دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

جهانگیر الماسی:

هدف همه این است که پول به دست بیاورند/الگوی ما در سینما چه کسی است که بقیه بخواهند به او برسند؟

جهانگیر الماسی

سینماپرس: نشست تخصصی «شورای عالی انجمن ملی فیلم دانشجویی ققنوس» سازمان بسیج دانشجویی با حضور مسئولان و سینماگران کشور، در محل سازمان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی پور معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی کشور در ابتدای این نشست، گفت: پیشتر جنس فتنه‌ها در کشور اقتصادی و سیاسی بوده؛ اما جنس فتنه اخیر رسانه ای، اجتماعی و در حوزه زنان بوده است؛ لذا کنشگری در این حوزه نیز باید مبتنی بر تولید آثار فرهنگی هنری از این جنس باشد و این نقش آفرینی جدیدتر دست اندرکاران و فعالان حوزه فرهنگ هنر را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در جریان اتفاقات اخیر ساحت علم و دانشگاه زیر پا گذاشته شد، تصریح کرد: ما در بسیج دانشجویی تلاش کردیم تا به فعالیت‌های هنری و فرهنگی در دانشگاه‌ها ضریب بدهیم، چون این حوزه طی سال‌ها در مقایسه با حوزه سیاست در حاشیه بوده و ما این مظلومیت را از پایین دست تا بالا دست نسبت به برنامه‌های فرهنگی چشیده ایم.

مهدی پور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بیشترین انتظارات خود را مبتنی بر دانشجوی آرمان خواه بسیجی و جوان مومن انقلابی قرار داده است افزود: یکی از مهمترین راهکارهای توانمندسازی و روشنگری فضای دانشگاه رفتن به سمت فرهنگ و هنر است؛ اما این فعالیت‌ها گاهی در اوج بوده و گاهی هم سطح قرار داشتند. با این اوصاف ما باید در قالب جشنواره فرهنگی هنری دانشجویی ققنوس یک نگاه دانشی، رقابتی و تعاملی برای رشد و ارتقاء دانشجویان فراهم کنیم. به هر روی انگیزه و علاقه دانشجویان در این حوزه بالاست، اما مهم این است که ما زمینه‌های رشد آن‌ها را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های نظام در اختیار برخی از کسانی قرار گرفته که جشنواره‌های داخلی را تحریم می‌کنند و حاضر نیستند آثاری را که پول آن‌ها را داده ایم را درست و به موقع تحویل بدهند و این از غصه‌های تلخی است که اتفاق افتاده تصریح کرد: جوانانی هستند که حاضرند برای مفاهیم ارزشی اثر هنری تولید کنند و به کنشگری بپزدا ند. با این اوصاف جشنواره دانشجویی ققنوس زمینی است که اگر در آن بذر بکاریم ثمر میدهد منتها باید صبور باشیم.

معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: هنر برای ما مقدس است و به آن نگاه ویژه‌ای داریم و برای آن وقت می‌گذاریم و در این راه هم حضور هنرمندان به ما دلگرمی می‌دهد و ما میتوانیم دانشگاه‌ها را با قوت بیشتری پای کار بیاوریم.

مهدی پور اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی در بخش‌هایی دست ما پر است و در بخش‌هایی نیز نیاز به تلاش بیشتری داریم از این رو حوزه دانشجویی نیز از جمله بخش‌هایی است که در حوزه فرهنگ و هنر باید تجربه و دانش نخبگان فرهنگی و هنری پای کار بیاید.

وی افزود: چتر فعالیت‌های هیچ تشکلی به مانند بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور گسترده نیست و ما باید این را قدردان دم مسیحایی امام خمینی باشیم، چون وقتی پیام تاسیس بسیج دانشجویی و طلبه را می‌خوانیم متوجه میشویم که امام چقدر نگاه عمیقی نسبت به بسیج دانشجویی داشته است؛ پس امروز نیز وظیفه ما این است که فضای تشکلی را در حوزه فرهنگ و هنر پای کار بیاوریم.

مهرداد توکلی، مدیر هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز با بیان اینکه تشکیل انجمن ملی فیلم دانشجویی ققنوس برآیند جشنواره‌های گذشته ققنوس است، گفت: برگزیدگان جشنواره‌های پیشین ققنوس در استان‌ها در قالب شورایی متشکل از هفت نفر اعضاء شامل دو نفر از نخبگان و اساتید و پنج نفر برگزیده جشنواره در مرحله استانی سازماندهی شده اند تا در دانشگاه‌ها به کنشگری بپردازند و بر این اساس ما در حال شناسایی مسئولین انجمن‌های تخصصی فیلم در دانشگاه‌ها هستیم.


وی با بیان اینکه ۶ گام هنر و رسانه با عناوین کشف استعدادهای هنری، سازماندهی و شبکه سازی، تولید و حمایت از آثار دانشجویان از اهداف ما در برگزاری جشنواره دانشجویی ققنوس و انجمن‌های تخصصی هنری دانشجویی بوده و ما امروز در گام سوم تحقق اهداف جشنواره هستیم، تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما از برگزاری جشنواره دانشجویی ققنوس تربیت دانشجویی متعهد و متخصص است و در گام بعد می‌خواهیم به الگو سازی از بین این جوانان بپردازیم تا آوینی‌ها را در همه حوزه‌ها از جمله در حوزه سینما داشته باشیم.

دبیر کل جشنواره ققنوس افزود: در حال پیش بینی برگزاری جشنواره بین المللی دانشجویی ققنوس در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام در سال آینده هستیم با این اوصاف امیدواریم جشنواره هفتم ققنوس را به تفکیک هر رشته تخصصی مجزا و به عنوان مثال هفتمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین المللی فیلم دانشجویی ققنوس برگزار کنیم. با این اوصاف امیدواریم بخش‌های مختلف کشور از جمله سازمان سینمایی، انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، صدا و سیما، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج رسانه به کمک ما بیایند تا با هم افزایی بتوانیم ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور و دانشجویان هنرمند و فعال دانشجویی را پای کار بیاوریم.

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی نامه‌ای از مسیح مقدس (ع) به شارلی فرانسه افزود: تا انتهای سال جاری شبکه هنری دانشگاه‌های کشور را راه اندازی خواهیم کرد.

توکلی در پایان افزود: ششمین جشنواره ملی هنری دانشجویی ققنوس در ماه آینده رونمایی و شروع بکار خواهد کرد.

حسین طلابیگی، مدیرکل نظارت بر مراکز، مشاعل و مجامع سازمان سینمایی کشور نیز بر لزوم ارزیابی جشنواره‌های پیشین ققنوس و میزان تحقق اهداف آن تاکید کرد و گفت: سیاست گذاری‌های جشنواره ققنوس در صورت لزوم باید به روز رسانی و سیاست‌ها و چشم اندازهای آن مشخص شوند.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی مانند یک رودخانه جاری است و دانشجویان همواره در آن در حال رفت و آمد هستند افزود: باید برنامه جشنواره ققنوس برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی مشخص باشد تا هر کدام از دانشجویان به نوبه خود بتوانند از برنامه‌ها بهره ببرند.

این مقام مسئول افزود: در جشنواره ققنوس چشم انداز ما نسبت به سینما و ساحت بسیج دانشجویی در سینمای ایران و با سازمان سینمایی و جشنواره فجر باید مشخص شود، اظهار کرد: جشنواره عماره یک حرکت خوب بود و هدفش رویش و زایش بود، ولی ادامه پیدا نکرد و عقیم ماند. با این اوصاف در جشنواره ققنوس ما باید تکلیف خودمان را بدانیم و بر اساس آن بزاعت خودمان را بگذاریم.

همچنین پرویز فارسیجانی پژوهشگر، نویسنده، تهیه کننده و گفت: اولین ویژگی کار فرهنگی استمرار است و اگر بخواهیم در این حوزه مقطعی عمل کنیم نتیجه بخش نخواهد بود.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه به زعم من جشنواره دانشجویی ققنوس بخصوص دوره پنجم آن که به دبیر کلی مهرداد توکلی برگزار شد، یک جشنواره خوب و به یاد ماندنی در ذهن دانشجویان کشور است و بنده این اشتیاق را از نزدیک در بین دانشجویان دیده‌ام افزود: اولین وظیفه ما این است که راهبردهای جشنواره ققنوس را مجددا با بررسی جدی به روز رسانی کنیم.

عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش سازمان سینمایی بیان کرد: جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ما جنگ جدیدی نیست، ولی باید باور کنیم که علت موفقیت دشمن در این جنگ ناشی از ضعف ما بوده است. ما امروز کیلومترها از voa و BBC و ایران اینترنشنال عقب هستیم.

تهیه کننده برنامه تلویزیونی فاخر “گستره شریعت” بیان کرد: جنگ شناختی امروز جنگی است که دشمن با استفاده از غفلت ما آن را رقم زد در واقع جنگ شناختی مانند جنگ احد است به گونه‌ای که می‌توان گفت ما تنگه فرهنگ و هنر را رها کریم و دشمن از این غفلت ما استفاده کرد.

فارسیجانی با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی فرهنگ و هنر انقلاب را نابود میکند اظهار کرد: مدیریت فرهنگ و هنر باید توسط نخبگان فرهنگی و اندیشه انجام شود؛ اما سوال این است که امروز نخبگان ما در کجای حوزه فرهنگ و هنر قرار دارند؟

تهیه کننده سینما و تلویزیون با بیان اینکه جشنواره دانشجویی ققنوس باید دشمن شناسی را در اولویت خود قرار دهد تصریح کرد: میلیاردها تومان در حوزه سینما و فضای مجازی هزینه شده، ولی تیر به هدف نمی‌خورد، چون مشکل ما این است که در جشنواره‌ها نقطه هدف را مشخص نمیکنیم مثلاً ما نمیدانیم که فلان جشنواره می‌خواهد چه آبی را از انقلاب گرم کند.

فارسیجانی با تاکید بر اینکه شناخت مخاطب نیز باید از دیگر اولویت‌های جشنواره ققنوس باشد، تصریح کرد: دانشجویان امروز با گذشته خیلی فرق می‌کنند و اگر ما با احساس و هیجان با آن‌ها حرف بزنیم آن‌ها دنبال ما می‌آیند، اما اگر با عقلانیت با آن‌ها حرف بزنیم با ما همراه نمیشوند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگی نباید از راهبردهای رهبری فاصله بگیریم و درگیر تشریفات شویم، افزود: یکی از توفیقات اول انقلاب این بود که ما از سنگرهایی مانند بسیج استفاده کردیم، چون مردم در این سنگرها بودند. با این اوصاف باید اشتیاق به بسیج به عنوان یک نهاد فرهنگی در بین دانشجویان افزایش یابد. همچنین باید استفاده از ظرفیت مساجد را در اولویت قرار دهیم و مسجد به پایگاه جوانان بویژه دانشجویان تبدیل شود.


فارسیجانی بر لزوم استفاده از ابزار رسانه برای ایجاد اعتماد در بین جوانان دانشجو و اساتید دانشگاه تاکید کرد و افزود: امروز بخشی از اساتید دانشگاه با انقلاب همراه نیستند از این رو به نظر می‌رسد که ما نیازمند یک انقلاب فرهنگی هستیم.

جهانگیر الماسی، بازیگر مطرح، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما نیز گفت: بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما سوال این است که اگر ما بخواهیم براساس مشخصه‌های سینمای انقلاب اسلامی یک فیلم ارائه بدهیم آیا چنین فیلمی داریم و اصلا راجع به مختصات هویت و فرهنگ ملی در درون باورهای دینی مان فکر کرده ایم و بر اساس آن فیلم بسازیم. واقعیت این است که ما اصلا به این مسئله توجه نکرده ایم. ما نهایتا فیلم‌های قبل از انقلاب فردین و ایرج قادری را آورده ایم و گفته ایم این فیلم‌ها هم دینی است، چون ایرج قادری در فیلمش گفته یا ابوالفضل (ع). کی گفته فیلم صرفا با گفتن یا ابوالفضل دینی می‌شود. این‌ها توجیه سرمایه داری وابسته به ابزار دین بوده و امروز هم همینطور است.

وی با بیان اینکه بنده با برگزاری جشنواره دانشجویی ققنوس بسیار موافقم و معتقدم باید برای این جشنواره استراتژی تعریف شود، افزود: سه سال از شهادت شهید سلیمانی می‌گذرد، اما هنوز هیچ فیلمی در مورد ایشان ساخته نشده، اما امضای آقایان پای فیلم‌های لوده است من وقتی سینمای خانگی را دیدیم ترسیدم و گفتم این‌ها نمی‌دانند آب در آسیاب کی می‌ریزند.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه ما می‌خواستیم جوانان خودخواسته حجاب و عفاف را رعایت کنند، اما سازمان منافقین با ۲۰ هزار نفر جمعیت تمام دنیا را بازی داد و یک جنش جهانی علیه کشورمان شکل گرفت، تصریح کرد: نباید جشنواره‌هایی مانند ققنوس را دست کم بگیریم این جشنواره باید برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کند و آن زمان ثمره کار خود را برداشت کند و قطعا موفق خواهد بود.

داور پنجمین جشنواره ققنوس با بیان ما باید به مانند شهید سلیمانی و همت که در عملیات‌ها آبراه‌ها را پیدا می‌کردند در قالب جشنواره ققنوس آبره‌هایی را پیدا کنیم که تا ۱۰ سال آینده به الگوی رفتاری دانشجویان کشورهای اسلامی تبدیل شویم، افزود: عدالت خواهی گم شده امروز جهان ماست و این در حالی است که انقلاب اسلامی با عدالتخواهی شروع شد با این اوصاف کدام یک از فیلم‌های سینمایی ما جز سطحی بازی راجع به عدالتخواهی است.

داور جشنواره فجر به استفاده ابزاری غرب از زنان اشاره کرد و افزود: چرا ما از خودمان نمی‌پرسیم که چرا زنان باید در سینمای غرب برهنه باشند در حالی که این نقطه ضعف سینمای غرب است. به زعم من ایرانی‌ها یادشان رفته که باید برای مردم ایران فیلم بسازند به همین دلیل فیلمسازان ما همواره دنبال این هستند که در جشنوارهای خارجی برای آن‌ها کف بزنند.

وی افزود: مگر امام ما نفرمود که من یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان نمی‌دهم و این‌ها را سینما باید بگوید، اما در کدام فیلم ما این حرف‌ها گفته شده است ما می‌گوییم مخاطب پایین شهر اصلا با این کارها کاری ندارد، اما اگر ما این‌ها را بگوییم بعد می‌بینیم که مخاطب فیلم ما را می‌بیند یا نه. چطور است که مخاطب با همه این حرف‌ها هنوز فیلم امیر نادری با موضوع حق را می‌بیند ما چند فیلم ساخته ایم که با موضوع حق الناس و بیت المال است؟ به زعم بنده جشنواره ملی ققنوس بسیج دانشجویی می‌تواند این کار را کند.

الماسی بیان کرد: یکی از پیشنهادات استراتژیک بنده به سازمان بسیج دانشجویی این است که برای برگزاری جشنواره ققنوس دانشجویان را دعوت کند و برای ۱۰ سال آینده آن‌ها کاریابی کند. ما احتیاج داریم که جوان ما بفهمد یک نهادی مانند بسیج دانشجویی طرفدار و حامی اوست و فیلم او به طور کامل مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه “ما یک امتیم” و به قول آن قائد شریف سپاهیمان “ما ملت امام حسینیم”، اما اهتمام مان بر این است که متفرق شویم و هر کسی ساز خودش را بزند، افزود: جشنواره ققنوس باید عطف به نیازهای واقعی فرهنگی و با استفاده از توانمندی‌های جدی رسانه‌ای برگزار شود، چون ما امروز در حوزه فنی سینما خیلی ضعیف هستیم و باید تلاشمان را بالا ببریم.

این بازیگر پیشکسوت تصریح کرد: ما باید تمام دانشجویانی را که در جشنواره ققنوس شرکت می‌کنند مورد توجه قرار دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم. ما متفکرانی می‌خواهیم که درد و مسائل امروز و فردای انقلاب ایران را بدانند و تکنیک سینما را بشناسند.

وی اظهار کرد: جز عده معدودی هیچ کدام از فعالان سینما از دانشگاه‌های هنر فارغ التحصیل نشده اند؛ اما از محافل مختلف آدم‌های زیادی به اسم بازیگر، کارگردان و نویسنده وارد سینما شده اند، با این اوصاف سوال این است که دانشگاه دارد چه کار می‌کند و چرا ما این همه در دانشگاه‌ها هزینه می‌کنیم، ولی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها وارد عرصه سینما نمی‌شوند؟ به هر روی ما بازیگری را از طریق تلویزیون، سینمای خانگی و سینما سطحی کرده ایم و توجیه مان هم برای سیاستمداران این است که این افراد راحت‌تر قابل کنترل هستند.

الماسی بیان کرد: ما به عنوان یک مکتب دینی و به عنوان انقلاب اسلامی و از طرفی در راستای منویات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب نیامده ایم و بر توحش و نادانی حکومت کنیم و یک جامعه خردمند بسازیم. سوال بنده این است که امروز الگوی ما در سینما چه کسی است که بقیه بخواهند به او برسند؟ واقعیت این است که هدف همه این است که پول به دست بیاورند، چون ما داریم به این روند دامن می‌زنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.