سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

سینماپرس گزارش می دهد؛

هرآنچه از هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز باید بدانید/ از حضور پرشمار سینماگران ایرانی و فیلم های بدون پروانه نمایش تا اظهارات عجیب آلبرتو باربرا در خصوص کشورمان!

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز

سینماپرس: هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز در حالی فردا (چهارشنبه نهم شهریور) آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پرشمار سینماگران ایرانی است و از سوی دیگر مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند مهمانان دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند.

به گزارش سینماپرس هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱) در ایتالیا برگزار می‌شود.

نکته قابل تأمل حضور دو فیلم بدون مجوز نمایش از سینمای ایران در بخش اصلی این رویداد سینمایی است. «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «خرس نیست» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند که هیچ یک مجوز نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب نکرده اند و مشخص نیست مدیران سینمای کشور چه نوع برخوردی با تخلفات آشکار سازندگان این آثار خواهند داشت.

همچنین سینمای ایران در بخش افق‌ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت! فیلمی که اعلام شده نمایش آن در جشنواره های خارجی بدون اشکال است اما بر اساس شنیده ها هنوز مجوز نمایش دریافت نکرده و معلوم نیست چطور نمایش آن را بدون پروانه نمایش بدون اشکال دانسته اند! از سوی دیگر در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از آرین وزیر دفتری نمایش خواهد داشت که پیش از این در جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شده بود ولی در مورد این فیلم نیز هنوز خبری مبنی بر صدور پروانه نمایش نهایی منتشر نشده است.

در بخش بینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی تهمینا رافائلا محصول جمهوری آذربایجان به تهیه کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شده و داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» حضور دارد.

علاوه بر این اواخر تیرماه سال جاری لیلا حاتمی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی ونیز انتخاب شد؛ قطعاً داوری حاتمی با حضور فیلم های بدون مجوز از سینمای ایران بسیار پرچالش خواهد بود و باید منتظر ماند و دید نتیجه حضور وی چگونه رقم خواهد خورد؛ به نفع فیلم های بدون مجوز از ایران یا بر ضد آن ها؟

علاوه بر لیلا حاتمی، «جولین مور» بازیگر آمریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشواره فیلم ونیز را بر عهده دارد و کازوئو ایشی‌گورو نویسنده برنده نوبل ادبیات ژاپنی، ماریانو کان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی، لئوناردو دی‌کاستانزو کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی آدری دیوان» کارگردان فرانسوی و رودریگو سوروگوین کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

پیش از این آلبرتو باربرا مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سخنان عجیبی از زبان یک مدیر جشنواره فیلم درباره یک کشور، درباره سینمای ایران و تعداد فیلم‌های ایرانی متقاضی حضور در ونیز صحبت کرد. وی پس از اعلام فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی این رویداد سینمایی در پاسخ به نشریه اسکرین درباره حضور چهار فیلم از سینمای ایران در دوره هفتاد و نهم این رویداد بین المللی سینمایی توضیح داد: «تعداد باورنکردنی فیلم‌ از فیلمسازان ایرانی متقاضی حضور در جشنواره بودند که بخصوص با پیچیدگی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران و شرایط فیلمسازان قابل توجه است! اما همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، سخت‌ترین لحظات زمانی است که کارگردان‌ها می‌توانند بهترین هنر خود را با استفاده از استعاره‌ها بیان کنند که از طریق آن پیچیدگی موقعیتی را که آنها را احاطه کرده است، روایت می‌کنند».

این اظهارات باربرا در ایران با واکنش های منفی از سوی برخی اهالی رسانه و سینما، کارشناسان و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر روبرو شد به نحوی که برخی از افراد رسماً خواهان تحریم جشنواره های بین المللی توسط مسئولان سینمایی کشورمان شدند.

لازم به توضیح است برنامه نمایش فیلم های سینمایی ایران در این رویداد به شرح ذیل است.

فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند که در بخش رقابتی ونیز ۲۰۲۲ یکی از نامزدهای شیر طلای بهترین فیلم است، نخستین نمایش جهانی خود را روز ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) برای اهالی رسانه در سالن «Sala Darsena» تجربه خواهد کرد و اولین نمایش عمومی خود را نیز روز ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) از ساعت ۱۶:۱۵ در سالن «Sala Grande» خواهد داشت. ساخته جلیلوند در مجموع طی روزهای ۷ تا ۹ سپتامبر (۱۶ تا ۱۸ شهریور) در ۵ نوبت در جشنواره ونیز به روی پرده خواهد رفت که چهار نمایش ویژه دارندگان کارت (اهالی سینما و رسانه) و دو نمایش عمومی خواهد بود.

فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که در بخش اصلی افق‌ها به نمایندگی از سینمای ایران حضور داد نیز در نخستین نمایش خود روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن «Sala Volpi» نمایش رسانه خواهد داشت و نخستین نمایش عمومی خود را هم ساعت ۱۴ روز ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) در «Sala Darsena» تجربه می‌کند. ساخته هومن سیدی نیز در شش نوبت در ونیز به روی پرده خواهد رفت.

فیلم «بی رؤیا» ساخته آرین وزیر دفتری نیز در بخش افق‌های اکسترا جشنواره ونیز ۲۰۲۲ پذیرفته شده طی روزها ۶ و ۷ سپتامبر (۱۵ و ۱۶ شهریور) ۵ نمایش در جشنواره ونیز خواهد داشت و نخستین نمایش این فیلم برای اهالی رسانه و فعالان سینما از ساعت ۱۴:۳۰ روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) در سالن «Sala Giardino» خواهد بود و نخستین نمایش عمومی فیلم نیز در همین روز و از ساعت ۲۱ در این سالن «Sala Giardino» رقم خواهد خورد.

فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی نیز که در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال حضور دارد با مدت زمان ۱۰۷ دقیقه در روزهای ۹ و ۱۰ سپتامبر (۱۸ و ۱۹شهریور) در ساعات ۱۶ و ۴۵ و ۱۶ و ۳۰ در سالن های در سالن های سالا گرانده و پالا بینال به نمایش در می آید.

اسامی کامل فیلم هایی که در این رویداد سینمایی به نمایش درمی آیند به این شرح است:

بخش مسابقه اصلی

«نویز سفید» به کارگردانی نوا بامباک
«ارباب مورچه ها» به کارگردانی جیانی آملیو
«نهنگ» به کارگردانی دارن آرنوفسکی
«عظمت» به کارگردانی امانوئل کریالس
«عمر مقدس» به کارگردانی آلیس دیاپ
«بلوند» به کارگردانی اندرو دومنیک
«زندگی عاشقانه» از کوجی فوکادا
«تار» به کارگردانی تاد فیلد
«باردو» به کارگردانی آلخاندرو ایناریتو
«آتنا» به کارگردانی رومن گاوراش
«استخوان ها و همه» به کارگردانی لوکا گوادانینو
«دختر ابدی» به کارگردانی جوآنا هوگ
«شب داخلی دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند
«The Banshees of Inisherin» به کارگردانی مارتین مک دونا
«آرژانتین، ۱۹۸۵» به کارگردانی سانتیاگو میتره
«کیارا» به کارگردانی سوسانا نیکیارلی
«مونیکا» به کارگردانی آندریا پالائورو
«خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی
«همه زیبایی» و خون به کارگردانی لورا پویترس
«یک زوج» به کارگردانی فردریک وایزمن
«پسر» به کارگردانی فلوریان زلر
«گره های ما» به کارگردانی رشدی زم
«بچه های مردم دیگر» به کارگردانی ربکا زلوتوفسکی

بخش افق‌ها

«شاهدخت ها» به کارگردانی روبرتو دی پائولیس محصول ایتالیا
«قربانی» به کارگردانی میشل بلاسکو محصول اسلواکی، چک و آلمان
«روی لبه» به کارگردانی خوان دیگو بوتو محصول اسپانیا
«Trenque Lauquen» به کارگردانی لورا سیتارلا محصول آرژانتین
«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ایران
«بیگناهی» به کارگردانی گای داویدی از دانمارک
«شادترین مرد جهان» به کارگردانی تونا استروگر میتوسکا از بوسنی، بلژیک و دانمارک
«عروس» به کارگردانی سرجیو تریفو از پرتغال
«اردک نشسته» به کارگردانی ژان پل سالومه محصول فرانسه
«اتوبیوگرافی» به کارگردانی مکبول مبارک از فرانسه، آلمان و قطر

افق‌های گسترش‌یافته

«بی رویا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری از ایران
«منشا شر» به کارگردانی سباستین مارنیر
«باغ های معلق» به کارگردانی احمد یاسین الدراجی
«آماندا» به کارگردانی کارولین کاوالی
«کفش های قرمز» به کارگردانی کارول ایشلمن کایزر
«نزو» به کارگردانی سوداده کادان
«شب شبح» به کارگردانی فولویو ریسولو
«والریا ازدواج کرده است» به کارگردانی مایکل وینیک
«گولیات» به کارگردانی آدیخان یرژانوف

بخش خارج از مسابقه

«استاد باغبان» به کارگردانی پل شریدر
«Dreamin’ Wild» به کارگردانی فیل پولاد
«خواستار خدا» به کارگردانی کیم کی دوک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.