سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

در دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی عنوان شد؛

قادری: باید به هنرمندان باورمند که گوشه نشین شده اند امکان بروز بدهیم/ اسماعیلی: چرا ما در حوزه هنر انقلاب دچار فقر شدید هستیم؟

دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی (هنر ناب اسلامی) پیرامون بازخوانی پیام جاودانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد روز سه شنبه ۲۹ شهریور ماه در محل موزه فرش ایران برگزار شد؛ دکتر مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما در این نشست اظهار داشت: امام (ره) تبیین فرمودند که هنر انقلاب باید به چه مسائلی بپردازد اما پرسش اینجا است که چرا ما در این حوزه دچار فقر شدید هستیم؟ چه رازی در این امر نهفته است؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس این نشست با حضور دکتر پرویز فارسیجانی در مقام دبیر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، دکتر مجید اسماعیلی و دکتر نصرالله قادری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم در این نشست اظهار داشت: هنر ناب باید اسلام ناب را تبیین کند؛ هنر اسلامی باید سرمایه داری مدرن و کمونیزم خون آشام و اسلام آمریکایی را تبیین کند و تبعات منفی آن را به جامعه بشناساند.

وی ادامه داد: اسلام آمریکایی یعنی اسلام رفاه و تجمل؛ ما باید این شاخصه ها را مطرح کنیم تا جامعه با آن آشنا شود. هنر فقط تبیین فکری و ذهنی انجام نمی دهد یک تأثیر واقعی خواهد داشت. هنر باید نقاط کور معضلات اجتماعی و… را نشان دهد. هنر باید معضلات را نشان دهد که بعدا برای آن راه حل اندیشه شود.

ذوعلم خاطرنشان کرد: بخش های گسترده ای از مردم کاستی ها را به پای اسلام می گذارند و هنر باید این بصیرت را ایجاد کند که چنین تفکری در جامعه گسترش پیدا نکند. هنر انقلاب باید بتواند عدالت و شرافت و انصاف را به درستی ترسیم کند؛ هنر در جایگاه واقعی خود باید تصویر زالو صفتانی را که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی قدرت گرفته اند را به مردم نشان دهد. هنر باید راه ستیزه با جهان خواران را نشان داده و بیاموزد.

وی تأکید کرد: اگر امروز ترسیم گام دوم انقلاب برای تمدن سازی طراحی می شود هنر می تواند در آن نقش کلیدی داشته باشد. رسوا کردن مدعیان بی درد هنر باید در هنر انقلابی رخ دهد. کسانی که فقط به فکر شهوت و شهرت و ثروت هستند باید رسوا شوند. هنوز امام (ره) برای ما جهت دهنده هستند و جبهه انقلاب با تکیه بر پیام امام (ره) در تجلیل از هنر و هنرمند متعهد می تواند مسیر درستی را پیش ببرد. باید پیام امام (ره) را فکورانه و مخلصانه و در عمل دنبال کنیم. ما در تبیین حکمت هنر انقلابی باید پیام امام (ره) را مبنا قرار دهیم.

نصرالله قادری نیز در بخشی از این نشست گفت: اساس پیام امام خمینی (ره) در تجلیل از هنر و هنرمند انقلابی نقدگر هست؛ نقدگری از منظر فلسفی.

وی ادامه داد: مهمترین نکته برای ما اسلام ناب محمدی (ص) است. برای ترجمان این مفهوم در هنر نیازمند تعامل هستیم اما این در فرهنگ ما نیست؛ هنر در شش شکل کیفی ارائه می شود که به صورت تیتروار به آن ها اشاره می کنم.

قادری افزود: هنر پروپاگاندا فقط تبلیغ می کند و احساس مخاطب را به چالش می گیرد و مفهوم پیام در آن ادراک نمی شود. این نگاه تبلیغی تاریخ مصرف دار است و رقیب می‌تواند از این سو استفاده کند. از سوی دیگر وجه بعدی سرگرمی سازی است باعث سطحی نگری می شود و در وجه سوم ما همین سطحی نگری را با رنگ و لعاب هنری برای روشنفکران شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک وجه دیگر هنر شکل آموزشی آن است که در دنیای قرون وسطی و استالین که اندیشه مارکسیستی را ترویج می کردند هنر را وسیله ای برای آموزش می دانستند. شکل دیگر هنر فلسفی است که بر اساس تفکر است و ذهن مخاطب را به پرسش گری وا می دارد. در این نوع هنر با ستیزه دیدگاه روبرو هستیم و در نهایت صاحب تز اجتماعی شبیه فلسفی است که به مسائل کائناتی نمی‌پردازد و نقدش به مسائل اجتماعی است. ما اگر ماهیت نقد را نپذیریم و ماهیت نقدگری را دور کنیم دشمن سو استفاده می کند. باید ذهن مخاطب اندیشه گر و کنشگر باشد. هنرمند باید بازتاب دهنده شرایط باشد نه در جبهه اپوزوسیون بلکه باید حقیقت را ارایه کند.

دکتر اسماعیلی نیز اظهار داشت: کاری که امام (ره) در دوران کوتاهی که میان ما بودند انجام دادند عجیب است؛ ایشان فضای انقلاب را با یک سری اقدامات حد و حدودش را تعیین تکلیف کردند مثلا در امور خارجه سیاست ما ضد استکباری و ضد صهیونیستی بود و همچنان ادامه دارد؛ در بحث وحدت، حضور نیروهای مردمی مثل بسیج و…نیز کار عجیبی انجام دادند.

وی ادامه داد: امام (ره) فرمودند هنر انقلاب باید به چه بپردازد اما چرا ما در این حوزه دچار فقر شدید هستیم؟ چه رازی نهفته است؟ جایگاه هنر در دین ما کجاست؟ ما باید با ادبیات دینی قرآن و اهل بیت (ع) حرف بزنیم. تصورم این است که هنر ما به ازایی در فضای دینی دارد. درباره موضوعی حرف می زنیم که امام صادق (ع) می فرمایند ارزش آن از نماز و روزه بالاتر است. ایشان می فرمایند: این عمل وزنش به تنهایی مثل دریاست و یک ظرف آب؛ یعنی هنر دریاست و بقیه واجبات ظرف آب!

دکتر فارسیجانی نیز در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: به نظر می آید امام (ره) برای هر کاری دلیل و برهان داشتند. همه فکر می کردند اسلام به هنر توجه ندارد یا هنر در انقلاب ما جدی گرفته نمی شود اما امام (ره) در همان دیدار بهشت زهرا (س) گفتند ما با فحشا مخالفیم نه سینما و با این کلام ثابت کردند هنر برایشان مهم است.

وی ادامه داد: چرا از سال ۱۳۶۷ تا امروز فکر نکردیم مبانی فکری حضرت امام (ره) از مفهوم هنر انقلابی چیست؟ ما بچه های هنر اسلامی چقدر موضوع را جدی گرفتیم؟ چرا در جاهایی مثل حوزه و دانشگاه مبانی هنر دینی را به طور جدی کار نکردیم؟ چرا هر کسی از نگاه خود هنر دینی را تعریف می کند؟ چرا در این ۴۰ سال قدمی برنداشتیم؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توانست کمیته ای را برای تبیین این پیام در نظر بگیرد؟

فارسیجانی متذکر شد: امام (ره) معتقد بودند هنر برای همه انسان ها است؛ باید از تجمل گرایی فاصله بگیرد اما الآن تجملاتی شده؛ سینما تجاری شده اگر فروش ندارد می گویند ساخته نشود. هنرمند با ابزار هنر می‌تواند در خدمت ظلم ستیزی و عدالت خواهی باشد. آیا هنر انقلاب این را دارد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.