دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون/۸

فارسیجانی: بخش ویژه اربعین باید در جشنواره های سینمایی نظیر فجر، سینماحقیقت و... گنجانده شود/ سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه آن باید از سینمای اربعینی حمایت ویژه کنند

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در آستانه چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص لزوم توجه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون گفت: بخش ویژه اربعین باید در جشنواره های سینمایی نظیر فجر، سینماحقیقت و... گنجانده شود؛ در واقع ما به مسأله مهم اربعین نباید تنها در ماه های محرم و صفر توجه کنیم و موضوع اربعین باید در طول سال دستمایه ای برای تولید آثار فرهنگی و هنری و جشنواره های سینمایی باشد.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله مهم اربعین نه تنها در سینما که جایش در بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری کشور از جمله حوزه هنرهای تجسمی خالی است و این وظیفه مسئولان فرهنگی است که تدبیری عاجل برای رفع این کاستی ها داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه حماسه پیاده روی اربعین حسینی (ع) پدیده ای بی نظیر است اظهار داشت: این اتفاق یکی از توفیقات بزرگی است که نصیب عاشقان امام حسین (ع) می شود. خوشبختانه برخی از هنرمندان شیفته ائمه معصومین (ع) طی سال های اخیر به شیوه های مختلف فعالیت هایی در این زمینه کرده اند؛ در واقع ما در رسانه ملی و مستند و فضای مجازی و... تلاش هایی را شاهد بوده ایم اما این تلاش ها آنطور که شایسته این جریان است نبوده و باید تلاش مضاعف صورت گیرد.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: حوزه های فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، بخش های فرهنگی سپاه و بسیح و دانشگاه ها که امکان ورود دارند می توانند از این پتانسیل بهره برداری کنند و از عموم هنرمندان و مردم دعوت کنند تا ان شاالله اتفاقات خوبی رخ دهد.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی یادآور شد: چند سال قبل با تلاش های آقای میرعلایی قرار بود جشنواره ای با محوریت اربعین حسینی (ع) راه اندازی شود اما متأسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان این اتفاق مهم عقیم ماند. مسئولان از این جشنواره حمایت مادی و سخت افزاری نکردند و ایشان یکه و تنها ماندند. این اتفاق در حالی است که وظیفه متولیان فرهنگی کشور حمایت از این گونه برنامه ها و ایده ها است.

استاد دانشگاه «رسانه و سینما» خاطرنشان کرد: این مجموعه های فرهنگی و هنری کشور هستند که باید به هنرمندان انگیزه بدهند تا در این راه قدم بگذارند و آثار درخشان تولید کنند. بنده امیدوارم دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی از امسال اقدامات جدی در این عرصه داشته باشد. سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه آن مانند بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران و... باید از سینمای اربعینی حمایت ویژه کنند و به این سمت و سو بروند.

فارسیجانی در همین راستا متذکر شد: بنده شنیده ام ستاد اربعین کمیته هنری راه اندازی کرده که به کمک مردم و هنرمندان بتواند در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری اربعینی فعال شود اما نمی دانم چقدر توفیق پیدا کرده اند. به هر صورت نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر باید پای کار باشند و برنامه ریزی و حمایت و هدایت ونظارت خوب و کارشناسی شده انجام دهند تا این حماسه در قالب های مختلف هنری شکل بگیرد و خوراک خوبی برای مردم ایران و سایر مردم جهان باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: رسانه ملی تلاش های خوبی در این حوزه انجام داده است؛ به عنوان نمونه رادیو اربعین و یا بخش های ویژه ای که در ایام اربعین حسینی (ع) از شبکه قرآن پخش می شود اتفاقات مبارکی است اما کافی نیست؛ ما باید تولیدات اربعینی را از سنین کودک و نوجوان تا بزرگسال داشته باشیم و روز به روز در پی گسترش بیشتر آن باشیم تا این اتفاق به خوبی جلوه گر شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در حوزه های فرهنگی و هنری به ویژه سینمایی باید شورایی متکفل هدایت و حمایت و نظارت برای این کار تشکیل شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.