دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

آسیب شناسی تئاتر دینی/10

دهقان: هدف برخی افراد از تئاتر دینی گرفتن تسهیلات است

نیما دهقان تهیه کننده برنامه تلوزیونی مجله تئاتر در نشست خبری

نیما دهقان معتقد است: آفت تئاتر دینی به طمع برخی دست ‌اندرکاران برای گرفتن تسهیلات و بودجه باز می گردد.

این کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران گفت: به وجود ژانر مستقل دینی در تئاتر اعتقاد دارم و دلیل این نظر را ارایه کارهای موفق مذهبی در طی یک دهه اخیر می‌دانم. معجزه اسلام و پیامبرش کتاب قرآن است و همه ما با مضامین و قصص قرآن آشنایی داریم و می‌توانیم به راحتی از آن‌ها در خلق نمایشنامه‌هایی مناسب و در شأن قران استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: وجود عناصر مختلف انسان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه در تمام آیات قرآن به هنرمند این فرصت را می‌دهد که بتواند در نمایشنامه‌اش طیف متنوعی از موضوعات را در معرض دید مخاطب قرار دهد.

دهقان استفاده وفادارانه از مضامین دینی و قرآنی را در تشکیل ژانر مستقل تئاتر دینی موثرترین عامل ذکر کرد و تأکید ‌کرد: در خلق هر اثر هنری چه در عرصه تئاتر و یا سینما به‌ هر حال تاثیر خودآگاهانه و یا ناخودآگاهانه‌ای از دین و کتاب آسمانی دیده می‌شود. وقتی هنرمند کاری را آغاز می‌کند روح و جلوه دینی و قرآنی در کارش شکل می‌گیرد.

کارگردان نمایش «دو متر، در دو متر جنگ» معتقد است: برای تثبیت ژانر تئاتر دینی باید سال‌ها برنامه‌ریزی شود تا مانند ژانر‌های دیگر از جمله کمدی، تراژدی، ملودرام و ... برای مخاطب پذیرفتنی شود. همچنین ایمان قلبی هنرمند، پژوهش و تحقیق در زمینه دین و قرآن و شناخت اصول درام از عناصر مهم در ساخت ژانر تئاتر دینی به شمار می رود.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: از آنجا که در قرآن کریم و تاریخ صدر اسلام بخش مهمی از روایت‌ها به تاریخ و داستان ادیان الهی می‌پردازد پس می‌توانیم در اجرای تئاتر، کارهایی با گرایش تاریخی داشته باشیم که دینی و قرآنی هم باشد و برای این کار باید ضرورت ایجاد شود که ضرورت همان چیزی است که ما از اثر هنرمند درک می‌کنیم و در ادامه با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.

کارگردان نمایش «کادانس» با اشاره به این مطلب که هنرمند تئاتر به فن و تکنیک کار درام آشنا است و مانند یک طلبه و روحانی نیست که دوره عالیه مفاهیم قرآنی و دینی را گذارنده باشد و قدرت تفسیر و تأویل را داشته باشد گفت: برای دستیابی به موفقیت در این زمینه دوره‌های تفسیر و آموزش برای هنرمندان تدارک دیده شود زیرا هنوز هم بعد از گذشت سال‌‌ها از نزول قرآن برخی از مفاهیم و رازهای آن کشف‌نشده باقی مانده است حال چطور انتظار می‌رود هنرمند در اثرش بدون نقص به موضوعات قرآنی بپردازد‌.

وی در پایان آفت تئاتر دینی را طمع برخی دست ‌اندرکاران برای گرفتن تسهیلات و بودجه می‌داند و راهکار این معضل را تخصیص جشنواره‌ای مستقل و تخصصی در این زمینه عنوان ‌کرد.

انتهای پیام/ن.ف