چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

سینماپرس گزارش می دهد؛

چهل و چهارمین جشنواره فیلم «نانت»؛ از معرفی آثار تا تاریخچه کامل جشنواره

چهل و چهارمین جشنواره فیلم نانت

سینماپرس: جشنواره فیلم سه قاره نانت (Three Continents Festival) از سال ۱۹۷۳ هر سال در شهر نانت کشور فرانسه برگزار می‌شود؛ جشنواره فیلم سه قاره نانت چون به سینمای قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین می‌پردازد به این نام خوانده می‌شود. در این جشنواره فقط فیلم‌های بلند داستانی و مستند نمایش داده می‌شود و پس از جشنواره کن، مهمترین رویداد سینمایی فرانسه به حساب می‌آید. این رویداد سینمایی امسال قرار است از تاریخ ۱۸ تا ۲۷ نوامبر (۲۷ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت فرانسه برگزار شود.

به گزارش سینماپرس این جشنواره سینمایی به همت دو برادر به نام‌های فیلیپ و آلن ژلادو پایه گذاری شد و هدف آن ها پشتیبانی از استعدادهای جدید فیلمسازی بود؛ سینمای ایران در سال های برگزاری این رویداد سینمایی حضور جدی در آن داشته است؛ فیلم سینمایی «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی به عنوان نخستین فیلم ایرانی در بخش مسابقه نخستین سال برگزاری این جشنواره به نمایش درآمد؛ همچنین پس از انقلاب فیلم «دونده» با درخشش در این جشنواره باعث توجه جهان به سینمای ایران شد. ابوالفضل جلیلی نیز دو بار جایزه این جشنواره را در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ برای فیلم‌های «دلیران» و «یک داستان واقعی» به دست آورد. سامان سالور نیز یک بار در سال ۲۰۰۶ جایزه ویژه داوران و بالن طلایی را برای فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» از این رویداد سینمایی به دست آورده‌اند. از دیگر فیلم های ایرانی حاضر در این رویداد سینمایی می توان به «کافه ترانزیت» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی اشاره کرد. برخی بازیگران سینمای ایران از جمله نیکی کریمی نیز توانسته اند در این رویداد سینمایی مورد توجه قرار بگیرند.

امسال نیز فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه‌ کنندگی سیدرضا محقق در سومین حضور جهانی خود به بخش مسابقه بین‌الملل چهل‌وچهارمین دوره جشنواره سه قاره در شهر نانت فرانسه راه یافته و کارگردان و تهیه‌ کننده فیلم به دعوت جشنواره در این رویداد حضور خواهند یافت. لازم به ذکر است آخرین باری که فیلمی از سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره سه قاره نانت حضور داشته است به سال ۲۰۱۵ و فیلم «ما در بهشت» ساخته سینا عطاییان‌دنا برمی‌گردد.

جشنواره فیلم سه قاره نانت با در نظر گرفتن تمامی امتیاز های و عناصر به کار رفته در آثار ارسالی، جوایزی را نیز در نظر گرفته است که به شرح زیر هستند:

جایزه بالن طلایی (La Montgolfière d’or) به ارزش ۶۰۰۰ یورو از جانب شهر نانت فرانسه؛ جایزه بالن نقره ای (La Montgolfière d’argent) به ارزش ۴۰۰۰ یورو؛ جایزه Wik-fip به ارزش ۱۵۰۰ یورو به انتخاب تماشاچیان؛ جایزه هیئت جوانان به ارزش ۱۰۰۰ دلار.

این جشنواره تنها فیلم هایی را می پذیرد که در ژانر مستند و عملی تخیلی ساخته شده اند. محدودیتی از نظر موضوع یا نوع فیلم وجود ندارد. همچنین این جشنواره برنامه های اخبار، مستند، گزارش ها و آثار جنجالی خبری را نمی پذیرد و کارگردانان باید اصالت آفریقایی، آمریکای لاتین یا آسیایی داشته باشند. یکی دیگر از قوانین جشنواره سه قاره نانت نیز این است که طول فیلم ها باید حداقل ۴۵ دقیقه باشد.

ژرم بارون، مدیر هنری و تیم جشنواره نیز چندی قبل اعلام کردند: با این اعتقاد که تجربه سینمایی نیز به اشتراک گذاری است، خوشحال می شوند که بار دیگر حضوری از تماشاگران استقبال کنند؛ آن ها در بیانیه ای نوشتند: «ما امیدواریم که برنامه غنی و متنوع چهل و چهارمین جشنواره سه قاره، مانند سال گذشته، مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند. اگر بتوانیم به این روند کمک کنیم، خوشحال خواهیم شد. تعداد سینماهایی که با این رویداد همکاری کرده اند، به خودی خود گواهی بر این باور رایج ما است که تماشاگران باید فیلم ها را در پرده بزرگ تجربه کنند. بسیاری از آثاری که قبلاً نمایش داده نشده یا بسیار کمیاب بوده اند در انتخاب سال ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته شده اند، که به این معنی است که اکتشافات زیادی برای مخاطبان وجود دارد. اصل اصلی این است: کنجکاو بمان! علاوه بر مسابقه بین‌المللی و نمایش‌های ویژه، مخاطبان می‌توانند از مجموعه‌ای از رویدادهای دیگر از جمله ادای احترام به هیروکازو کوره‌ادا، فیلمساز مشهور ژاپنی که در دوره امسال حضور دارند و آثار مستندش هنوز کمی شناخته شده‌اند، لذت ببرند. سفری در سینمای هند از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰. و برای اولین بار، یک مرور کامل به گذشته از آثار مایک دی لئون، یک چهره استاد در فیلم فیلیپینی. تماشاگران جشنواره همچنین این فرصت را خواهند داشت تا با سر به کار پربار و پرحاشیه فیلمساز آرژانتینی رائول پرونه شیرجه بزنند و از برنامه شباهت خانوادگی لذت ببرند.»

لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه این رویداد در خانه اپرای Angers Nantes برگزار می شود؛ فیلم «کثیف سخت خطرناک» به کارگردانی وسام شراف از لبنان به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره با حضور کارگردان نمایش داده می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.