پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

وعده امیدوارکننده «رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران»؛

قاضی‌زاده‌هاشمی: مقرر شد در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته شهدا ساخته شود/این فیلم‌ها حتماً باید با کیفیت و در «گروه الف» باشند!

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در هشتمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با هماهنگی با دولت و سازمان سینمایی، مقرر شد در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته شهدا ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ‌شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این استان ضمن تسلیت ‌سالگرد شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: امیدوارم که همه ما پیروان خوبی برای شهدا باشیم و اهداف این نشست که موضوع آن فرهنگ و سبک زندگی شهدا است، را به خوبی محقق کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه استان همدان در معرفی زندگی شهدا موفق‌ترین استان کشور است، افزود: در سال‌های گذشته نهضت بسیار خوبی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در استان همدان شکل گرفته است، همدان منشأ اثربخشی خوبی در عرصه ملی و بین‌المللی شده و بارها مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفته است. امیدواریم در دولت جدید نقش‌آفرینی در این حوزه بیشتر از قبل شود و با نگاهی ویژه فرهنگ ایثار و شهادت تأثیر و جایگاه بیشتری پیدا کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد جایگاه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، خاطرنشان کرد: این شورا به موجب قانون ایجاد شده است و جایگاه ملی و محکمی دارد که مصوبات آن به منزله تصمیمات هیئت وزیران است. ما ستادهای بزرگی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم اما برش استانی ندارند اما شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ستاد کلان و قرارگاه فرهنگی استانی و شهرستانی دارد، همان کارکردی را که شورای تأمین در حوزه امنیت دارد، این شورا در حوزه فرهنگی دارد و فرا دولتی است و همه ارکان نظام و وابسته به انقلاب اسلامی در این شورا نماینده دارند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه استاندار در شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: سال گذشته مجلس و دولت احکام دائمی را پیشنهاد دادند و این شورا پیوست بودجه‌ای پیدا کرده است و دستگاه‌های اجرایی باید حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ابلاغ شده هزینه کنند و دیوان محاسبات کشور به عملکرد دستگاه‌های مختلف در این حوزه نظارت می‌کند زیرا یک تکلیف قانونی است. همه دستگاه‌های ملی و استانی وظیفه دارند و به آنها ابلاغ شده است که بخشی از بودجه را در اختیار این شورا قرار دهند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اهمیت طرح سپاس در استان عنوان کرد: مسئولان و کارکنان بنیاد بر اساس وظیفه اجرایی که دارند موظف هستند که به دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران بروند، اما این وظیفه عمومی است و حوزه فرهنگ ایثار و شهادت عمومی و اجتماعی است و دستگاه‌ها و مردم مسئول هستند. خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران کارکنان بنیاد را فرزندان خود می‌دانند اما وقتی مدیران و مسئولان کشور به دیدار آنها می‌روند این موضوع برای آنها بیشتر اهمیت دارد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات ایثارگران با دیدار آنها قابل حل است و ۹۰ درصد ایثارگران انتظار خاصی ندارند. حتی اگر نقدی هم دارند بهترین دلسوزان برای نظام هستند تا مشکلات برطرف شود. خواهش ما این است که دیدار مدیران با ایثارگران در برنامه‌ها گنجانده شود و با مدیریت و ابلاغ استاندار، مدیران استانی موظف باشند تا به سرکشی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران بروند که برای روحیه عزیزان خوب است و نشستن پای درد و دل آنها مسائل را حل می‌کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به موضوع تأمین مسکن و اشتغال ایثارگران در استان همدان گفت: برای تأمین مسکن ایثارگران ممکن است که یک شهرستان مشکلی نداشته باشد و یا مشکل کمتری داشته باشد زیرا اداره کل بنیاد و مسئولان آن شهرستان همکاری بهتری داشته‌اند و با عزم بیشتری موضوع را دنبال کرده‌اند، در حوزه اشتغال هم عزم برخی مدیران شهرستانی بیشتر است و مشکل اشتغال ایثارگران در آن شهرستان کمتر است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال ایثارگران در استان همدان گفت: در زمینه اشتغال ایثارگران، ۳ هزار و ۷۹۹ نفر از ایثارگران در سامانه درخواست اشتغال ثبت‌نام کردند که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است که البته قابل قبول نیست و باید با عزم بیشتر در حوزه استخدام‌ها و منابع اشتغال به نتیجه رسید.

وی افزود: برای استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد طبق بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه در همدان از ۳۲۲ سهمیه استخدام ۱۰۹ سهمیه استخدام استفاده شده است یعنی استان همدان ۲۱۳ مجوز استخدام دارد که استفاده نشده است که به دلیل عدم تطابق مدرک و محل سکونت متقاضی با دستگاه مربوطه است. دستگاه‌ها باید مطابق تنوع مدرک و شهرستان‌های محل سکونت فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد اعلام ظرفیت کنند و باید از فرصت آزمون بعدی استفاده شود.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: استان همدان در اجرای این قانون از استان‌های موفق بوده است و از ۹۵۰ مورد مجوز صادر شده تبدیل وضعیت ۸۹۸ ایثارگر انجام شده است. در کل کشور از ۱۶۰ هزار مجوز ۵۸ هزار مجوز به نتیجه رسیده است که این نشان می‌دهد که استان همدان خیلی موفق بوده است که جای تشکر دارد و مشکل در برخی نهادهای نیمه‌دولتی است که ماهیت خصوصی و دولتی بودن آنها مشخص نیست.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه تسهیلات اشتغال عنایت ویژه شده است و منابع آن ۷ برابر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: در تخصیص اعتبارات بانک‌ها تعلل کردند و کار به آخر سال افتاد. ۱۰ درصد منابع اشتغال طبق ابلاغ متعلق به ایثارگران است که امیدواریم با حمایت استاندار و اداره‌کل تعاون و کار این منابع جذب شود. ما مسئله‌ای برای تأمین منابع اشتغال نداریم و با اجازه از بانک مرکزی وام ۱۰۰ میلیونی به ۱۵۰ میلیون افزایش یافت و در صورت تحقق برخی شرایط به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: تجربه تلخی را در مورد مشاغل خرد داشتیم که نباید تکرار شود اینکه تسهیلات به یک نفر داده شود به بدهی تبدیل می‌شود، باید بتوانیم در بخش خصوصی شغل تولید کنیم و افراد متناسب آن جذب شوند اما اگر تسهیلات فردی داده شود به بدهی تبدیل خواهد شد و تبدیل به اشتغال مؤثر نخواهد شد و امیدوار هستیم شاهد تعالی اشتغال و کارآفرینی در استان همدان باشیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد مسکن ایثارگران استان همدان گفت: هزار و ۸۷۲ نفر ایثارگر در استان همدان هنوز خدمات مسکن دریافت نکرده‌اند که آمار بسیار بالا است. همچنین ۶ هزار و ۹۱۱ ایثارگر در اولویت دوم مسکن هستند که فقط وام گرفته‌ و زمین نگرفته‌اند و صاحب مسکن نیستند و باید اقدامات جدی در تأمین مسکن انجام شود.

وی با اشاره به مدل ساخت مسکن در استان البرز که آورده اولیه توسط پیمانکار آن تهیه شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک‌های مسکونی یکی از راهکارها تأمین مسکن است. تأمین زمین طبق قانون به عهده راه و شهرسازی است و وام را بانک می‌دهد. طبق مدلی که در کرج انجام شد برای هزار و ۱۵۶ واحد پیمانکار منابع اولیه تأمین کرده است زیرا بسیاری برای تأمین آورده اولیه با مشکل مواجه می‌شوند لذا در این پروژه‌ها بعد از اینکه پیمانکار ساخت واحدها را به سرانجام رساند آورده از متقاضیان دریافت می‌شود و برای افراد معسر هم می‌توان تخفیف قائل شد.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد گلزارهای شهدای استان همدان گفت: از ۷۵۳ گلزار مطهر شهدا در استان همدان ۷۴۷ گلزار ساماندهی شده است و از این نظر استان همدان از استان‌های موفق بوده است، در سفر رئیس جمهور هم ۱۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و امیدوار هستیم ساماندهی باقی مانده گلزارها که نیاز به مرمت دارند در دو سال آینده به نتیجه برسد.

وی در مورد وضعیت بیمه ایثارگران گفت: نظام بیمه وابسته به تأمین منابع است و ما تلاش می‌کنیم که وضعیت بهتر شود الان هم بهتر شده است اما نباید روی انجام وظیفه خدمات درمانی به ایثارگران اثر منفی بگذارد. هزینه‌های داروخانه‌ها تا ۳۰ شهریورماه تسویه شده است و اسناد هزینه‌های مستقیم ایثارگران تا ۳۰ مهرماه پرداخت شده و با حدود ۴ ماه تأخیر مواجه هستیم در حالی که بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی حدود ۸ ماه تأخیر پرداخت دارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد مجتمع فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار، گفت: مسئله تأمین زمین برای این مرکز مهم است و مقرر شده است با وزیر جدید راه و شهرسازی نشستی در این زمینه برگزار شود که این مسئله حل و فصل شود. ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مجموعه فاخر لازم است و خدمات بی‌نظیری در این مجتمع ارائه می‌شود و با تکمیل این مجتمع ظرفیت خوبی ایجاد می‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اگر بخواهیم به درستی آرمان‌های انقلاب را رشد دهیم بنا به فرموده مقام معظم رهبری حیات انقلاب اسلامی وابسته به فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: الگوی فرهنگ ایثار و شهادت باید به درستی به جامعه معرفی شود و در این راستا سعی کردیم سبک جدیدی را معرفی کنیم و تصمیم گرفتیم نهضتی را با ساخت فیلم و سریال به راه بیندازیم و دولت محترم از این موضوع حمایت کرد. طبق برنامه‌ریزی که از سال گذشته صورت گرفته و با هماهنگی با دولت و سازمان سینمایی، مقرر شد در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته شهدا ساخته شود و البته این فیلم‌ها حتماً باید با کیفیت و در گروه الف باشند زیرا تعداد زیادی فیلم و سریال تولید شده که متأسفانه ضعیف بوده‌اند. لذا اگر اثر خوبی پیشنهاد شود بنیاد ۳۰ درصد منابع آن را پرداخت می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد برای ساخت فیلم در استان همدان گفت: از جمله نمونه‌های فیلم‌هایی که ساخته شده فیلمی درباره خانم دباغ اولین فرمانده زن سپاه در همدان بود. در حالی که ما را متهم می‌کردند که به زن‌ها توجه نمی‌کنیم یک زن در ابتدای انقلاب فرمانده سپاه بود.

علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان نیز در این نشست گفت: شهید همدانی از افتخارات بزرگ استان همدان است که ۶۰ سال عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و انقلاب اسلامی هزینه کرد و در همین راه هم به شهادت رسید.

وی تأکید کرد: برای رسیدگی به جانبازانی که اکنون در وضعیت سالخوردگی قرار دارند، نیاز ویژه‌ای به توجه در امور پزشکی و توانبخشی این عزیزان وجود دارد. از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکر می‌کنیم که نگاه عالمانه و هوشمندانه به مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران دارند. با شرایطی که ما در موضوعات مالی داریم، اما به بحث ایثارگران توجه داریم که قطعاً می‌تواند منشأ اثرات خیر باشد.

وی افزود: در برخی مجموعه‌ها تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته که درخواست پیگیری آن را داریم. در زمینه مشکل مسکن و واگذاری زمین، ایثارگران مشکلاتی دارند که البته مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قرار گرفته است.

گفتنی است، قاضی‌زاده هاشمی با استقبال علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان و جمعی از مسئولان استانی وارد همدان شد و دختر شهید مدافع امنیت «جواد زند» حضور معاون رئیس جمهور در شهر همدان را خیرمقدم گفت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از ورود به همدان با حضور در گلزار شهدای این شهر و مزار سردار شهید حسین همدانی با قرائت فاتحه و نثار شاخه‌های گل به شهدای والای مقام ادای احترام کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.