یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

تاکنون «سیاست‌های گام دوم سینمای ایرانی اسلامی» پیاده‌سازی نشده است!

سید مجید امامی

سینماپرس: دبیر شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد گفت: ظرفیت فرهنگی بسیاری برای ساخت فیلم وجود دارد اما هنوز جسارت و دانش کلان راهبری در سینمای ملی پیاده سازی نشده است.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی که امروز مهمان خانه جشنواره بود، افزود: قصه‌ها و روایت‌های عمیقی در حافظه فرهنگی ایران وجود دارد که باید با زبان داستان و روایت گری به روز شود، ساخت چنین فیلم‌هایی می‌تواند مردم ایران را با تاریخ فرهنگ و تمدن خود پیوند دهد. همچنین در عصر حاضر هم اتفاقات فرهنگی شگرفی رخ داده که باید آنها را به شکل فیلم درآورد.

وی درباره تفاوتهای رویکردی در دوره اخیر جشنواره توضیح داد: به نظرم دیواری که عده‌ای دور سینما کشیده بودند در این دوره با حضور فیلم اولی‌ها تا حدود زیادی شکسته شده و افراد با رویکردهای مختلف برای جشنواره اثر تولید کرده‌اند.

امامی با بیان اینکه سینمای ایران از بحران خارج شده اما تاکنون به گام دوم سیاست راهبری دست نیافته است، خاطرشان کرد: یک جشنواره زمانی می‌تواند ملی باشد که تمامی طرز فکرها را در خود داشته باشد این اتفاق ما را به عدالت فرهنگی نزدیک می‌کند البته که بزرگان و صاحب نام‌ها همواره شکوه جشنواره‌های هنری هستند اما فیلم اولی‌ها هم گل کاشته‌اند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به فیلم استاد به تهیه کنندگی بهروز افخمی گفت: این فیلم نشان داد که می توان با گروه‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرد و یا فیلم سرهنگ ثریا ایده‌های ما را در هویت ملی بیان می‌کند.

امامی توضیح داد: گذر سینمای ایران از لوپ فیلم فارسی به سینمای اجتماعی قوی و همچنین جایگزین شدن فیلم های دفاع مقدسی خوب به جای فیلم های پر سر و صدا، نشان از پیشرفت دارد اما حقیقت این است که ما با عملگرایی صرفا از بحران عبور کردیم و تاکنون سیاست‌های گام دوم سینمای ایرانی اسلامی پیاده‌سازی نشده است و شایسته است در کنار عمل گرایی برای عبور از بحران های برون محیطی سینما، سیاست‌ها و راهبردهای گام دوم سینمای انقلاب اسلامی تدوین و پیاده شود و بر آن اساس آرایش جشنواره ها و نهادهای ملی تحول یابد، این امکان البته در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا مهیاست و وزیر فعلی عزم جدی بر تعالی ریل گذاری سینمای ملی دارد.

وی تاکید کرد: لازم است که با اعتماد به نفس بیشتری دانش سیاست گذاری راهبردی را اعمال کنیم که تحقق این هدف نیازمند آشتی دانشگاه با هنر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.