سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

سینماپرس گزارش می دهد؛

هرآنچه از بیست و ششمین جشنواره فیلم شب‌ های سیاه تالین باید بدانید/ از معرفی آثار ایرانی تا رویدادهای این دوره جشنواره

جشنواره فیلم شب‌ های سیاه تالین

سینماپرس: جشنواره فیلم سه قاره نانت (Tallinn Black Nights Film Festival) ا از سال ۱۹۹۷ تاکنون در تالین، پایتخت استونی برگزار می‌شود؛ این رویداد سینمایی جزو ۱۴ فستیوال برتر دنیا در کنار جشنواره های سینمایی نظیر برلین، کن، ونیز، کارلووی واری، ورشو و سن سباستین قرار گرفته است؛ این رویداد سینمایی امسال قرار است از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در شهر تالین در حال برگزاری است و علاوه بر آنکه برخی فیلم های ایرانی در این رویداد نمایش داده می شوند، هایده صفی یاری تدوین گر کشورمان نیز به عنوان یکی از داوران بخش اصلی این جشنواره حضور دارد.

به گزارش سینماپرس هم‌زمان با این رویداد، جشنواره فیلم‌های کوتاه شب‌ های سیاه تالین در این شهر برگزار می‌شود که جزیی از این رویداد بزرگ در شمال اروپا است.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته جدید احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره شب های سیاه تالین در کشور استونی تجربه خواهد کرد. در این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

لازم به ذکر است فیلم قبلی احمد بهرامی با عنوان «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و برنده جایزه بهترین فیلم این بخش شد.

همچنین فیلم «روستای بی‌فرزند» ساخته رضا جمالی در نخستین نمایش جهانی‌ در بخش تازه راه اندازی شده منتخب منتقدان جشنواره شب‌های سیاه تالین به روی پرده می‌رود. در این فیلم که به زبان ترکی ساخته شده حمدالله سلیمی، بهروز الله‌وردی‌زاده، مریم مومن، صفت آهاری و ناصر محبی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

بر اساس شنیده ها فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نیز در بخش بهترین‌های جشنواره این رویداد سینمایی به گذاشته می‌شود. این فیلم که اخیراً جایزه ویژه هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم توکیو را کسب کرده، نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ است و نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق‌های جشنواره ونیز تجربه کرد و جایزه بهترین فیلم و بازیگر مرد (محسن تنابنده) را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر هایده صفی‌یاری تدوینگر سینمای ایران به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره شب‌های سیاه تالین است. «الدیکو انیادی» فیلمساز مجارستانی نامزد اسکار امسال در راس هیات داوران بخش مسابقه جشنواره تالین قرار داد و هایده صفی‌یاری تدوینگر مطرح سینمای ایران در کنار «آدام بالاژ» آهنگساز اهل کشور مجارستان، «آندرس کلینرت» کارگردان آلمانی و «بیجایا جنا» بازیگر هندی، دیگر اعضای تیم داوری این رویداد سینمایی را تشکیل می‌دهند.

هایده صفی یاری تدوین گر ایرانی و یکی از اعضای آکادمی اسکار است که کار تدوین فیلمسازان مطرح بین المللی چون بهرام بیضایی، بهمن قبادی، رضا درمیشیان، شهرام علیدی و مانی حقیقی را بر عهده داشته اما بیشتر به خاطر همکاری طولانی مدتش با اصغر فرهادی شناخته می شود.

لازم به توضیح است جوایز بخش اصلی این رویداد سینمایی به شرح زیر است: جایزه بزرگ بهترین فیلم، جایزه هیأت داوران به بهترین فیلم، جایزه هیأت داوران به بهترین فیلمنامه، جایزه هیأت داوران به بهترین بهترین بازیگر زن، جایزه هیأت داوران به بهترین بازیگر مرد، جایزه هیأت داوران به بهترین فیلمبرداری، جایزه هیأت داوران به بهترین موسیقی فیلم، جایزه هیأت داوران فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم و جایزه صلیب که توسط رهبران مذهبی استونی اهدا می‌شود.

از دیگر جوایز این رویداد سینمایی می توان به جایزه تماشاگران، جایزه بهترین فیلم آسیایی، جایزه یک عمر دستاورد هنری و... اشاره کرد.

بر اساس اعلام مسئولان جشنواره هدف از برگزاری این فستیوال به نمایش گذاشتن منتخب های جامع (comprehensive) سینمای جهان به خصوص فیلم های اروپایی به تماشاگران استونی است. تحقق این هدف مستلزم برقراری محیطی دوستانه برای تعامل بین تماشاگران، فیلمسازان استونی و همکاران خارجی آنها است. در جشنواره فیلم شب های سیاه تالین سه فستیوال زیرشاخه نهفته است که در آنها فیلم های انیمیشن، فیلم های دانش آموزان و فیلم های کودکان و جوانان به نمایش گذاشته می شود. این جشنواره شامل برنامه اصلی، سه فستیوال زیرشاخه و همینطور بازار های تولید مشترک فیلم است. فدراسیون بین المللی تولید فیلم (FIAPF) در سال ۲۰۱۴ به جشنواره فیلم بلک نایتز مجوزی داد مبنی بر برگزاری رقابت عمومی و بین المللی فیلم های بلند در کنار ۱۵ فستیوال در سراسر جهان.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.