یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

روزهای پرتنش و آینده مبهم خانه سینما؛

ماجرای استعفای سریالی مدیران خانه سینما در آستانه انتخابات هیأت مدیره چیست؟/ از ایجاد شائبه دخالت تا تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی!

خانه سینما

سینماپرس: در حالی که طی روزهای اخیر مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما به ترتیب خبر استعفای خود را رسانه ای کردند و مواردی همچون دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر انتخابات هیأت مدیره این نهاد و تائید صلاحیت‌های نامزدها را به‌ عنوان دلیلی برای استعفای شان برشمردند، شواهد حاکی از آن است این نهاد که سال های متمادی است اندک خدمات صنفی و رفاهی به اعضای خود ارائه نکرده و بیشتر محلی برای سیاسی کاری شاه نشینانش بوده دست به یک بازی رسانه ای زده تا در آستانه انتخابات مظلوم نمایی کرده و سرپوشی بر تمامی کاستی ها و انفعالات آن بگذارد!

به گزارش سینماپرس یک مقام آگاه در سازمان سینمایی در این رابطه به سینماپرس گفت: سازمان سینمایی در مسأله خانه سینما هیچ دخالتی نکرده است. خانه سینما مجوز فعالیتش را از هیأت رسیدگی به امور موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و ما ارتباطی با آن ها نداریم. این حرف ها که دخالت سازمان سینمایی باعث شده تا مدیران استعفا دهند یک بهانه بوده و شائبه دخالت در امور خانه سینما صحت ندارد.

وی تأکید کرد: طبق اساسنامه خانه سینما، این نهاد زیر نظر وزارت ارشاد است و طبق قانون نهادهای زیرمجموعه وزارت ارشاد وقتی می خواهند ترکیب هیأت مدیره شان را عوض کنند باید به وزارت ارشاد اطلاع بدهند و باید اسامی آن ها بررسی شود و نظر نهاد صادر کننده مجوز اخذ گردد. بازوی اجرایی ارشاد حراست وزارتخانه است و آن ها این مسائل را بررسی می کنند. این را قانون گفته و اصلاً کاری فراقانونی نیست.

این مقام آگاه متذکر شد: اگر از خانه سینما استعلام خواسته شود هیچ مشکلی نیست اما سازمان سینمایی هیچ دخالتی نداشته است. اگر وزارتخانه از ما بخواهد دخالت کنیم ما این کار را انجام می دهیم اما در حال حاضر مسائل خانه سینما متوجه سازمان سینمایی نیست.

لازم به توضیح است برخی رسانه ها طی روزهای گذشته گمانه زنی هایی در خصوص ماجرای استعفای سریالی مدیران خانه سینما داشته اند؛ یکی از رسانه ها اختلاف نظر میان خود اعضا هیأت مدیره خانه سینما را دلیل اصلی این اتفاق دانسته و دیگری مدعی شده که دعوا بر سر اتحادیه تهیه‌کنندگان است که به دلیل نداشتن شناسه امکان حضور قانونی در مجمع عمومی خانه سینما را ندارند. اعتراض دو تن از اعضای این اتحادیه و درخواست برای حضور در مجمع شروع این دعواها بوده است.

این اتفاق در حالی است که خود مسأله گرفتن شناسه از وزارت کار یکی از موارد مجهولی است که طی سال های اخیر باعث ایجاد تفرقه و تشتت در خانه سینما شده و بسیاری از اعضای خانه سینما و مسئولان صنوف همچنان زیر بار این اجبار نرفته اند، جدا از اینکه رای دیوان عدالت اداری نیز اعتبار قانونی صنوفی که از طریق وزارت کار ثبت شده اند و شناسه گرفته اند را در پرده ای از ابهام قرار داده است!

در رابطه با اتفاقات اخیر خانه سینما یکی از روسای صنوف که طی سال های اخیر اختلافات جدی با مدیران این نهاد داشته به سینماپرس گفت: یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که طی تمامی سال هایی که از عمر خانه سینما می گذرد هیچ وقت کاندیداهای حضور در هیأت مدیره توسط حراست وزارت ارشاد گزینش نشدند؛ یعنی یک تلخف آشکار در تمامی این سال ها وجود داشته و تنها امسال ما شاهد رفتار قانونی از سوی وزارت ارشاد هستیم.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر همیشه در مجمع عمومی به صورت حسن قلی خانی یکی وسط مجمع بلند می شد و کاندیدا می شد و حتی به هیأت مدیره می رفت! به ضرس قاطع عرض می کنم هیچ وقت وزارت ارشاد نظارتی در روند انتخابات خانه سینما نداشته و با اینکه آن ها همیشه یک نماینده در مجمع داشته اند آن نماینده به تخلفات محرز ورود نمی کرد! جالب آنجا است که همیشه در انتخابات عنوان می شد رکن اصلی مجمع عمومی است! این در حالی است که طبق قانون اسامی نمایندگان باید ۱۵ روز زودتر اعلام شود تا آن ها از وزارت ارشاد تأیید صلاحیت شوند.

این سینماگر متذکر شد: مدیران وزارت ارشاد طی همه سال های اخیر کوتاهی کردند. آن ها فقط در مجامع خانه سینما نماینده داشتند که هیچ نظارتی نداشت. ما سینماگران با قانونی شدن موافقیم چرا که قانون بالاتر از هر چیزی است و باعث می شود تا این ماجرای کنونی پایان یابد. اگر طبق قانون جلو برویم تشنج و اخلال گری وجود نخواهد داشت.

این رئیس صنف با طرح این پرسش که چرا باید مدیرعامل کنونی خانه سینما علیرغم اینکه طبق اساسنامه نمی توانست مدیرعامل شود اما هیأت مدیره تصمیم گرفت او را در مسند مدیرعاملی بنشاند؟ تصریح کرد: معلوم است همیشه زدوبندهایی در کار بوده و وزارت ارشاد با این افرا مصالحه کرده است در غیر این صورت حراست وزارت ارشاد باید به میدان می آمد و جلوی تخلفات را می گرفت.

وی در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت بود و نبود خانه سینما برای سینماگران امروزه بی اهمیت شده است. این نهاد اصلاً چه کاربردی دارد؟ همه کارها را صندوق اعتباری هنر انجام می دهد پس خانه سینما به چه کار می آید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.