش به اربعین سلام عرض می کند. هنر خود را با ساخت درامی زیبا از پیاده روی اربعینیان به رخ جهانیان بکشانید.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: کار برای اربعین با دستور و بخشنامه و سفارش انجام نمی شود و اگر بشود هم اثرگذاری ندارد. هنرمند باید از وجودش خلاقانه کار را به تصویر بکشد و کار از وجود و دل و ضمیرش بجوشد. باید کار دلی باشد و ادای دین شود.

پوریامین سپس با اشاره به فعالیت های زنده یاد علی سلیمانی بازیگر فقید سینما و تلویزیون کشورمان یادآور شد: وی کار بسیار نیکو و ماندگاری در حوزه اربعین انجام داد. مدیران سینمایی می توانند با فراهم کردن ابزارهای زیرساختی هنرمندان را تشویق کنند تا آثار فاخر در این حوزه بسازند. فراهم کردن زمینه های ساخت این آثار توسط مدیران سینمایی بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان این گفتگو افزود: پرسش مهم اینجا است که چرا تاکنون مدیران فرهنگی و سینمایی دولت های مختلف علاقه ای به ثبت این رویداد تاریخی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی نداشتند؟ این سوألی است که یکایک آن ها باید پاسخگویش باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.