یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

میان گردشگری مذهبی و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت ایجاد و به «گردشگری سکولار» و «گردشگری مذهبی» قطب‌بندی کنیم

سید عزت الله ضرغامی

سینماپرس: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت سفر و نظر کردن در کیفیت خلقت، گفت: میان گردشگری مذهبی که مزیت نسبی کشور ما است و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت ایجاد و به گردشگری سکولار و گردشگری مذهبی قطب‌بندی کنیم.

به گزارش سینماپرس، سید عزت‌الله ضرغامی روز شنبه - نهم مهر ماه ١۴٠١ - همزمان با پنجمین روز هفته گردشگری در دومین همایش توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان که در کوشک باغ هنر در منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران برگزار شد، اظهار داشت: آیات و روایات زیادی درباره سفر و گردشگری داریم که تاکید می‌کند «در زمین بگردید و در کیفیت خلقت نظر کنید»، شهید مطهری «نظر کردن» را «تامل، تعمق و تدبر» تفسیر می کند پس سفر با هر موضوعی جایگاه الهی و قرآنی دارد، یعنی گردشگری مذهبی و زیارتی که ارزشمند و مزیت نسبی کشور ما است، از سایر حوزه های گردشگری جدا نیست.

گردشگری را به سکولار و مذهبی قطب‌بندی نکنیم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بر همین مبنای نظری و تفسیری شور و عشق هیجان علمی در تماشای طبیعت و آسمان عین آیات قرآن و ارزشمند است، و میان گردشگری مذهبی و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت و قطب بندی گردشگری سکولار و گردشگری مذهبی ایجاد کنیم.

وی به تبلیغات منفی بر ضد ایران اشاره کرد و گفت: مهارت و تخصص علمی جوانان ما در همه دنیا خریدار دارد بسیاری هم تبلیغ می‌کنند که جوانان متخصص ایران نمی‌خواهند بمانند، اما همین جوانانی که امروز در این همایش سخنرانی کردند -که در کشور مانند آنها بسیار هستند- فقط می‌گویند «حداقل تسهیلات و امکانات را فراهم کنید ما ایران را دوست داریم همین جا می مانیم و فعالیت می‌کنیم».

«حوزه اقتصاد دیجیتال گردشگری مهم است بر اساس گزارش ها حجمی معادل ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان را در برمی‌گیرد. بیش از ٨٠ درصد سهم این حوزه را چند کارگزار بزرگ در اختیار دارند، اما باید سایر جوانان با خلاقیت‌ها و ایده‌های نو فعال شوند. البته وظیفه دولت هم حمایت از آنها و تسهیل فعالیتشان است و باید اعطای تسهیلات و امکانات مجوزها در این حوزه تسریع شود»

ضرغامی گفت: در سطح جهانی و سیاسی جریان قدرت جای خود را به قدرت جریان و میکرو قدرت‌ها داده است در بعد علمی و اجتماعی خدمات عمومی انگیزه، دانش، مهارت‌ ها، مدیریت داشته ها که تنوع وسیعی دارند و کشور ما هم مملو از این جریان هاست باید هماهنگی و هم افزایی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است، گفت: امروز دنیا روی ایران‌هراسی سرمایه‌گذاری کرده است، می خواهد با حوادث این چند روز اخیر القا می‌کنند که در ایران امنیت وجود ندارد. ما همه چیز از طبیعت تا میراث فرهنگی و هزاران ظرفیت و جاذبه داریم، باید قدر این موهبت ها را بدانیم.

مردم با همه سختی‌ها و قیمت بالا به سفر علاقه مند هستند

ضرغامی افزود: دنیای ما دنیای دیجیتال و ارتباطات است توفیق بزرگی است که عصر و دوره ارتباطات و سایبر زندگی می‌کنیم، زندگی ما اصلا با یک قرن پیش قابل مقایسه نیست. مردم ما با همه سختی‌ها و قیمتی بالایی که دارد به سفر علاقه مند هستند

وزیر میراث فرهنگی گفت: گمشده ما در حوزه مدیریت واسطه‌گری است خدمات هم به صورت ضعیف ارائه می شود. اقدامات ارتباطاتی ما باید نقش پل و واسطه میان ظرفیت‌های گردشگری و مردم مشتاق به سفر داشته باشد. ما به عنوان دولت و بخش‌های خدماتی باید برای مصرف‌کننده خدمات و گردشگر نقش تسهیل‌گری را به خوبی ایفا کنیم.

زیرساخت‌ دیجیتال و فناوری ارتباطات تقویت شود

وی گفت: برای حل مسائل گردشگری باید امکانات زیرساخت‌های دیجیتال تقویت شود تا به توسعه گردشگری کمک کند. وزارت میراث فرهنگی تا کنون ١٠ تفاهم‌نامه با دستگاه های مختلف امضا کرده است، امروز هم با شرکت ملی پست وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه امضا کردیم که همه اینها مقدمات رفع موانع و رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

میان گردشگری مذهبی و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت ایجاد و به «گردشگری سکولار» و «گردشگری مذهبی» قطب‌بندی کنیم

از استارتاپ‌های گردشگری حمایت می‌کنیم

ضرغامی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: گردشگری به عنوان صنعتی پیشران از حوزه هایی است که در سایر حوزه‌های کشور تاثیر دارد. کشورهایی که توسعه پیدا کردند و پیشرفت کرده اند از گردشگری بهره بسیاری برده‌اند.

وی با تاکید حوزه دانش‌بنیان از اولویت‌های راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی است، گفت: به دلایل مختلف که بیشتر نقش دشمنان ما بوده دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم که باید با استفاده از حوزه دیجیتال عقب ماندگی‌های خود را جبران کنیم؛ تلاش می کنیم مشوق‌های لازم را در اختیار جوانان و فعالان دانش بنیان واستارتاپ‌ها قرار دهیم.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در تفاهم نامه‌ای که با شرکت ملی پست ایران امضا کردیم در مرمت و بازسازی سایر بناها و اماکن تاریخی که در اختیار وزارت ارتباطات است همکاری می‌کنیم تا بتوانیم از این اماکن در چرخه صنعت گردشگری استفاده کنیم.

ظرفیت اینترنت تنها بنابر اقتضائات امنیتی محدود شده است

ضرغامی تصریح کرد: به دلیل اغتشاشات و ناآرامی‌ها و برخی تخریب هایی که در نقاط مختلف کشور قرار گرفته بنابر اقتضائات امنیتی ظرفیت‌های اینترنت محدوده شده تا از این مقطع عبور کنیم، این یک تصمیم امنیتی و برای امنیت مردم است. چون این پلتفرم‌ها مورد سوء استفاده برخی گروههای اغتشاشگر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: کشور به سرعت از این مرحله عبور خواهد کرد و وضعیت عادی برمی‌گردیم، مردم بنا به حقی که دارند از بهترین خدمات اینترنت پرسرعت و با کیفیت بالا و توانمندی گسترده استفاده کنند تا نیازمندی های خود را مرتفع کنند

امیدوارم به زودی از این شرایط امنیتی مقطعی عبور کنیم

وی افزود: اینترنت آمده که انقلاب اسلامی را نجات دهد، من برخلاف کسانی که فضای مجازی را تهدید می‌دانند معتقدم بزرگترین فرصت برای جمهوری اسلامی فضای ‌مجازی است، اگر فضا مجازی نبود بسیاری از شعارهای انقلاب اسلامی مانند آزادی، آزادی بیان، آزادی اندیشه و آرمان‌هایی که انقلاب معرفی کرده است و رهبر معظم انقلاب هم بارها بر روی آن تاکید کرده است رسانه‌های رسمی‌های ما توان تحقق این آرمان‌ها نه فقط در حوزه سیاسی اجتماعی بلکه در بسیاری از حوزه ها را نداشتند.

وی گفت: فضازی مجازی امکان حرف زدن همگانی را فراهم می کند، تا تضارب آرا کنند و ما باید قدرشناس باشیم و این‌را حفظ کنیم. دشمن نمی تواند تحمل کند رسانه های آنها بارها بالاترین سانسورها را اعمال می کنند و کاربران هم می فهمند، دلسوزی های دروغین می کنند؛ امیدوارم از این شرایط امنیتی مقطعی عبور کنیم، و اینترنت به مراتب پرسرعت تر و با کیفیت تر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

ضرغامی درباره تاثیر منفی قطعی اینترنت بر کسب و کارها گفت: ناآرامی‌های اخیر بر همه کسب‌وکارها تاثیر گذاشته است، بسیاری از کسب و کارها بخصوص کسب و کارهای دیجیتال متضرر شده اند و به‌همین دلیل برای دفاع از کسب وکارها باید بتوانیم امنیت لازم را فراهم کنیم. البته زمان برقراری مجدد اینترنت را مسئولان امنیتی کشور می‌دانند و در این زمینه پاسخ می‌دهند.

زیرساخت های گردشگری باید توسعه یابد / بر بومگردی ها نظارت داریم

ضرغامی گفت: سفر ارزان قیمت یکی از مصادیق گردشگری در دسترس است. یکی از شاخص های ارزان بودن سفر خوراک و پذیرایی است، اقامت و هتل ها و حمل و نقل هم در حال بررسی است؛ میهمان‌پذیرهایی خوبی وجود دارد، اما به دلیل عدم تبلیغ کمتر شناخته می شوند پس مسافرهای کمتری دارند.

وزیر میراث فرهنگی افزود: زیرساخت های گردشگری باید هماهنگ شود، بسیاری از مسائل به وزارتخانه میراث فرهنگی مربوط نیست و سایر دستگاه ها وظیفه و مسئولیت دارند، برای افزایش گردشگر باید حمل و نقل توسعه پیدا کند. عراق اصلی تیرن منبع گردشگرفرست ما است همین که روند سفر افزایش پیدا می کند با مشکلات خدمات ایرلاین‌ها به مردم مناطق جنوب کشور مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: در زمان اربعین حمل و نقل و اتوبوس کم داشتیم به سختی توانستیم صدو چند اتوبوس را مجرا کنیم تا سایر گردشگران با مشکل مواجه نشود زیرساخت های گردشگری یکی دو شبه جواب نمی دهد.

ضرغامی گفت: همین دخالتی که رسانه های خارجی انجام می دهند نا آرامی‌ها را ده‌ها برابر نشان می‌دهند گردشگر خارجی که این اخبار را می‌شوند سفرش به ایران را به تعویق می‌اندازد تا ایران آرام شود، با کنترلی که صورت می‌گیرد می‌توانیم و تلاشی که صورت می‌گیرد نقشه‌های ایران‌هراسی را می‌توانیم خنثی کنیم.

وزیر میراث فرهنگی درباره نظارت بر بومگردی ها در سراسر کشور گفت: بر بومگردی‌هایی که از وزارت میراث فرهنگی مجوز گرفته اند، نظارت داریم. ممکن است تخلفاتی داشته باشند، که معمولا در بخشی است که مجوز فعالیت ندارند. نرخ خدمات مشخص است البته ممکن است خدمات اضافه داشته باشد و نرخ اضافه هم بگیرند.

ضرغامی: گردشگری را به سکولار و مذهبی قطب‌بندی نکنیم

تسری نگاه دانش‌بنیان به نوآوری در محصولات گردشگری

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این همایش گفت: امسال برنامه های هفته گردشگری در حالی برگزار می‌شود که دغدغه‌های کرونا کاهش یافته و صنعت گردشگری در بیشتر مقاصد گردشگری احیا شده است.

معاون گردشگری گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت نسل جوان دانشمند خلاق بهره‌مند شویم آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب سال را با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام گذاری کردند، در این عرصه همت مضاعف را سرلوحه کار قرار دادیم.

وی گفت: حوزه دانش بنیان صرفا حوزه کسب و کارهای مبتنی بر ای‌سی‌تی (ICT) نیست و به همین جهت در تنظیم برنامه‌های وزارتخانه نگاه دانش بنیان را به نوآوری در محصولات گردشگری و بازار و توسعه، تولید و انتشار محتوای گردشگری تسری دادیم.

شالبافیان اضافه کرد: البته اعتقاد داریم حوزه دانش‌ بنیان دارای اهمیت ویژه‌ای است و خلاقیت و انتشار نوآوری در آن حرف اول را می‌زند، بنابراین آنچه که عزم ما بر آن است این است که بتوانیم خلاقیت‌هایی که در پهنه ایران اسلامی خصوصا در بین جوانان وجود دارد امکان بروز و ظهور پیدا کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: در همایش امروز افرادی به ارائه برنامه و معرفی خلاقیت‌های خود می‌پردازند که در رویدادهای ملی کمتر این فرصت را پیدا کرده‌اند و این همایش یک فرصت بی‌نظیر برای آن‌ها به حساب می‌آید.

اجلاس جهانی گردشگری شهری برگزار شود

سیدمحمد حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی-گردشگری عباس آباد هم در این همایش اظهار داشت: در گردشگری خلاق مخاطب را به عنوان یک شهروند مسئول و دارای زندگی تلقی می‌کنیم و محیط اراضی عباس آباد را نه تفرجگاه و بلکه محلی برای تعاملی مدیربت شهری و شهروند طراحی کردیم.

وی گفت: ما در منطقه عباس‌ آباد گردشگر را نه مشتری بلکه شهروندی دارای کرامت و این منطقه را زیستگاه تولید زیرساخت‌های نرم می‌دانیم و در گردشگری خلاق به تجربه زیست انسان تراز شهری می‌پردازیم.

حجازی افزود: امیدواریم وزارت میراث فرهنگی اجلاس جهانی گردشگری شهری که در دوره جدید برنامه ریزی شده را عملیاتی کند تا دستاورد و برگ زرین در مقابل ایران‌هراسی باشد.

ضرغامی: گردشگری را به سکولار و مذهبی قطب‌بندی نکنیم

همچنین در حاشیه این همایش تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری به نمایندگی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا شد.

استفاده از اماکن تاریخی و موزه‌های «پست» در راستای معرفی ظرفیت‌های مشترک، معرفی و بهره‌برداری از امکانات، اراضی و ابنیه‌های تحت اختیار «پست» در راستای انجام فعالیت‌های گردشگری بر اساس اساسنامه پست و قوانین جاری، همکاری در برگزاری فراخوان‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذار و مجری طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی با رعایت قوانین و مقررات، حمایت از سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌ها برای حفظ امنیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها مطابق با ظرفیت‌های موجود و در چارچوب قوانین و مقررات از همکاری و مشارکت در زمینه معرفی و ترویج برند ملی «پست» و «وزارت میراث‌فرهنگی» در کشور، ترویج ظرفیت‌های «وزارت میراث‌فرهنگی» اعم از رویدادهای مندرج در تقویم رویدادهای مرتبط در کشور از طریق درج تصاویر و اطلاعات مربوطه در طراحی تمبرهای کشور با رعایت مقررات مربوطه، ‌ از جمله اهداف و موضوع این تفاهم‌نامه است.

همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی در زمینه ارائه خدمات تجارت الکترونیک و سایر موارد مورد نیاز طرفین در صورت تامین منابع مالی در استفاده از بانک‌های اطلاعاتی طرفین برحسب نیاز و توافق در راستای موضوع تفاهم‌نامه در برگزاری همایش و نمایشگاه‌های تخصصی و رویدادهای بین‌المللی برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های طرفین با اخذ مجوزهای مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات اور و اجرای طرح چاپ تمبر شخصی (بویژه تصاویر بناهای تاریخی)، ارسال کارت‌های الکترونیکی و فعالیت‌هایی مشابه برای اعضای طرف تفاهم‌نامه توسط «پست» با توافق طرفین در چارچوب ضوابط و مقررات، اختصاص فضاهای فیزیکی مناسب به فعالان وزارت میراث‌فرهنگی توسط «پست» و متقابلا اختصاص فضاهای مناسب به فعالان پست توسط وزارت میراث‌فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، ارائه خدمات پستی در قالب سرویس‌های تجارت الکترونیک از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه است.

در این همایش مدیران جوان هفت استارتاپ حوزه گردشگری، محصولات و سامانه‌های خود را معرفی و ویژگی‌های محصولات خود را تشریح کردند و در پایان با حضور وزیر میراث فرهنگی و وزیر ارتباطات از «دانشنامه طراحی و ساخت هتل‌ها» و سامانه «آوازه» و «پارس پدیا سامانه ارائه محتوای فاخرگردشگری ایران» رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.