سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰

آسیب شناسی تئاتر دینی/12

شاپوری : تئاتر دینی به زبان و قالب جدید نیاز دارد

سعید شاپوری

یک کارگردان تئاتر با تاکید بر این نکته که شکل اجرای تئاتر دینی در کشور ما تکراری است گفت: برای ارتقای نمایش دینی باید با قالب و زبان جدیدی به بیان مفاهیم آن پرداخت.

سعید شاپوری در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای به روند نامطلوب شکل‌گیری جریان تئاتر دینی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره کنونی تئاتر دینی از نظر کمی و کیفی در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است.

کارگردان نمایش «خداوند یحیی را در جلیل می خواند» همچنین خاطرنشان کرد: نمایش‌های مذهبی ما فقط به ماه‌های محرم و صفر و شبهای قدر در ماه مبارک رمضان محدود می‌شوند و به غیر از آن ایام، کار چندانی در حوزه دین و مذهب صورت نمی‌گیرد. از نظر کیفی نیز برای کسی مهم نیست که به دنبال تحقیق و پژوهش برود و به همین دلیل بسیاری از نمایشهای دینی، سطحی و معمولی انجام می‌شوند و ضرورت و اهمیت آنها زیر سئوال م ی‌رود.

شاپوری در ادامه به بی‌توجهی هنرمندان برای کار در این عرصه اشاره کرد و گفت: از مهمترین آسیب‌هایی که بر روند تئاتر دینی در کشور وارد است، بی‌رغبتی هنرمندان و عدم حمایت مادی و معنوی نهادهای فرهنگی و مسئولان از این نمایش‌ها است که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، این موانع را بر طرف کرد.

وی تصریح کرد: ‌کار در حوزه تئاتر دینی مسولیت سنگینی است ،چون باید هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ دینی، برخی از خطوط را در نظر گرفت که لازمه آن حمایت مسولان و تعهد هنرمندان است که این حمایت‌ها را در جهت درست، هدایت کنند.

انتهای پیام/ن.ف