جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است/مسائل اخیر محصول کارکردهای غلط مدیریت فرهنگی در ۴۰ سال گذشته است

حسن بنیانیان

سینماپرس: حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان و نوجوانان ما با داشتن ریشه محکم حاصل از شعائر دینی، سرمایه فرهنگی محسوب می‌شوند و اگر بازتولید نشوند از بین می‌روند.

به گزارش سینماپرس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان و نوجوانان ما با داشتن ریشه محکم حاصل از شعائر دینی، سرمایه فرهنگی محسوب می‌شوند و اگر بازتولید نشوند از بین می‌روند.

حسن بنیانیان در سومین نشست نبض فرهنگ در اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به مباحث فرهنگی در کشور اظهار داشت: حُسن مباحث فرهنگی این است که در تمام نقش‌های ما در زندگی اجتماعی کاربرد دارد و از این مزیت باید استفاده کرد.

وی با اشاره به دلایل مقاومت افراد در برابر مباحث فرهنگی عنوان کرد: یکی از مواردی که در شنیدن این بحث‌ها مقاومت ایجاد می‌کند رشد انسان‌ها در محیط‌های فرهنگی است و این منجر به احساس کاذب فهم فرهنگ می‌شود و به همین دلیل همه افراد درمورد فرهنگ اظهار نظر می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تاثیر فرهنگ در معضلات جامعه بیان کرد: پیش‌فرض‌های ناقصی هم در جامعه وجود دارد که ریشه همه مشکلات را اقتصادی می‌داند درحالی که بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است.

بنیانیان با اشاره به معضلات سیاست‌زدگی در امور فرهنگی تصریح کرد: بسیاری بعد از انقلاب به صورت افراطی هنگام تحلیل قضایا مسائل را به حاکمیت گره می‌زنیم و این ریشه در شعارهایی دارد که تمام مشکلات را به اشخاص نسبت می‌داد و حواسمان نبود که به فرهنگ تبدیل می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که این فضای ذهنی وجود ما نقطه اصلاح نداریم و دشمن هم به این قضیه در رسانه‌ها دامن می‌زند؛ خودمان هم در تحلیل‌هایمان بر این موضوع تاکید می‌کنیم و در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این مسئله تصدیق می‌شود و گفته می‌شود که شما مردم خوبی هستید و همه مشکلات از مسئولان است و میوه این آسیب امروز چیده می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تاثیر رفتار فرهنگی در جامعه عنوان کرد: مابه عنوان حکمران و مدیر در سطوح مختلف می‌خواهیم تصمیمات خود، مخاطب، خانواده یا مردم را اصلاح کنیم؛ این کار به صورت مقطعی با راهکارهای اقتصادی قابل انجام است یا می‌توان از ایجاد ترس و مشوق سیاسی و اجتماعی استفاده کنیم.

وی افزود: اما اگر بتوانیم رفتار را طوری اصلاح کنیم که ریشه در علایق و باورهای فرد داشته باشد و ریشه این باورها احساسی نبوده و با آگاهی و معرفت باشد، این رفتار فرهنگی می‌شود.

بنیانیان اظهار داشت: برای شناخت عالمانه از فرهنگ، شناختن چیستی و تغییر و تحول فرهنگ، رابطه حاکمیت با آن، چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی و مدیریت فرهنگی لازم است.

وی با اشاره به تاثیر نسل فرهنگی گذشته در اقتدار امروز کشور بیان کرد: مسئله ما فقط مسلمان کردن آدم‌ها نیست و علی‌رغم اهمیت بسیار زیاد این مسئله اما بحث‌های مفصلی می‌توان کرد که آنچه امروز موجب اقتدار ما شده سرمایه‌های فرهنگی گذشته است که بازتولید نمی‌شود و این اقتدار در صورتی که مسئولان متوجه نباشند متوقف می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مدیریت فرهنگ گفت: مسئله بعدی ما این است که توسعه و پیشرفت در کشور ما نیازمند تحولات فرهنگی است؛ جهانی شدن و جهانی سازی امری غیر ارادی است اما برای کشوری مثل ما پر از آسیب است، بنابراین ناچار هستیم که فرهنگ را مدیریت کنیم چراکه یک تهاجم فرهنگی بسیار سنگین روی ما سوار است.

بنیانیان در ارتباط با نقش اصفهان در تحقق فرهنگ و تمدن اسلامی تصریح کرد: در هدف اصلی ما که تمدن نوین اسلامی است توقع زیادی از شهروندان اصفهان وجود دارد چراکه سابقه تمدن دارند.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم باورهای خود را از جهان‌بینی اسلامی خالص کنیم و از دل این باورها، هنجارها و ارزش‌های خود را استخراج کنیم و بر اساس آنها نمادها و الگوهای رفتاریمان را بازتعریف کنیم و این را به اقتصاد، معماری، روابط سیاسی و سبک زندگی خود وارد کنیم، فرهنگ اسلامی حاکم می‌شود و میوه آن تمدن نوین اسلامی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما رقیب سنگینی داریم که به شدت در حال خودنمایی است، گفت: در اروپا از ۴۰۰ سال پیش تا کنون با قطع ارتباط با خالق، نیازهای حیوانی و مادی انسان غالب شده و سایر نیازهایی که انسانیت را تعریف می‌کند به تدریج ضعیف شده است.

وی افزود: ما می‌خواهیم یک انسان متعادل را در جامعه ساماندهی کنیم تا همه نیازهای فطری آن به صورت متعادل رشد کند و به انسانیت معنای عینی ببخشیم؛ این نیاز دارد که فطرت و دین الهی به کمک ما بیاید.

بنیانیان در ارتباط با تاثیرپذیری جوانان از این رقیب بیان کرد: این رقیب با جوانان و نوجوانان که در سن نیازهای جنسی هستند ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و ما باید خودمان را به عقل و فطرت آنها برسانیم؛ این درحالی است که دشمن با ابزارهای خود در تلاش برای رسیدن به شهوت آنان است.

وی با بیان اینکه این دین یک نعمت الهی است و بدون وجود یک حکومت در شرایط امروزی قابل دوام نیست، گفت: این فهم عمیق حضرت امام(ره) بود که اگر ما حکومت را در اختیار نداشته باشیم با گسترش ساختارهای مدرن دین به تدریج کوچک می‌شود و به حاشیه می‌رود و دین و حکومت قابل جدا کردن نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر یک نظام فرهنگی قدرتمند وجود نداشته باشد که خواسته‌های مردم را با دین هماهنگ کند تا به سمت تعادل پیش برویم و نیز خواسته‌های مردم از خارج کشور هدایت شود، این خواسته‌ها کم‌کم به سمت بحران بین حکومت و مردم پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: مسائل اخیر علاوه بر شیطنت‌های سازماندهی شده دشمن، محصول کارکردهای غلط مدیریت فرهنگی در ۴۰ سال گذشته است و مدیران باید به این موضوع اعتراف کنند.

بنیانیان خاطرنشان کرد: نفس نظام جمهوری اسلامی که حکومت و دین را بهم گره زده، یک نظام فرهنگی قوی طلب می‌کند و بسیاری از مدیران به غیر از رهبر معظم انقلاب متوجه آن نمی‌شوند.

وی در ارتباط با تاثیرات تولید انبوه قانون در کشور اظهار داشت: در فرهنگ مدیران ما یک مانع فرهنگی وجود دارد که برای هر اصلاح به صورت افراطی به سراغ قوانین و دستورالعمل‌ها می‌روند درحالی که بسیاری از رفتارهای جامعه ابتدا نیازمند تربیت و فرهنگ‌سازی است؛ درصد کوچکی از جامعه با این کار قانع نمی‌شوند و نیازمند قانون هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی ما با نگرش استبدادزده از بالا به پایین کشور را اداره می‌کنیم تولید انبوه قانون شکل می‌گیرد به طوری که ما اکنون ۱۱ هزار قانون و مجلس فرانسه که از لحاظ تاریخ تشکیل تقریبا نشابه ما است حدود ۴۰۰ قانون دارد؛ تولید انبوه قانون کنترل و بازرسی را زیاد می‌کند و دور زدن قانون و رشوه را نیز افزایش می‌دهد و این موجب نارضایتی می‌شود.

بنیانیان در ارتباط با ضرورت قانون حجاب گفت: برای قانون حجاب توانمندترین افراد باید مردم را قانع کنند که این قانون به نفع خود آنها و نبود آن برای زندگی مردم آسیب‌زا است.

وی با تاکید بر اداره کشور با رویکرد فرهنگی عنوان کرد: اگر ما به سراغ مدیریت کشور با رویکرد فرهنگی برویم، حکمرانی آسان‌تر می‌شود؛ همچون اوایل انقلاب سرمایه‌گذاری باید در نهادها و مراکز فرهنگی انجام شود درحالی که انحراف حاصل از فرهنگ استبدادزده مدیران موجب مخالفت مردم با این موضوع می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نتیجه این امر در خانواده‌ها هم دیده می‌شود درحالی که حجاب و دینی که با زور پدر بیاید در هر فرصتی می‌رود.

وی با اشاره به نقش فرهنگ در حل چالش‌های کشور بیان کرد: اگر مسئولان سازمان‌ها، خانواده‌ها و کلیت کشور درک عالمانه از فرهنگ داشته باشند و مدیریت فرهنگی جایگاه خود را پیدا کند بسیاری از معضلات کشور حل می‌شود.

بنیانیان با تاکید بر نظام خانواده در امور فرهنگی بیان کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ را به مخاطب خود تفهیم کنیم، نقطه شروع آن رابطه فرهنگ با خانواده است؛ جوهر خانواده نقش مهمی در گسترش یا افت اهداف نظام خانواده دارد و هر خانواده یک نظام ارزیابی لازم دارد تا از ایجاد بحران‌ها جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افعال انسان‌ها مانند یک قطره موجی را در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: گاهی یک شوک به اعضای خانواده وارد می‌شود و افراد متاثر از فضای خانواده، در جامعه متناسب با نقش خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ هر شوک منفی و مثبتی که کارکرد طبیعی خانواده را از بین ببرد به طور مستقیم به جامعه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ یک رفتار ریشه‌دار است که به سختی شکل می‌گیرد و به راحتی از بین نمی‌رود، عنوان کرد: سازوکارهای سنتی ما موجب شده که عزاداری امام حسین(ع) و شعائر دینی به تدریج یک عشقی را در جوانان و نوجوانان ایجاد کند و به راحتی از بین نرود؛ همان جوانی که شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهد به واسطه همین ریشه که قابل بازسازی است، اگر جنگی شکل بگیرد در جبهه‌ها حاضر می‌شود و از شعار خود پشیمان می‌گردد.

بنیانیان تاکید کرد: این‌ها سرمایه‌های ما هستند که اگر بازتولید نشوند از بین می‌روند.

وی با اشاره به معضلات در حوزه آموزش فرهنگ تصریح کرد: فاجعه‌ای در آموزش‌وپرورش ما وجود دارد که رها شده است و دستگاه‌های تربیت و تحول فکری به حاشیه رفته است، بچه‌ها تیزهوش اما فارغ از دین رشد می‌کنند و این به دانشگاه‌ها انتقال می‌یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مطابق بیانات مقام معظم رهبری، کار فرهنگی باید به درستی درک شود و نباید امور به ضد کار فرهنگی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نبود کار فرهنگی درست موجب ایجاد فشار بر تولیدکنندگان شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب در لحظه حساس سال که بسیاری از مردم ایران بیننده هستند، تولید را مطرح می‌کنند چون تولید گرفتار فرهنگ است.

بنیانیان عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در جلسات کوچک با مخاطب مشخص موفق است و در جلسات کنونی علی‌رغم هزینه زیاد بازدهی پایین است درحالی که تشکیل جلسات کوچک فرهنگی توسط افراد متخصص از راهبردهای مردمی‌سازی مقابله با دشمن است.

وی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی کسی دین‌دار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های فضای مجازی و خروج از موضع انفعال است؛ نهادهای اصلی گذشته ما باید احیا و به‌روز شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.