جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

در جدیدترین نظرسنجی مجله «سایت اند ساند»؛

«ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» اثر «شانتال آکرمن» به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد

فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل»

سینماپرس: در جدیدترین نظرسنجی مجله «سایت اند ساند»، فیلم سینمایی «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» اثر «شانتال آکرمن» به عنوان برترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از نیویورک‌تایمز، نظرسنجی منتقدان مجله «سایت اند ساند» فیلمی به کارگردانی یک زن را برای نخستین‌بار در ۷۰ سال گذشته در جایگاه برترین فیلم تاریخ قرار داد. همچنین فیلم «کلوزآپ» اثر «عباس کیارستمی» در جایگاه هفدهم فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفت.

نشریه بریتانیایی «سایت اند ساند» اعلام کرد که «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» به نویسندگی و کارگردانی «شانتال آکرمن» که در سال ۱۹۷۵ میلادی اکران شد در صدر فهرست ۱۰۰ فیلم برتر نظرسنجی برترین‌ فیلم‌های تاریخ قرار گرفته است.

این نظرسنجی که در هر دهه یک بار انجام می‌شود از زمانی که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۲ صورت گرفت به عنوان یکی از معتبرترین نظرسنجی‌های منتقدان سینما شناخته شده است. امسال بیش از ۱,۶۰۰ منتقد، کارشناس و ... در نظرسنجی شرکت کردند.

پیش‌تر، فیلم «سرگیجه» (۱۹۵۹) به کارگردانی «آلفرد هیچکاک» در جایگاه نخست این فهرست قرار داشت و اکنون در جایگاه دوم فهرست دیده می‌شود. فیلم «همشهری کین» اثر «اورسن ولز» نیز جایگاه سوم را کسب کرده است.

«شانتال آکرمن»، فیلمساز بلژیکی، فیلم «ژان دیلمان» را در سن ۲۵سالگی کارگردانی کرد و در این فیلم کلاسیک دهه ۷۰ میلادی به روایت سه روز از زندگی روزمره یک زن بیوه میانسال پرداخت. در نظرسنجی سال ۲۰۱۲ «سایت اند ساند» فیلم «ژان دیلمان» در جایگاه ۳۶ قرار داشت و به همراه «کار نیکو» (۱۹۹۸) اثر «کلر دنیس» که جایگاه ۷۸ فهرست را کسب کرده بود، به عنوان تنها فیلم‌های به کارگردانی زنان محسوب می‌شدند که به فهرست ۱۰۰ فیلم برتر راه یافته بودند. امسال ۱۱ فیلم به کارگردانی زنان در فهرست به چشم می‌شود و «کار نیکو» اثر «کلر دنیس» به جایگاه هفتم ارتقا یافته است.

همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ نظرسنجی «سایت اند ساند»، چندین کارگردان سیاه‌پوست به فهرست راه یافته است. در سال ۲۰۱۲، فیلمی از « Djibril Diop Mambéty»، فیلمساز سنگالی تنها ساخته یک کارگردان سیاه‌پوست محسوب می‌شد که در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرار داشت. امسال شمار کارگردانان سیاه‌پوست حاضر در این فهرست به هفت نفر رسیده است.

در فهرست امسال «سایت اند ساند» همچنین دو فیلم انیمیشن برای نخستین‌بار انتخاب شده‌اند: «همسایه من توتورو» اثر «هایائو میازاکی» در جایگاه ۷۲ و «شهر اشباح» دیگر ساخته «میازاکی» در جایگاه ۷۵.

در ادامه ۱۰ فیلم نخست در فهرست «برترین فیلم‌های تاریخ» به انتخاب منتقدان را مشاهده می‌کنید:

۱- «ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته «شانتال آکرمن»

۲- «سرگیجه» ساخته «آلفرد هیچکاک»

۳- «همشهری کین» ساخته «اورسن ولز»

۴- «داستان توکیو» اثر «یاسوجیرو اوزو»

۵- «در حال و هوای عشق» اثر «وونگ کار وای»

۶- «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» اثر «استنلی کوبریک»

۷- «کار نیکو» اثر «کلر دنی»

۸- «جاده مالهالند» اثر «دیوید لینچ»

۹- «مردی با دوربین سینما» اثر «ژیگا ورتوف»

۱۰- «آواز در باران» اثر «استنلی دانن»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.