دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱

آسیب شناسی تئاتر دینی/7

گیل آبادی: تئاتر دینی اثری است که بدون شعار انسان را به کمال برساند

 شهرام گیل آبادی

یک پژوهشگر تئاتری را در حوزه دین موفق دانست که بدون شعار انسان را به تفکر وادار کند و او را به کمال برساند.

دکتر شهرام گیل آبادی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران در مورد اقداماتی که در عرصه تئاتر دینی می‌توان انجام داد گفت: ابتدا باید ذهنیت و نوع نگاهی که در تئاتر دینی وجود دارد را اصلاح کرد و بعد از آن با در نظرگرفتن افقی کلان تر، آن را هدفمند تر دنبال کرد.

وی در ادمه بیان داشت: هر کار هنری که به انسان و مسایلش بپردازد جنبه دینی دارد خود من دینی‌ترین متنی که با آن رو به ‌رو شده‌ام «اتللو» اثر ویلیام شکسپیر بوده است. در این نمایش مساله سوء‌ظن به عنوان محور اصلی داستان مطرح می‌شود که در قرآن هم در سوره "حجرات" به صورت صریح آیه‌ای درباره نکوهش ظن و بدگمانی وجود دارد. در این سوره یک سری از آیات به طور مستقیم مضامین اخلاقی را بیان می‌کند که قابل طرح در بسیاری از تئاترهای کلاسیک است.

مدیر کل پیشین امور نمایشی رادیو با بیان این که اگر دیدگاه و نوع تلقی تغییر پیدا کند بسیاری از موضوعات را در اجراهای دینی می توانیم به کار ببریم که پیش از این به آنها توجه نشده است، تصریح کرد: یکی از مولفه هایی که در پذیرش آثار نمایشی دینی برای رادیو مد نظرمان است این مساله است که آثار ارایه شده نگاهی خلاق به موضوع دین داشته باشند به طور مثال آثاری که در آنها تلاش شود با به کار بردن مفاهیمی خاص مخاطب را هر چه بیشتر با باورهای مذهبی آشنا کند در برنامه های ما درالویت قرار دارد.

گیل آبادی در زمینه نقطه مطلوب تئاتر دینی گفت: تئاتری که بتواند بدون شعار انسان را به کمال رهنمون سازد و در ضمن مخاطب را به تفکر وادار کند در حوزه دینی بسیار موفق عمل می‌کند.

وی در پایان در مورد نقاط ضعف تئاتر دینی در کشورمان تصریح کرد: آسیب‌شناسی این حوزه بسیار وسیع و گسترده است و تا امروز خیلی محدود به آن پرداخته شده است اما به طور کلی می شود گفت تئاتر دینی خیلی مناسبتی شده است و فقط در زمان‌های معینی به آن پرداخته می‌شود. از طرفی برخی از دوستان تعاریفی را از تئاتر دینی ارایه می‌کنند که مطابق با ذهنیات آنها است و ربطی به حقیقت این مساله ندارد.

انتهای پیام/ن.ف