سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

صداوسیما برای تولید آثار فاخر و محتواهای غنی دچار عقب‌ماندگی شده که به اعتباراتِ ناچیز و مشکل بودجه‌ای‌اش برمی‌گردد

احمد راستینه

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد دارد اعتباراتی که برای صدا و سیما با توجه به مأموریت‌های خطیرش، پیش‌بینی شده بسیار ناچیز است.

به گزارش سینماپرس، موضوع کمبود بودجه همواره مسئله‌ای بوده که تهیه‌کنندگان، سریال‌سازان و برنامه‌سازان تلویزیونی به آن اشاره کردند. البته که برخی از کارشناسان و منتقدین اعتقاد دارند افزایش این بودجه‌ها براساس ساخت کارهای کیفی پیش برود؛ همان‌طور که پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما چندی پیش در پاسخ به خبرنگاران درباره توقف روند تولید سریال‌ در تلویزیون واکنش نشان داد و گفت ما طرح‌های مختلف تلویزیونی زیادی داریم که در حال پیشرفت‌اند بسیاری از کارها در پیش‌تولید و برخی هم منتظر تعیین برآوردند. اما برای ساختِ آثار نمایشی جذاب و فاخر نیازمند کمک مجلس و دولتیم.

او هم این اعتقاد را داشت که باید کیفیت در دستور کار سازندگان باشد. به همین خاطر رئیس رسانه ملّی با صراحت از دولت و مجلس خواسته تا به این اقتضائات برای تصویب و اختصاص بودجه برای ساخت سریال‌ها و آثار نمایشی فاخر توجه کنند. بسیاری از تهیه‌کنندگان و سریال‌سازان هم چنین اعتقادی دارند که با بالا رفتن نرخ‌های تولید خصوصاً در مقایسه با شبکه نمایش‌خانگی، بودجه واقعی صداوسیما با این ارقام هیچ همخوانی ندارند.

اتفاقاً چند تن از نمایندگان مجلس هم در این باره صحبت کرده‌اند. برخی درخواست داشتند سریال‌های فاخر که جنبه ماندگاری برای رسانه ملّی دارند در دستور کار قرار بگیرد. غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم به این نکته اشاره کرد که اعتبارات فعلی صداوسیما پاسخگوی سطح انتظارات نیست. البته این انتظار را هم داریم که کارهای کیفی در صداوسیما بیشتر شود و به این نکته توجه جدّی داشته باشند.

مشکلاتی که باعث شده سریال‌های فاخر و الف ویژه‌ای همچون «سلمان فارسی» یا با بن‌بست توقف و نرسیدن به تولید مواجه شوند و یا ساخت‌شان سال‌های طولانی را سپری کند. همان اتفاقی که این روزها برای «سلمان فارسی» داود میرباقری افتاده و هرازچندگاهی به علتِ آماده نبودنِ زیرساخت‌ها و لوکیشن‌هایش، این زمان طولانی‌تر می‌شود یا همچون سریال «موسی» در کوچه پس کوچه‌های اعتبار گرفتار می‌شود.

به سراغِ احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم که او در عین حال اعتقاد دارد باید برای ساخت آثار فاخر و ویژه در صداوسیما بودجه خوبی دیده شود و در عین حال رسانه ملّی هم به سمت چابکی و چالاکی سیستمِ خودش و هرچه حرفه‌ای‌تر شدن شبکه‌های خودش پیش برود.

راستینه با اشاره به اینکه بودجه صداوسیما با وجود مأموریت خطیر و بزرگی که برعهده دارد بسیار ناچیز است، تأکید کرد: واقعاً بودجه صداوسیما در برابر حجم بزرگ کار رسانه‌ای که متوجهش است، بسیار ناچیز است. صداوسیما مظلومانه در نقطه دفاع از انقلاب اسلامی قرار گرفته و اعتباراتی که با وجود مأموریت خطیر و بزرگی که برعهده دارد برای این رسانه پیش‌بینی می‌شود بسیار ناچیز است. ما از دولت انتظار داریم و لایحه بودجه‌ای که به مجلس می‌آید، انتظار داریم بودجه صداوسیما را ویژه ببینند.

او به این نکته اشاره کرد: دشمنان ما امروز یک جنگ بزرگ ترکیبی علیه ما شکل داده‌اند و مرکز و مقرّ فرماندهی‌شان را به خزانه‌داری آمریکا بردند. چطور می‌توانیم در این جنگ ترکیبی که رسانه نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند، به رسانه‌مان کم‌توجهی کنیم. ما فکر می‌کنیم و بر این باوریم که باید اعتبارات رسانه در لایجه بودجه افزایش پیدا کند. چون مجلس بیشتر از ۱۰ درصد نمی‌تواند افزایش یا کاهش داشته باشد چون همه‌چیز به اصل ۷۵ قانون اساسی برمی‌گردد. چون دولت باید بار مالی اش را تأمین کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: این دولت باید پای کار صداوسیما بیاید و از آقای رئیس جمهور این انتظار داریم. زیرا صداوسیما به عنوان پیشانی تقابل با جریان جنگ ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد و امروز صداوسیمای ما برای تولید آثار فاخر و محتواهای غنی دچار عقب‌ماندگی شده که به اعتباراتِ ناچیز و مشکل بودجه‌ای‌اش برمی‌گردد.

راستینه در خصوص کمک به ساختِ سریال «سلمان فارسی» و مجموعه‌های فاخر تلویزیونی، افزود: سالِ گذشته در لایحه مجلس توجه به تکمیل و ساختِ سریال «سلمان فارسی» را مورد توجه قرار دادیم. البته در عین حال نیاز به ده‌ها فیلم و سریال همچون «سلمان فارسی» داریم. هر سال ما باید حداقل چندین سریال الف ویژه تولید کنیم. لذا انتظارمان این است که اعتبارات صداوسیما جدّی دیده شود. البته از صداوسیما هم این انتظار را داریم که به سمت چابکی و چالاکی سیستمِ خودش و هرچه حرفه‌ای‌تر شدن شبکه‌های خودش پیش برود.

نظرات

  • مهدی ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۲۳:۲۷
    0 0
    صداوسیمای برای تولید آثار فاخر و محتواهای غنی چار عقب‌ماندگی شده که به اعتباراتِ ناچیز و مشکل بودجه‌ای‌اش برمی‌گردد آیا واقعآ مشکلات صدا و سیما بودجه‌ کم می باشد یا مدیریت ضعیف یا پول پاشي یا سلبریتی پرورش دادن یا داشتن هزاران پرسنل و کارمند یا خیلی چیز های دیگر..................

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.